Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Tripla Karmelita

2009.08.29. 16:28 - TonyCaviar

A Tripel Karmeliet az egyik legslágeresebb belga sör, tipikus tripel, tipikus apátsági, nagyon édes, nagyon erős, és erős túlzás.

A sörfőzésben az egyik legszebb dolog, hogy több száz éves, dohos, misztikus hagyományok élnek benne a mai napig. Egészen ősi dolgok tapinthatóak ki a mai eljárások, elnevezések, tradíciók mögött. Azt, hogy a tripel mire utal, senki nem tudja biztosan. Nyilvánvalóan azt jelenti, hogy tripla, de, hogy mi tripla, arról megoszlanak a vélemények. Egyesek szerint ez a tripla erősséget jelzi, mások szerint azt, hogy háromféle gabonamagból (zab, árpa, búza) készült a maláta.
Maga a sör nekem erős túlzás. Hihetetlenül nőies, habja akár valami üdítőé, és hamar elmúlik, sok benne a buborék, az egész egy picit cukorkaszerű. Az ember gyanakszik, hogy pezsgő is volna benne, itt már komoly szerephez jut az alkohol. A teste egyre kisebb, az alkohol egyre áthatóbb, majd a pörkölt maláta jut szóhoz, és beküldi a keserédességet, amit végül legyőz a keserűség, ami hamar csípőssé válik. Kalandos sör, de a hozzáadott cukor kicsit zavaró, meg egy kicsit az üvegbe adagolt élesztő is, ami zavarossá teszi, és az egész olyan benyomást kelt, mintha erjesztett mézet innánk.
Félreértés ne essék, azért nem mondom, hogy rossz. A belga sörök annyira anyagerősek, annyira kalandosak, annyi sok ízük van, hogy ha a konkrét ízkompozíció nem is ízlik, az ember mindig elégedetten dől hátra utána, és úgy érzi, érdemes volt.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr131346604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

brubbala 2009.08.30. 00:27:56

Egy kis segítség tripla ügyben: "Belgiumban háromszor vezetik át a vizet a cefrézőkádakon s a legerősebb főzet az első alkalommal jön létre - körülbelül háromszor olyan erős, mint a harmadik alkalommal, innen a 'tripla' kifejezés. A kettő között van a 'dupla', a második főzetből." Forrás: Sör, főszerk. Michael Jackson (na nem AZ, inkább Ő: en.wikipedia.org/wiki/Michael_Jackson_(writer) ), Útitárs Kézikönyvek, M-ÉRTÉK kiadó. Nem tudom, mennyire számít pont ez a kötet tökéletes, mértékadó munkának, de "Sörbloggerként" érdemes lehet a (vagy más hasonló jellegű) könyvet átforgatni.

brubbala 2009.08.30. 00:38:02

Ja, és a Sörbloggert idézőjelben nem fikázásnak szántam, csak nem tudom, ez a jó kifejezés-e arra, ha valaki sörökkel foglalkozó blogot ír.

TonyCaviar 2009.08.30. 09:16:28

Igen, ez is egy változat, mint mondtam, ahány forrás, annyi változat. Bár az nem egészen világos, hogy az első főzetet miért hívnák triple-nek, illetve, értem a logikát, de azt is értem, hogy ez egy fordított logika. Persze a régi sörfőző mesterek gondolkodását nehéz innen átlátni.

londoner 2009.08.30. 15:07:53

@TonyCaviar:

Azért a tripel meghatározása nem olyan bonyolult. Eredetileg szerzetesek használták a kifejezést, és az általuk főzött sörök közül a legerősebbet hívták így. Mai terminológiával a tripel az a sör melynek alkoholtartalma 8 és 10 százalék között van. Ez a tripel-ek EGYETLEN állandó közös tulajdonsága.

A Tripel Karmeliet valóban édes, de a cukor szerintem jót tesz, hogy ne érezzük mennyire testes, plusz az aromákat is remekül kiemeli. Furcsa, hogy nem említetted a gyümölcsös ízt, ami szerintem nagyon domináns. Az „erjesztett méz”, elég vad asszociáció- már-már sértő! Mézes sör referenciának ajánlom a Barbar Honey-t. :)

Ha olyan tripel-t szeretnél inni, ami nincs az üvegben is erjesztve (nem zavaros az élesztőtől), akkor De Koninck Tripel-t javaslok.

Belga sörök közül nálam a Tripel Karmeliet egyértelműen dobogós (La Chouffe után)- dehát ez egy szubjektív műfaj.

TonyCaviar 2009.08.30. 15:46:53

@londoner: Végre valaki azt mondja, La Chouffe! Én két éve úgy jöttem haza Belgiumból, hogy ezt a két szót ismételgettem, el ne felejtsem. Azóta nem ittam. A Belga Sörök Házában nem lehetkapni. Csak a www.csakajosorok.hu-n láttam.

Egyébként meg értem én, mi az a Tripel, csak az nem világos, hogy miért hívják tripelnek. Mert tripla erős, vagy mert háromféle malátából van, vagy másért.

londoner 2009.08.30. 22:34:58

@TonyCaviar:
Hát igen… La Chouffe … magasra teszi a lécet!

Visszatérve a tripel-re: alkoholtartalmat jelöl. Eredetileg a szerzetesek a legerősebb sörüket nevezték így, az „extra” és a „double” mellett. Állítólag ez a hármas besorolás utalás a szentháromságra. Ezt a magyarázatot támasztja alá, hogy az újjabb terminológia szerint a 10+ alk. tartalmú söröket quadruple-nek nevezik.

miva? 2009.08.31. 20:53:45

Tony, ha legközelebb belgiumban jársz, találkozzunk már egy sörös napra!

A belga sör nem sör, hanem bor, és ruhája meg bukéja meg a fene tudja, mi mindene van még.

Ha a fenti sör neked csajsör, az azt jelenti, hogy van érzéked a dologhoz.

A traubi szódához úgy hasonlít az íze, hogy ezt 10 versenyzőből 7 elsőre szóvá is teszi.

Érdemes lenne viszont a sörkeitikát inkább sörismertetővé gyúrni, ha mo-n annyira idegen sörkultúrával van dolgod, mint a belga sör.

Esetleg érjük el egymást, mert itt a magyar sörkultúra jövőjét illető felettéb gyümölcsöző vitára van lehetöség.

Találd ki, hogyan is lehetséges ez!

szia

TonyCaviar 2009.09.02. 17:10:34

@miva?: Hohó! Nagyon szívesen söröznék bármikor Belgiumban veled, de sajnos egyelőre itthon vagyok, és nincs is időm utazgatni. E-mailben szívesen folytatok veled gyümölcsöző vitát: tonycaviar@yahoo.com.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2009.09.09. 02:42:36

őőőő, jó napot...
akkor adok még tippeket a tripel elnevezésre...Szóval ez sokszor jelentené azt is, hogy háromszor erjesztett: főerjedés, utóerjedés, üvegben erjedés.pl. A háromszori vízátvezetés nem stimmel igazán (bár Jackson írta), mivel 1. minden sörnél vezetgetik át a vizet, amit máslásnak hívnak. 2. a tripel sörök világos, s igen komlózott fajták, a dubbel sörök pedig kivétel nélkül barnák... Szóval máshol lesz a kulcs.
A leginkább találónak egyébként a szentháromság féle levezetés tűnne, hiszen a legerősebb söröket az apátnak ajánlották fel anno. Esetleg még ma is, trappistáéknál, ahol az első tripel, a Westmalle megszületett. Ez a sör olyasmi, mint a pilseni söröknél a Plzensky Prazdroj/Pilsner Urquelle.
süti beállítások módosítása