Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Sokaknak nem kell magyarázni, miért iszunk sört télen, a magyar sörivók túlnyomó része mégis csak a „nagy szomjúságot” oltja sörrel. A „nagy hideg” ellen mást használ.

A téli sör a nagy sörkultúrákban külön műfaj. Fontos jellemzője, hogy több benne az alkohol, így több meleget csihol a sörivóban. A téli sörök sötétebbek, több bennük a karamellmaláta, és édesebbek is, miközben komlósabbak is. Némelyik testesebb is – a böjti söröknek az étkezéseket is ki kellett váltaniuk. A téli sörök általában drágábbak is, így nemcsak ízében, de fogyasztási jellegzetességeiben is van némi ünnepélyesség.
A téli sörök egyik alesete a Karácsonyi sör. A Christmas Ale az angolszász világban nem ritka jelenség, nálunk szinte ismeretlen.
Zalán Györgyöt és Balázs Ferencet, a Heineken Hungária két sörmesterét, a Fekete Démon és a Gösser Bock kifejlesztőit kérdeztem meg, miért nem csinálnak itthon karácsonyi söröket.
Elmondásuk szerint a sört Magyarországon két dolog adja el: az időjárás és a marketing. Az időjárás csak a könnyű nyári söröket viszi, az eladási számok azt mutatják, hogy a barna sörök forgalma egész évben változatlan. A barna sörök nem kapnak saját marketing-támogatást – őket az anyamárka marketingje tartja mozgásban.
A múltban mindazonáltal történtek kísérletek arra, hogy téli sörkülönlegességeket bevezessenek a karácsonyi szezonban. Egy időben Jeti néven próbáltak forralt sört bevezetni – nem sok sikerrel. A Pécsi Sörfőzde 3 Királyok néven főzött mélysárga színű karácsonyi sört. Az Arany Ászok Téli Selymes nevű szezonális félbarna söre most is ott van a polcokon – más kérdés, hogy kiben van annyi lelkesedés, hogy megkóstoljon bármit, amire az van írva, hogy Arany Ászok.
De, ha a téli sörök tradíciójának csírái már nálunk is kibújtak a földből, akkor az innovációról méltán híres Heineken Hungária, miért nem vonul piacra Soproni Jézuskával, vagy a híres osztrák világos Gösser Bock-kal – ami nem tévesztendő össze a magyar – barna – Gösser Bock-kal.
Mint mindenre, erre is megvan a prózai válasz.
Eleve van a sörgyáraknak egy üzemi mennyisége, ami alatt nemigen éri meg sört főzni. Ez egy igen magas szám, és nem biztos, hogy egy szezonális különlegességgel ezt át lehet ugrani – akkor, amikor a Heineken más, nem szezonális barna sörei sem képesek átugorni a jövedelmezőségi határt.
Egy szezonális sörkülönlegességnek egy általános sörnél erősebb marketingtámogatásra van szüksége, hogy a lefőzött mennyiség a kijelölt forgalmazási időtartam alatt mindenképp elfogyjon. Nagyon pontosan kell számolni, és nemcsak a sört, hanem a cimkét is – kellemetlen, ha ilyesmi megmarad.
További nehézsség, hogy a nagyobb áruházakban minden új termékért helypénzt kell fizetni. Ezt meg lehet úgy kerülni, hogy valamelyik működő termékünk helyére helyezzük a sörkülönlegességünket, ám ekkor leginkább magunkkal szúrunk ki - egy mozgó árút cserélünk le egy bizonytalan árúra. Még, ha fogy is a sörkülönlegesség - a miatta eltűnő termék nyilvánvalóan forgalomcsökkenést fog mutatni. Egyszóval nem könnyű dolog a söriínyenc kedvében járni úgy, hogy a sörgyár is jól járjon.

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr881616376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Asidotus 2009.12.23. 10:20:05

"más kérdés, hogy kiben van annyi lelkesedés, hogy megkóstoljon bármit, amire az van írva, hogy Arany Ászok."
Gratulálok
Ezidáig csak a bornál volt meg az a sznobság, ami burkoltan arra célzott, hogy: Nűnű, te nem kapsz!
(Tudniillik, olyan kategóriákat hypeoltak, amiket én messze-messze nem tudtam megfizetni, amit meg igen, azt legszívesebben a csatornába öntötték volna.)
Én szívesen iszok Arany Ászokat, ha olyan munkahelyem lenne, ahol a prolik összegürcölik nekem is a lóvét, akkor szívesen megkóstolnék én is különleges söröket.
Értem én, hogy nem szeretitek a sört, akkor minek írtok róla?

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.12.23. 10:55:20

@Nűnű: Ugyan csak részben a márka miatt, de én is úgy gondolom, hogy nem lehet valami nagy szám, tekintve, hogy nem is rendes barna, csak "félbarna". Nem igazán tudom, a magyar ember miért nem issza a sötétebb söröket. Persze az is lehet, hogy egyszerűen még mindig nem tudja, mi az...

Metál -e a bimetál? 2009.12.23. 11:30:12

azt hiszem ezzel az ászok alázással elég sok olvasót veszítettetek. másrészt meg ami soproni, az is ihatatlan.

tompus 2009.12.23. 11:34:56

Az ár mozog vagy az áru?

judas 2009.12.23. 12:00:21

Jelenleg Arany Ászok Félbarna néven fut: www.dreherrt.hu/portal/main.php?heading_id=14
Iható, de persze karácsonyi, illetve téli-sörélményt nem fog nyújtani. Az már viszont kicsit elgondolkodtatóbb, hogy Nagysároson szintén a SabMiller égisze alatt egészen ízletes félbarnát tudnak produkálni.
www.ratebeer.com/beer/saris-red/113843/

Köldökszösz (csodalampa) 2009.12.23. 12:23:44

Sokat töprengtem, miért nincs itthon karácsonyi sör. Tőlünk északra és délre egyaránt van (például a téli Tuborg, amit Romániában árusítanak, nálunk nem.)
Valószínűleg a kereslet határozza meg a kínálatot (tehát ebben semmi új nincs).
Személy szerint nagy kedvenvcem a barna Heineken, amit meg végképp nem árulnak itthon, holott olyannyira finom, hogy csuda.

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2009.12.23. 14:01:49

Ha a magyar Tesco virslit eszik, akkor miért lenne ez a sörrel másképp?

Labancz 2009.12.23. 14:11:01

Skandináviában külön kultusza van a téli, karácsonyi söröknek. Mindegyik sörgyár, készít is valami különlegességet, minden évben. Nagy kedvencem a svéd Gammel Brygd, ami évjáratos sör. Általában 2 év érlelés után kerül a polcokra.
Hogy itt miért nincs ilyesmi? Mert egy aránylag igénytelen piacra dolgoznak a még igénytelenebb sörgyárak. Nekem általában a magyar sörök nem jönnek be, ennek egyik oka, hogy szerintem a rizs és kukorica nem sörbe való. Szóval felejtős. Bezzeg a románok bármelyik üzletben megvehetik a Tubort Julebrygg-öt. Grrrr.

TonyCaviar 2009.12.23. 17:16:22

@Nűnű: Ugyan, Nünü,legalább a gasztronómiából hagyjuk ki a szociális demagógiát!
Ha valamit jó alapanyagból, jó technológiával, jó koncepcióval zseniálisra főznek, akkor annak meg kell fizetni az árát! Ez a jó sör.
A kukoricával és rizzsel erjesztett zavaros hólé nem kerül semmibe. Ez ilyen könyörtelen igazság. Három Arany Ászokot otthagysz a polcon - eddig semmit sem vesztettél - és máris megveheted a legtöbb különleges sört. Ritka a 700 ftnál drágább extra sör. A megoldás, hogy nem kell annyit inni. Ilyen a jó sörivő.

Ogreface 2009.12.23. 18:57:00

@TonyCaviar: Ezzel maximálisan egyetértek!

Ogreface 2009.12.24. 17:49:08

Mindenkinek boldog,békés és sörben gazdag ünnepeket kívánok!

Asidotus 2009.12.25. 17:21:00

@TonyCaviar:
Ezzel az a gond, hogy ha úgy általában ezt követném, akkor nagyon-nagyon sok mindenről lemaradnék az életben, ha mindig mindent visszatennék az életben, mert csak szó szerint egy-két minőségi cuccra telik. Mert ha az ember szeretne tévét, hifit, számítógépet, telefont, lakást, vacsorát sörrel, stb. vagyis mindent, akkor bizony kénytelen lejjebb adni az igényszintjét. (Nekem 200 Ft a lélektani határ a boltban, annál többet nem vagyok hajlandó adni egy sörért.)
Kérdés:
Az "ászok" az jelent valamit? Mármint sörkészítésileg értem a kérdést. Ezt mindig szerettem volna tudni, gondolom, itt el tudjátok nekem mesélni.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2009.12.27. 16:32:00

@Nűnű: hát pedig az aranyászok az maximum sörhöz hasonlító termék. eleve töményre főzik, úgy erjesztik le gyorsítva, majd a palackozásnál higítják vissza....ez egy normális sör szerinted? az meg már csak a te bajod, ha kétszáz forintnál többet nem adsz ki egy sörért, mert így a normális sörökről igencsak lemaradsz. Inkább iszom egy 500-600-800 Ft-os ale vagy lager sört, mintsemhogy ezen árért beszerezzek több palack teljesen jellegetelen, karaktermentes, ízében semmitmondó, fantáziátlan terméket. Mert ezek a gyárak nem sörként tekintenek a sörre, hanem mint termékre. Ezért pótanyagozzák, ezért főzik töményebbre, ezért marketingelik. Náluk nem sör van, hanem termék...amit költséghatékonyan kell legyártani.
Amúgy az ászok azt jelenti, amit a németben a lager szó. Az ászokolás technológiáját még anno Dreher Anton találta fel, s innen van az alsóerjesztésű sörök gyüjtőcsoportja is elnevezve, innen van a lager sör kifejezés. A lager németül tárolást, raktározást tart, s az alsóerjesztésű söröknél egy hosszabb ideig tartó, hideg kondícionálást takar. Ez lenne az ászokolás. Ezt több hétig kellene tartani. Ezalatt az idő alatt a még megmaradt cukortartalom igen lassan leerjed, a sör telítődik széndioxiddal. A nagy sörgyárakban ma már nagyjából egy vezérelv határozza meg az ászokolás idejét: amíg az élesztő anyagcsere-melléktermékei közül az ún. diacetil le nem bomlik, addig ászokolnak. Ezt azért teszik meg, mert ez a vegyület a sörben nyers hatást kelt, olyan, mintha muskátlit nyalogatna az ember, kifejezetten rossz ízérzetű. A Dreherben is szondák mérik ennek a vegyületnek a mennyiségét, s ha lecsökkent az ízküszöbérték alá, kiadható a sör. Természetesen minél gyorsabban annál jobb...

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2009.12.27. 16:35:02

hát elnézést a nyelvtani hibákért, de hamar rányomtam a küldésre... azért remélem érthető, amit írtam;-)

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2009.12.27. 19:41:50

Pár éve még a Dreher is csinált Téli Sört, ami azért jóval ihatóbb volt bármilyen Arany Ászoknál.

Sajnos a magyar piac valóban nem vesz fel annyi vásárlót, hogy megérje idénymárkákat bevezetni a piacon. Ebből a szempontból a Pécsi Sörgyár volt a legkonzekvensebb ők még - asszem tavaszi sör volt a neve - Märzen-t is főztek egy ideig. Aztán maradt a Szalon, aminek valami borzalmas mellékíze van, csakúgy mint a fent említett Arany Ászoknak. Ebben a kategóriában még a Borsodi meg Soproni úgy ahogy megiható.

@Nűnű: Sztem a sörpiacon nincs is olyan nagy árkülönbség. Itt a Szilveszter. Nézd meg a virsliárakat. Elhiszed, hogy egy 2-300 Ft-os virsli valaha látott húst. Azt még a kutyám sem eszi meg. Ebbe van sertésbőrke, pörc, nitrites pácsó és egy adag műanyag. Egy rendesebb bécsi virsli, amiben 70-80% hús van 1200 Ft körül kezdődik. Ezt veheted az Arany Ászok és mondjuk egy Radeberger közti analógiának is. És ott az árkülönbség csak kb 2,5-szeres.

@TonyCaviar: Legjobb tudomásom szerint nem helypénzt, hanem ún. belistázási díjat kell az új termékekért (minden egyes új termékért, kiszerelések szerint is) a multiknál fizetni. De a lényeget tekintve pontosan erről van szó.

Azért érdekes hogy a Mo. nál kisebb és kisebb sörfogyasztó Litvániában szinte minden márkának megvan a Lager, a félbarna, a barna és az erős söre.

SPQR300 2009.12.28. 12:53:33

Igyatok Dreher Bakot. Szerintem a legjobb magyar sör, csak alig ismert. Barna sör, finom karamellizű, nincs meg a keserű kávés utóíz, egyszerűen tényleg finom. 7.3%-os, és ehhez képest egész olcsó (230 körül lehet kapni tescoban, auchanban). Még a sört egyáltalán nem szerető barátnőmnek is ízlett.
www.ratebeer.com/beer/dreher-bak/12039/ És még itt is nagyon sok pontot kapott, sokkal többet mint a barna Heineken.

Csak azt nem értem miért nem ismeri senki :(

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2009.12.28. 21:48:03

@SPQR300: Ha frissen csapolva adják, egyetértek.
Üvegesben nyáron összekóstoltam három barnát - ez volt a Sparban. Az én sorrendem ezekből - 1. Staropramen Cerny 2. Dreher Bak 3. Soproni Démon. Bár az utóbbi ár-érték arányban az első helyen van, annak ellenére, hogy van egy kis fanyar utóíze.

Ogreface 2009.12.29. 00:17:26

@pif: Ha már magyar barna bak,akkor Gösser Bock.Szerintem sokkal jobb mint a Dreher.
www.ratebeer.com/beer/gosser-bock-hungary/96897/

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2009.12.29. 11:31:02

@Ogreface: ezzel egyetértek, csak azt a bekóstolás idején nem árulták a Sparban...
Nekem barnában a Paulaner Hefe Dunkel és a Gabrinus barna a kedvencem, bár azért részben egy másik műfaj.

TonyCaviar 2009.12.29. 16:19:36

@Ogreface: Nyáron nem ízlett annyira, most én is főképp azt használom. Tényleg jó!

SPQR300 2010.01.03. 22:37:45

@pif: Sparban nem is lehet kapni Dreher Bakot. (én legalábbis se Intersparban, se Sparban nem láttam soha, pedig kerestem...)

Angelo_ 2010.01.03. 22:48:46

@Nűnű: 200 és 300 forint között már jó söröket lehet venni, világosat, félbarnát, barnát egyaránt, akciótól függően. Tegnap pl. 210-ért vettem heinekent.

Nem keresek rosszul, de a 400, 600 és ezek feletti ár / üveg az nem mindennapi sör.

Egy bizonyos minőségi szint felett pedig inkább már a személyes izlés különböztet, nem pedig a minőség.

Nekem például a boltban vett Staropramen csalódást volt a világos is és a barna is.

Apo 2010.01.07. 12:51:24

befopátlankodok egy kicsit
bennem van annyi lelkesedés hogy megkóstoljam, sőt meg is merjem inni az arany ászokot (mondjuk a félbarna különlegesség az viccnek is rossz)
nem egy hűdejó sör, de nem is ihatatlan (értsd a legalsó határa a még iható sörnek), ha viszont hétvégén nyáron elmegyünk haverokkal tópartra bográcsozni ahol elfogy x üveg sör (x>100)oda azért nem 600-1000/üveges sört fog az ember vinni, legalábbis szerintem
persze pénztárcafüggő
másik
a heineken az minden csak nem sör
marketing, márka
az egyetlen jó ami heineken az a reklámjuk, ami szintén marketing
baromi drága és kb semmivel sem tud többet nyújtani mint egy sima arany ászok (pedig kóstoltam több helyről származót is)
ismerősők voltak írben, hazafelé benéztek guiness gyárba, hoztak sört
nem volt rossz, de nem is volt egy eget rengető valami
többre számítottam
itthoniak közül én spec dreher bak-ot szeretem, csapolva, de üveges sem rossz

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.01.08. 09:07:23

@SPQR300: jogos, a Dreher vszínű még az előző napi tescos bevásárlásból volt
@Apo: Az Arany Ászoknak kifejezetten lehet érezni a tartósítószeres mellékízét, csakúgy mint a dobozos Szalon-nak. Deprimáló.
600 Ft-os söröket nem azért vesz az ember, hogy bográcsozzon mellette. De 40-50 Ft-tal többért simán lehet jó lagereket vagy pilseket venni, ami 4-5 sörrel számolva már nem olyan veszélyes. a gulyást sem csirkelábból főzöd, megveszed a marhalábszárat hozzá, ami bizony 1000-1200 Ft / kiló +.

exodusAttack 2011.12.07. 16:52:33

@RMP: Én is felfigyeltem rá a boltokban, jó pár éve sokszor találkoztam vele, de évek óta talán most először. Gondolkoztam, hogy vegyek-e, de mivel erre is rá van írva, de az összetevők alapján ez is egy elég nagy pancsnak tűnik (pl. aszkorbinsav).

exodusAttack 2011.12.07. 16:53:41

Elgépeltem, van egy fölösleges mondatrész, helyesen:
Gondolkoztam, hogy vegyek-e, de az összetevők alapján ez is egy elég nagy pancsnak tűnik (pl. aszkorbinsav).

RMP 2011.12.08. 20:26:27

Hát, az aszkorbinsav az még csak c-vitamin, engem az zavarna a legkevésbé.

exodusAttack 2011.12.08. 21:00:08

@RMP: Nem is az aszkorbinsavat akartam kiemelni, hanem az antioxidánst, amire normális sörnek nem lenne szüksége, szóval arra gondoltam, hogy ugyanolyan kotyvalék lehet ez is, mint a Szalon. Ettől még lehet, hogy megkóstolom, de kicsit sem vágyom rá :D
süti beállítások módosítása