Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.



Kicsit több, mint egy évvel ezelőtt kóstoltam először a miskolci Kortyot, Magyarország ikonikus sörkülönlegességét, ami a hétvégi Főzdefeszten főhelyen fog csorogni a Mikszáth téren - a színpaddal szemben. Alant a tavalyi miskolci sörversenyről szóló riport.
 


Már negyed nyolckor kint voltam a kaotikus, dél-balkáni jellegű Keleti Pályaudvaron, ahol csikkekkel egyharmadig feltöltött kanyargós palánkfolyosó vezet a Baross utcától a pályaudvarig, melyben kacskakezű véglények tarhálnak, és néha végigmegy rajta egy posztapokliptikus, szakállas hajléktalan, aki megafont tart a hóna alatt, melyből végtelenített szalagon szól pár szó: „Zsemle 15 Ft – Péterfy Sándor utca 6.”

Ehhez képest Miskolc még apokalipszis előtti képet mutatott magáról, a lakótelepek misztikus ködbe burkolóztak a látóhatáron, friss esőillat táncolt a levegőben, a Szinva patak szilajul vágtatott terméskő oromfalai közt. A Szentpáli Vendéglátóipari Szakközépiskolába tartunk egy szürke Mazdában, a sofőr Vaskó György, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke, a verseny alapítója és szervezője, mellette ül Vecseri Beáta, a Corvinus Egyetem Szeszipari Tanszékének tanszékvezetője, a sörverseny zsűrijének elnöke.
Egy hónappal ezelőtt még azt hittem, hogy április 28-án egész Miskolc sörben fog fürdeni, tucatnyi sátor lesz mindenfelé a belvárosban és 30 féle magyar kisüzemit, meg cseheket, szlovákokat kóstolgathat a nagyérdemű, a meggyötört sörfőzök arcán mosoly terül szét az eszméletlen forgalom láttán, stb.
El voltam tévedve: a kétévente megrendezett Miskolci Nemzetközi Sörverseny szigorúan szakmai esemény, melyen a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének tagjain kívül környékbeli országok sörfőzdéi is indulnak. Idén 38 sör jelentkezett a megmérettetésre, a magyarokon kívül szlovákok, csehek és ukránok voltak jelen. A hattagú zsűri régi kipróbált sörgyári sörkóstolókból állt össze, én ott voltam hetediknek megfigyelőként, szavazati joggal nem rendelkező kóstolóként. A sörök sorszámot kaptak, a kóstolók számozott pohárból itták a söröket – ezt hívják vakkóstolásnak. A kóstolásra a lila színű szocreál épületben működő iskola ebédlőjében került sor.



A nagyszámú jelentkezőre való tekintettel a zsűri két részre oszlott, az első két kategóriát - a 13 Balling alatti és a 13 Balling feletti világos söröket - kóstolta az első csoport, a barnákat és a vöröseket a második csoport, az utolsó kategóriát, a különleges söröket mindkét osztag együtt. Én a barnák közt ültem és saját szakállamra töltögettem az értékelőlapot, melyen 5 tulajdonságot értékeltünk 0-tól 5-ig tartó osztályzatokkal. Illat, íz, habtartósság, recencia (szénsavasság), keserűség – ez volt az öt szempont. Én összesen 22 féle sört kóstoltam, mindegyikből kábé egy decit ittam, ami nagyon rossz volt, abból kicsit kevesebbet, ami ízlett, abból kicsit többet. A két és fél liter simán lecsorgott délelőtt 11-től 1-ig, még szerencse, hogy közben kiflivégeket rágcsáltunk, így talán sikerült megőriznem a viszonylagos józanság látszatát.
Az én értékelőlapomról egyértelműen kiderül, hogy nekem a barnák közül legjobban a Szögedi Red Devil és a Szögedi Barna ízlett – a végeredmény még se nem hivatalos, se nem végleges, de annyit talán elárulhatok, hogy valószínűleg nem ezek nyertek. A különleges sörök közül pedig a csehországi Varnsdorf Kocour nevű sörfőzdéjének India Pale Ale-je, és a helyi Serforrás India Pale Ale-je ízlett a legjobban. Azt hiszem, szintén nem ezek nyerték el kategóriájuk legjobbjait – hogy kik, az majd kiderül május 4-én, amikor is hivatalos eredményhirdetésre kerül sor.



A verseny után a Szinva-parti Kortyoldában – Vaskó úr éttermében – fogyasztottuk el a sörkóstolók méltó ebédjét, egy tekintélyes csülköt, illetve tovább kóstolgattuk a helyi söröket – többek között a messzi földön híres (Prágában is csapolt) Korty sört, ami Tokaji Aszúeszenciával együtt erjed. Gyönyörű, meleg rozé-színű sör komoly habbal. Ízében az aszú édessége bújócskázik a komlóval, igen érdekes alkotás, olyan szokatlan, hogy többször is meg kellene kóstolnom, hogy véleményt alkothassak róla.
A Kortyoldában általában csapolnak egy-két vendégsört, ám ez most bizonytalan ideig szünetel, mert a vámhivatalok megint kitaláltak valami finom kis szivatást, mégpedig valami olyasmit, hogy egy hordó sört akkor lehet behozni külföldről, ha eleve elektronikus módon követték a gyárkaputól, bár lehet, hogy nem értettem pontosan, a lényeg, hogy ezt a csehekkel való csereberét sikerült effektíve megszüntetni. Köszönjük szépen.
Nagyon tanulságos esemény volt, kiderült többek közt, hogy a húsz éve visszajáró zsűritagok véleménye szerint az elmúlt tíz évben a kisüzemi sörök minősége meredeken emelkedik. Ma már szörnyűségekkel nem is találkoznak, noha még mindig van egy-kettő, amit szerintük nem volt illendő benevezni a versenybe.

A miskolci televízió készített egy rövid anyagot az eseményről, ami itt megtekinthető >>>
 

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr561961433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.04.29. 12:35:45

hát, öncenzúrálisan magamba folytok minden primer véleményt, mert csúnya lenne... hogy most irigy-e vagyok vagy csak utállak... nem tudom..

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.04.29. 12:36:21

érdekesek ezek az orosz csaj-poharak :D

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.04.29. 14:40:10

@szamárfül/pável: meg a sörvesnyen árválkodó Royal Tokaji-s doboz

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.04.29. 23:26:56

@szamárfül/pável: Végy egy gönci hordó sörlevet, és dobj rá 6 puttony komlót?
:o]

Ogreface 2010.04.30. 16:18:03

"tovább kóstolgattuk a helyi söröket – többek között a messzi földön híres (Prágában is csapolt) Korty sört"

Prágában is csapolt?! ...és Budapesten miért nem csapolt a kutyaúristenit! X(
Húúú de mérges ogre vagyok!
Mondjuk attól még nem fogok ettől az italtól csuklani az biztos...

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.04.30. 16:45:05

@Ogreface: ideje betoppanni Miskolcra... Te majd csúnyán nézel.

pluto111 2010.04.30. 19:38:57

Ilyet rendezvényt szervezhetnének nagyobb közönségnek is. Szerintem komoly siker lenne.

Gérard Duchemin 2010.05.01. 22:32:14

@Ogreface: "Budapesten miért nem csapolt a kutyaúristenit!" Döbbenetesen egyszerű oka van ennek, ma jöttem rá a majálison sétálva. Magyarországon szinte kizárólagosan borsodi-aranyászok-soproni szerű szarra van igény. Ez a magyar, ez a divatos. Na persze fiatalok körében vannak "nívósabb" sörpótlékok is: Coronita, Amstel pulse meg diszkószines szarok. És ez így is fog maradni, amíg világ a világ, több évtized alatt a magyarok megszokták, hogy a sörnek nincs márkája, csak korsója, de ha mégis van márkája akkor az valami hazafias érzelmet kicsikaró magyaros név lehet csak. Ha pedig valaki igazán spórol, akkor nem borsodiaranyászoksopronit vesz, hanem alumíniumdobozos ürgerbürger álnémet pisit.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2010.05.02. 23:59:17

szerintem prágában nem a kortyot csapolják, hanem ott is főznek egy hasonlót, mint a korty, szóval tokajival készülő cuccot. Én beszéltem az úriemberrel, Vaskó úrral, hátha lehetne a mi kis boltunkban árulni a Korty-ot, de nem, nem lehet, mert a miskolci önkormányzattal közösen elhatározták, hogy ez a sört csak Miskolcon lehet elérni, s csak ott lehet kapni...Sajnos ez az igazság...Bár nem tudom, a Miskolcra tartó emberek hány százaléka megy kifejezetten a Korty kedvéért as városba...Én biztos benne vagyok abban az egy ezrelékben

Serkoptató 2010.05.03. 06:54:13

Prágában -- pontosabban a Pivovarsky Dumban -- Tokajské néven főzik a Kortyot Vaskó úrék, de csak minden év decemberében, így nagyjából Karácsonytól kapható kb. két héten keresztül.
Vagyis nem Miskolcról viszik oda, hanem ott főzik.

Gérard Duchemin 2010.05.03. 12:34:06

@főzdevadász: "Én biztos benne vagyok abban az egy ezrelékben"

Dehogy egy ezrelék, kevesebb. És az ilyen hozzáállást hívják ....ságnak. Ha nálunk nem megy, ne menjen seholsem. Ráadásul a bevétel egy része övék lenne.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.05.04. 20:04:29

És egy újabb miskolci sörhír:

Sörkonferencia Miskolcon

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Levéltár, a Cseh Köztársaság Budapesti Nagykövetsége, a Ferdinánd Monarchia Cseh Sörház, a Hibernia Nova Kiadó, a Kisüzemi Sörfõzdék Egyesülete, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, a Magyarországi Sörcikkgyûjtõ Klub, Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kara tisztelettel meghívja Önt az „Iszom a sört, szívem mámorban fürdik.” Epizódok a sörgyártás és sörgyasztás történetébõl, különös tekintettel a cseh sörre címû tudományos konferenciára.

Helyszín: A Miskolci Akadémiai Bizottság Székháza (Miskolc, Erzsébet tér 3.) A konferencia idõpontja: 2010. május 12–13.

Gérard Duchemin 2011.05.10. 17:42:45

@szamárfül/pável: Én azt javaslom, legyél inkább irigy, de ne utáld, mert az tök gáz :-)
süti beállítások módosítása