Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

FŐZDEFESZT

2010.09.01. 09:10 - TonyCaviar

Első Hazai Kézműves Sörfesztivál Szept. 24-25 Nagymező-Király sarok

Eljött az ideje, hogy megnézzük, mivel is dolgozunk. Magyarországon mindenfelé főznek kisüzemi söröket, házi söröket, kézműves söröket, de igazából ezeket sosem látni együtt, nincsen köztük értékrend, ezek nincsenek összefogva, bemutatva, ezért FK és Csakajósör, meg még egy páran, akiknek fontos a hazai sör, összefogtak, hogy szervezzenek egy fővárosi fesztivált, ahol végre kiderül, milyen a magyar kézműves sör – így született meg a szeptember 24-25-én a Nagymező és a Király utca sarkán lezajlandó FŐZDEFESZT.


A világ bizonyos részein – de főleg Amerikában - minden bokorban tartanak kézműves sörfesztiválokat, hogy a helyi sörfőzők bemutathassák tudományukat, és a közönség egy jót mulathasson. Nálunk eddig ilyesmi nem volt. Most végre lesz egy a Terézvárosban, hála az önkormányzatnak, aki örömmel bocsátotta rendelkezésünkre a templom mögötti kis teret és a Hegedű utcát erre a hétvégére.
A kisüzemi söröket érintő legkeményebb kritika általában az egyenetlen minőség. Attól még, hogy szeptemberben zseniális sört iszunk valahol, simán lehet, hogy novemberben ugyanott ihatatlan löttyöt tesznek elénk. Ennek az az oka, hogy a sörfőzőknek nincs igazi közönségük. Minőséget szinte csak maguknak főznek, és a saját önbecsülésük, pénztárcájuk szabja meg, mennyire jó sört főznek. Márpedig óriási pazarlás hagyni, hogy olyanok, akik jó sört is tudnak főzni, vacak sört főzzenek.
Terveink szerint az évente megrendezett Főzdefeszt rendszeres mustrát tart a főzdék közt, és ezzel mintegy garantálja az értő közönség rendszeres figyelmét. A kisüzemi sörfőzdék egy homályos sarokban ténykednek, mi most ezt a sarkot óriási reflektorral bevilágítjuk, hogy kiderüljön, melyik a jó sör, melyik a vacak, mi lesz a következő népszerű műfaj, mire buknak a fiatalok, mire a lányok, mire a professzorok, miközben közönséget is nevelünk. Elmeséljük, miről szól a kézműves sörfőzés, meddig lehet javítani a sör minőségét, milyen műfajok vannak, milyen gondokkal küszködik a magyar sörfőzés, milyen hagyományai vannak.
A sörfőzők figyelmét is szeretnénk némileg irányítani, ezért minden fesztiválra tematikát is fogunk választani, idén a mindenki számára ismert, mégis ritkán kóstolható Szűretlen sör lesz a téma, és ennek jegyében arra kértük a résztvevő főzdéket, hogy ha egy mód van rá, szűretlen sörrel érkezzenek.
Szombat este kihirdetjük, hogy a közönségnek melyik sör ízlett a legjobban – ez lesz a Fesztivál söre – amit aztán egy éven át a közeli Szimpla kávézóban meg lehet kóstolni. És citromdíjat is osztunk – szintén közönségszavazás alapján – a leggyengébb sörnek. Kilenc sörfőzdét várunk a péntek déltől szombat éjfélig tartó fesztiválra:

A vonyarcvashegyi Blonder saját partykamionjával érkezik, és 1000 literes tartályaiból csapolja a híresen jó élesztős-komlós ízvilágú Blonder világos szűretlen változatát, és az aszaltgyümölcsös-csokoládés ízvilágú Blonder Barnát.

A pilisvörösvári Rotburger az a sörfőzde, ahol egész évben lehet kapni szűretlen sört, német kultúrájú, Reinheitsgebot-tisztelő népek.

A békésszentandrási Agro-flott főzi Magyarország hivatalosan – a ratebeer által - legjobbnak tartott sörét, az olajos, aszalt-szilvás, kávés ízvilágú Black Rose-t, de elhozzák még a szintén híres Fekete Korsó nevű sörüket is.

A domonyi Osterbrau főzeteit ismerhetik azok, akik jártak valaha a Tölgyfa utcai Osterbrau sörözőben, a legnépszerűbb főzetük a mézes-gyömbéres sör.

A győrzámolyi Bors a legfiatalabb magyar sörfőzde, idén tavasszal nyitotta meg kapuit, és azonnal egy felsőerjesztésű ale-lel színesíti a palettát, ami minden beszámoló szerint nagyszerű ital.

A táborfalvai HBH azon kevés sörfőzők egyike, aki a fesztiválon kívül is tart nagyszerű szűretlen sört, amit főleg Egerben és Budán lehet megkóstolni.

A dombóvári Kissler jön hozzánk talán a legmesszebbről, hogy elhozza Keserű Barna nevű koncepciózus férfias, száraz és keserű fekete sörét, ami egyébként személyes kedvencünk, hisz megnyerte a szűk körű kis budai sörversenyt.

A soltvadkerti Kárpiról már megemlékeztünk ehelyeütt korábban is. Ők is tisztességes komlós friss sört főznek.

A Mályi sörfőzde részvételéről jelenleg is tárgyalunk.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr562262127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Raka1885 2010.09.01. 10:53:56

Ez elég jól hangzik. Köszönjük! Én mindenképp ott leszek.

Hopwood 2010.09.01. 11:48:45

és mi van a zámolyi sörfőzdével? ők nem lesznek ott? akkor lehet, hogy én sem..

TonyCaviar 2010.09.01. 11:51:46

Dehiszen ott van! Győrzámolyi BORS!

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.09.01. 12:23:30

Gratulálok,sok sikert,remek kezdeményezés!!
Tulajdonképpen hány magyar főzde van?

TonyCaviar 2010.09.01. 12:50:30

Ha minden igaz, 9 főzde jön, Serforrást, Mályit elárasztotta az árvíz, Bauer családi okok miatt nem jön, Szegedet nem érdekelte a dolog, Kaltenberg és Kárpi bizonytalan még.

Rókabilly 2010.09.01. 12:59:40

Keressétek meg a hetényegyházi sörfőzdét, nagyon jó ír vöröst főznek. Azt hiszem ők voltak az eredeti Blonder.

Rbilly

Rókabilly 2010.09.01. 13:19:39

Blonder Sörfõzde (Inter-Sába Kft.) - 6044 Hetényegyháza, Kossuth u. 2. 76/472-302

Rbilly

falsestuff 2010.09.01. 13:39:19

zámoly nem győrzámoly és igen, a zámolyi sör is jó!

at' zsíje főzdefeszt!

Winston Smith 2010.09.01. 14:31:08

És nekem is pont ezen a hétvégén kell elutaznom... :(((

zoranka · http://www.pecsiborozo.hu 2010.09.01. 14:46:49

Kapucinus Sörfõzde Magyarhertelend? Amúgy érdekelne nagyon a rendezvény, de időpontilag sajnos nem jön össze. Bízom benne, hogy lesz még ilyen!

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2010.09.01. 19:18:44

Az InterSábáról az volt a legutolsó hírem, hogy a vezetője meghalt, s a család nem nagyon tud mit kezdeni a főzdével...
A Magyarhertelendi-hez még nem nagyon volt szerencsém...

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2010.09.01. 19:21:47

@Hopwood: azért jön létre a feszt, hogy több kis főzdét ismerjünk meg! tessék eljönni, megnézni a többit is!

Hamilcar 2010.09.01. 19:27:49

Örülök, hogy sikerült összehoznotok ezt a sörfesztet! Annak idején én voltam az 1. Magyarok Nagyasztalán. Az egy hatalmas élmény volt a sörszeretőknek, mert ott talán még több főzde is ott volt. Remélem ez legalább akkora élmény lesz a látogatóknak és jobban jöjjön be a főzdéknek! Ha még néhány relikviával is bővül a gyűjteményem, az a vágyaim netovábbja lesz! Apropó, a szervezők biztathatnák egy kicsit a tulajokat, hogy készüljenek alátétekkel, szórólapokkal és egyéb finomságokkal is. :-)
Hetényegyháza sajnos tényleg bezárt. A hertelendi sört pedig mindenki igyekezzék megkóstolni, aki még nem tette! Szerintem érdemes.
Zámolyról meg csak annyit, hogy most szombaton (4-én) ott lesz sörcikkgyűjtő találkozó. Talán most még érdemesebb lelátogatni!

Hamilcar 2010.09.01. 19:30:08

Ja még valami. Szentendrével nem próbáltátok felvenni a kapcsolatot? Ők elég mobilisak szoktak lenni.

TonyCaviar 2010.09.02. 22:28:44

@Hamilcar: Nem, sajnos ők nem merültek fel, nem sokat tudunk róluk, de majd bepótlom, végül is nincs messze, és ha jók, akkor jövőre simán...

szanisz 2010.09.03. 13:00:32

Remek kezdeményezés, én ott leszek, bár nagy kár a Bauer-ért.

(Árak kapcsán furcsa, hogy mivel bónok lesznek, ugyanannyiba kerül majd egy korsó Black Rose, meg mondjuk egy Rotenburger világos? )

Ogreface 2010.09.03. 17:23:10

@szanisz: A Black Rose adagja szerintem max a kóstoló pohár lesz, korsó árban. Prágában is a "nehezebb" versenyzőkből pohár adagot kaptál a korsó tallérért.

víz tamás 2010.09.04. 18:31:30

más is említette a feszt kapcsán, hogy a citromdíj nem jó ötlet. azért mert egy sör az utolsó helyen végez, nem jelenti, hogy rossz is. a citromdíj pedig a rossz szinonimája.

TonyCaviar 2010.09.04. 20:37:05

Az amúgy csak egy kósza ötlet, és nem az utolsónak járna, hanem annak, aki rossz sört hozott. Nyilván, ha mind jó, akkor ki sem osztjuk!
Nem lesz teljes sorrend. Lesz egy legnépszerűbb, és lesz egy citrom. De ezen azárt még agyalunk.

Ogreface 2010.09.04. 22:08:20

Citrom helyett legyen mondjuk "Arany Kukoricagríz", "Csepegtetett Ecet", "69 Forintos" vagy "Nem Korsóba Való" díj. :)

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.09.05. 07:07:41

A Citromdíjat is érdemes jegyezni de ha nem akartok felesleges érzelmi kisiklásokat a lényeg meg nem értése okán,talán forditani kellene a citromdíj üzenetén.
Pozitiv irányba.Arra gondolok,hogy a citrom díj lehetne valami ilyesmi:Jővőre Visszavárunk érem vagy Bizalom pecsét vagy valami ami arra utal,hogy most ez nem volt nyerő minőség de nem a gyalulás a cél..
talán lesz akit inspirál:)

TonyCaviar 2010.09.05. 08:38:11

Nem akarunk senkit megsérteni. De én személy szerint nagyon mérges leszek, ha valaki rossz sört hoz a fesztiválra, amit nagyon sok munkával szerveztünk. Itt tehát lesz egy korántsem felesleges érzelmi kisiklás részemről.
Azért igyekszünk finoman...

Ogreface 2010.09.05. 12:59:40

@Barman's Choice:
Szerintem pedig a szar akkor is szar, ha cukros fánknak hívjuk. Szemtől - szembe megkel mondani, hogy ilyen produkcióval jövőre csak akkor jöhet ha előtte mintát ad a főzetből. Ha megsértődik az nagy valószínűséggel azt jelenti, hogy ez a max amit kitud hozni magából. Itt az a cél, hogy megismerkedjenek az emberek a hazai kis sörfőzdékkel és azok bizonyítsák be, hogy igenis tudnak finom söröket főzni és érdemes őket keresni. De ha páran kijönnek ihatatlan löttyökkel, akkor az sem a hazai "házi söröknek" sem a fesztiválnak nem ad jó reklámot, gyakorlatilag ellehetetleníti a tovább lépést. Meg kell csak nézni, hogy mennyi kritika érte a "Cseh sörfesztivált" is, pedig ott tényleg remek sörök sorakoztak.
Ez egy nagyon jó kezdeményezés és ez az első, ennek tapasztalatai alapján majd lehet tovább lépni. Meglátjuk, hogy milyen komolyan veszik a sörfőzdék ezt a megmérettetést. Én bízok bennük!

Daniel Ortega 2010.09.06. 16:46:54

a citromdíj kiosztása az ihatatlan löttyre tényleg jogos, de ezek a főzdék gondolom úgy lettek meghívva, hogy a szervezők ismerik és szeretik a söreiket, tehát nem zsákbamacska. Persze ettől függetlenül ha mondjuk a black rose savanyú akkor tényleg citromdíj jár érte :)Itt azért nem budai ászokkal meg ilyen tucat jägerrel indulnak a főzdék és ha mindegyik jó akkor csak a legjobbat kellene díjazni.

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.09.07. 12:26:47

a Citromdíj a Borsodié... én Ogre Arany Kukoricagrízére szavazok! :)))

Gérard Duchemin 2010.09.07. 15:13:57

"@TonyCaviar: én személy szerint nagyon mérges leszek, ha valaki rossz sört hoz a fesztiválra"

Majd hozok csepeli szebeni ászokot PET palackban. Az is kisüzemi, és nála szarabbat nem könnyű csinálni.

Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2010.09.08. 15:04:59

@Ogreface: no meg a (potenciális) közönség mennyire veszi komolyan. én hirdetem az igét, ahol érem, hétvégén még egy esküvőn is ajánlgattam mindenkinek aki a környéken ült

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.09.08. 17:28:08

@Mantlesorrow: én is propagálom a kollégáknak, és a szállóban is. Jönnek is remélem, sokan. Múltkor egy csehszlovák emberke fitymálta a Bitburgert nálunk (semmi baja nem volt, visszakóstoltam) aztán kapott egy Budweisert és végül igen kellemeset beszélgettünk a sörökről - amúgy nagy Bernard-rajongó...

TonyCaviar 2010.09.08. 18:21:08

köszönjük minden prókátornak, nagy szükségünk van a személyes hírverésre!
Ma beszéltem Conrad Seidl-lel, az osztrák Bierpapst-tal, és szombaton ő is idefárad.

Ogreface 2010.09.08. 21:18:57

Én is folyamatosan traktálom a vendégeimet a feszt hírével, mint "kiegészítő vesetisztító terápia, minőségi és természetes összetevőkből álló különlegességekkel, amik szűretlen mivoltukból adódóan, telis-tele vannak fontos vitaminokkal, nélkülözhetetlen ásványi anyagokkal és esszenciális aminosavakkal". :)
Már többen ígérték, hogy jönnek.

ElnkÚr 2010.09.08. 23:13:32

Főzdefeszt-bevezetésre reflexiók

Mindenek előtt: elismerés az önkéntes munkáért, amellyel remélhetőleg hagyomány teremtődik.
Ami a Főzdefeszt sosem volt –jellegét illeti, megjegyzendő azonban, hogy akadt némi előzménye e seregszemlének: három nyáron szerveződött a Hamilcar által is említett Magyarok Nagyasztala nevű fesztivál, amelyen tucatnyi- másfél tucatnyi főzde vett részt.- ezen kívül a kisüzemi sörfőzdék kétévente megtartják sörversenyüket, immáron húsznál több résztvevővel..
„FK és Csakajósör, meg még egy páran, akiknek fontos a hazai sör,”.Azért ennél talán többen vannak.Közöttük találhatók azok, akik megteremtették a kisüzemi sörfőzdék egyesületét, meg azok, akik mint sörcikkgyűjtők credojukként támogatják ezt a méltatlanul támogatás nélküli ágazatot. Továbbá, megszállott egyetemi oktatók, különlegességeket kedvelők, lelkes firkászok, és még sokan(?) mások.
A közelegő esemény koncepcióját érdemes lenne újragondolni: egy sátras-kolbászos-élőzenés program nem sörverseny ugyebár, tehát nem feltétlen győztesek és vesztesek utcai bikaviadala, hanem népszerűsítő ünnep kéne legyen.Az úgynevezett közönség majd ítél, individuálisan.
Többször visszatérő motívum a beharangozóban és a kommentekben a kézműves sörök egyenetlen minősége – így, globálisan, mintegy elvetve e kétkedés magvát már a nyitás előtt midenkiben: jó lesz vigyázni, nem tudhatjátok, mit kaptok…Az interneten eluralkodott pocskondiázási fesztiválok, öntetszelgő szapulás-rohamok dacára, ezeknek a söröknek a háromnegyede kíváló.Talán arra a szemléletbeli változásra kéne felkészülni, melynek alapja, hogy a kis főzdékbe azért megy az ember, mert minden más ott, mint a hipermarketek csillogó polcain.Ahol bezzeg állandó a kvalitás – már ha valakinek az jelent élvezetet.
Társaimmal a sörcikkgyűjtő egyletben évek óta járjuk a lelőhelyeket Medgyesbodzástól Magyarhertelendig, s mondhatom, nemigen távoztunk egyből sem úgy, hogy ezért kár volt a benzinért.Viszont megtanultuk, hogy ezeket az erjesztményeket “cask tiszta forrásból”, a készítőtől és frissen kell az ízlelőbimbóra engedni, lehetőleg a sörmesterrel beszélgetve s mindjárt rátöltve egy kis szűretlent, amúgy a mintavevő csőből. Ott még ászok az ászok, és a termék összetétele nem egy gyógyszer-készítményére hasonlít.
Ebben a kategóriában épp a manuális és mikro-jelleg okán sokkal több szín és variáns található, mint…szóval sokféle: vagy talán az ún.piacvezetők bővelkednek gyömbéres, gesztenyés, almás, meggyes, ír vörös fajtákban ? Tudnak zöld sört, forralt sort,szűretlent, netán nyolc százalékosat felmutatni ?
Távolról sem mondhatjuk Madách szavaival, hogy cask hódolat illet meg, nem bírálat – de a sok beleölt munkának meg kell hoznia komlógyümölcsét. Ehhez kellenek az ilyen seregszemlék –főleg, ha nem pocsokondiázzuk már nyitás előtt a kirakatot.

TonyCaviar 2010.09.09. 10:00:15

@ElnkÚr: Elnökúr! A fenti cikk a vájtfülüeknek szól, tele inside infóval, a sajtóanyagban nem említjük a kisüzemi sörök egyenetlen minőségét.
Igyekeztem mindenkit összegyűjteni, akinek fontos a magyar sör, ezért jönnek a sörcikkgyűjtők, a kisüzemi sörfőzdék egyesülete, a komlótermesztők, a bloggerek, és még valamilyen szinte a házi sörfőzők is.
Természetesen alapvetően népszerűsítő buliról lesz szó, az első helyezett népszerűségi alapon kerül kiosztásra. A citromdíjon csak filózunk, nem biztos, hogy lesz,mert mi is érezzük a kétélűségét. Viszont óriási probléma az egyenetlen minőség személyes szinten is. A múltkor nagyon finom volt, most veszek 10 litert, ihatatlan: megy a lefolyóba. Ez olyan átverés, amit az én gyomrom nem vesz be. Akkor már inkább az Arany Ászok - azt legalább lehet tudni, hogy nem kell megvenni.
És, ha arra gondolok, hogy valaki ilyet hoz a fesztiválra, akkor azon gondolkodom, hogyan mondjam meg neki. Na így jött szóba a citromdíj.
Nem vagyok propagandagépezet, a szar sört nem akarom támogatni. Szeretném, ha itt elválna a sör a víztől.

szanisz 2010.09.09. 12:24:59

@TonyCaviar:
nagyon szurkolok, hogy jól sikerüljön, és én is reklámozom ezerrel:)

Bár cégen belül nálunk egy olyan hölgy küldözgette körbe, aki nem is nagy sörös.

Ogreface 2010.09.09. 13:52:12

@TonyCaviar: Szerintem maximálisan igazad van!

Serkoptató 2010.09.09. 14:32:43

Igen. Kétségtelen, hogy az utóbbi években a hazai kisüzemi főzdék egy része elindult egy jó irányba.
De, ezzel párhuzamosan arra is kellene gyúrniuk, hogy az output minősége állandó legyen, és inkább állandóan jó.

Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2010.09.09. 16:52:56

@TonyCaviar: az biztos, hogy lesz aki többször kóstol egy-egy fajtát, ily módon, lesz egy indirekt mérőszám, hogy melyik sör volt a legjobb. ahol meg nincs sor..ott vagy a korpás haj, vagy a sör a hibás

Sopronidemon 2010.09.23. 17:47:11

EGY ROPPANT SZOMORÚ HÍR:
Figyelem, a Főzdefeszt időpontja eltolódik!
Értesítjük kedves látogatóinkat, hogy a bizonytalan, esős időjárás előrejelzésre való tekintettel, a rendezvény hosszútávú sikeressége érdekében úgy döntöttünk a Főzdefesztet egy KÉSŐBBI IDŐPONTBAN, TAVASSZAL v. NYÁRON RENDEZZÜK MEG!
Aki már betervezte a hétvégi sörözést ne búsuljon, mert a Kertész utcában, az M-ben, a Szimplában már péntektől lehet kapni a Főzdefesztre érkező sörök egy részét!
Köszönjük a megértést!
Mindenkit szeretettel várunk egy későbbi időpontban a Főzdefesztre!

Ogreface 2010.09.23. 19:39:57

@Sopronidemon: A francba! Te ezt honnan tudod? :)

Sopronidemon 2010.09.26. 20:25:15

@Ogreface: Igen, értem! Későn érő típus vagyok. Mentségem, hogy ezen az oldalon jártam, s nem tudtam, hogy már egy másik bejegyzésben megtörtént a Főzdefeszt temetése. Sorry, és üdv!

TonyCaviar 2010.09.26. 20:57:32

@Sopronidemon: Miről beszélsz? Milyen temetés?
süti beállítások módosítása