Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

A Miodowa utca a Kazimierz szélén fut végig és fő előnye, hogy lehet rajta parkolni. Ez pedig azért fontos, mert van rajta egy bolt, ahol annyiféle sört lehet kapni, hogy ha csak a legjobbakat vesszük, és mindből csak egyet, akkor sem tudjuk hazavinni autó nélkül.
A 15 féle lengyel baltic porter (melyekből tekintélyes mennyiségűt hoztam haza, és később majd meg is írom őket) mellett egy csomó ukrán és litván sör is van, de ezekbe már nem mentem bele.
 


De nem csak ez a bolt van az utcában, hanem Smocza Jama nevű kocsma is, ahol szintén érdekes söröket árulnak. Sajnos a föld alatt van egy kevéssé szellőző, nyirkos alulvilágított pincében, én kb 2 percet bírok ki lent. A számos és folyton változó izgalmas közepes méretű lengyel sörfőzdékből származó sörök mellett csapolt sört is árulnak. Ahogy a legtöbb alternatív sörkínálattal rendelkező krakkói kocsmában itt is a Poznan melletti miloslawi Browar Fortuna Smok (Sárkány) nevű söreit csapolják. A Srebrny Smok (kb. Világos Sárkány) szériatartozék, megkóstoltam, vacak volt. Állítólag a Zloty Smok a király. Illetve a főzde csúcstermékei, mint pl. Komes Porter – később kóstolom.

A krakkói kocsmák királya mégis a Kazimierz mulatónegyedének főterén, a Plac Nowy-n található Alchemia. Kellemesen korhadt, kopottas, meleg belső tér, majd még belsőbb és még kopottasabb szobák fogadnak, a szokásos mesés félhomályban. A szokásos alapsöröket tartják, plusz egy pár Mocne-t, azaz extra erős sört, amiket kóstoltam, de nagyon nem ízlettek. Olyan, mintha injekciós tűvel nyomnád magadba az alkoholt, és az íze is vacak. Nem annyira sör, mint inkább berúgási segédeszköz .



Amikor ezeket mind visszautasítottam, a pultos srácnak felcsillant a szeme, hogy akkor tudja, mi kell nekem, és hátulról előhozott egy Brackie Pale Ale-t. A sört a Zywiec-Heineken tulajdonában álló Bracki Browar Zamkowy főzi egy bizonyos Dorothy Chrapek nevű házi sörfőző receptje alapján, aki 2010-ben megnyerte a Festiwal Birofiliát. Szép barnás, vöröses folyadék, melyen érdekes, többféle szerkezetű, de mindenképp nagy paplanos hab tenyészik. Az íze nagyon finom karamellesen indít, aztán az elegáns komlózás, és a félreismerhetetlen gyümölcsös ale-ízek. A háttérben az édes pörköltség tökéletes, klasszikus mozdulattal adja át a helyét a hasonlóan kesernyés komlónak. A gyümölcsösségébe némi dohányos felhangok vegyülnek, aztán szegfűszeg, bors, és más csodák. Nagyszerű sör! Talán a recenciája nem tökéletes, a szép hab alatt kicsit lapos folyadék csücsül, de ez egy ale-nél tulajdonképpen elfogadható.



Végül Krakkó egyetlen brewpubjába, a CK Browarba is eljutottunk. A pokol szájaként ásítozik egy ipari méretű pincelejáró az óvárost övező parkot kívülről ölelő háztömbök egyikében. Arányaiban ehhez mérhető, hosszú lépcsősoron jutunk le a tágas dongaboltozatos pincébe, melynek a végén széles pult, mögötte rézüstök, a háttérben pedig az erjesztőtankok erdeje veszik el a sötétségben. Mindenfelé Tiffany-lámpák és rézcsövek, az asztaloknál hihetetlen magas zsiráfokat ültek körül. Szörnyű ricsaj volt, szar zene szólt, ostoba plazmatévék villództak többfelé sportközvetítésekkel és a rossz akusztika miatt felerősödtek a beszédhangok, és erőt kellett venni magunkon, hogy leüljünk. Az étlapon beígért 4-5 féléből mindössze kétféle sör volt rendelhető, a jasne, azaz világos, és a gyömbéres. Én rendeltem egy háromízű heringet, ami finom volt. A jasne viszont tipikus, az éretlenségig friss kisüzemi sör volt, egy kis istállószaggal és egy kis tisztítószer szagával. Közepes-vékony teste 1.0-s komlózást takar. Semmi értelme nem lett volna meginni. A gyömbéres viszont egyenesen rosszízű volt. A fűszeres gyömbér a pörkölt maláta keserűségével egyfajta romlott kávéízt produkált.

Nem azt mondom, hogy soha nem menjen ide senki, mert egy brewpubban nagyon tud változni a sör. Sőt: szerintem, aki arra jár, tesztelje. Csak ne kérjen korsóval, előbb inkább csak egy pohárral ugyanis nem éppen olcsó.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr212861640

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szanisz 2011.04.28. 16:35:14

ez tragikus. A miodowán szálltam meg pár napig, és nem láttam ezt a boltot, nem tudtam róla. kösz a tippet.

Gérard Duchemin 2011.04.29. 09:10:13

Felháborítóan sok jó főzet van Lengyelországban (persze sok silány pálinkasör mellett).

Gérard Duchemin 2011.04.29. 09:14:08

Ha ez igaz:

"A szokásos alapsöröket tartják, plusz egy pár Mocne-t, azaz extra erős sört, amiket kóstoltam, de nagyon nem ízlettek."

Akkor hogy lehet ez igaz:

"A krakkói kocsmák KIRÁLYA mégis a Kazimierz mulatónegyedének főterén, a Plac Nowy-n található Alchemia."

Gérard Duchemin 2011.04.29. 09:15:16

@Gérard Duchemin: Bocs, már látom, elolvastam utána a csattanót. Figyelmetlen voltam.

TonyCaviar 2011.04.29. 09:29:10

@Gérard Duchemin: De meg amúgy a nagyközönség szemében általában azért nem a sörminőség teszi a jó kocsmát. Márpedig a kocsmák király mégiscsak az, amit tömegek tartanak annak.

szanisz 2011.04.29. 15:54:42

@TonyCaviar:
Az Eszeweria hangulatos hely, nagy királynak számít (magyarok körében is), de a sörválaszték ott sem fényes, ha jól emlékszem. Egy sört megér a hely, kazimierzben van (hol máshol.

Yorkshire-i vendég 2011.05.03. 13:35:35

Úgy tűnik, fejlődik a Lengyel sörkultúra és söripar. Amikor 7 évvel ezelött Lengyelországban laktam, én is azt tapasztaltam, hogy a Balti Portereket kivéve, a lengyel sörök eléggé középszerűek. A Zywiecnek furcsa "vegyes" ize van, és mindig voltam másnapos utána.

Azért egy kivétel volt - a Brackie. Nem pilsener, nem porter, inkább egy olyan félbarna bécsi lager, vagy ilyesmi. Egy ideig Cieszynben laktam, és azt ittam (ha nem átmentem Cesky Tesinre cseh sörököt inni). Nagyon kiváncsi vagyok arra, milyen a Brackie Ale, és örülök, hogy támadt bennük egy ilyen ötlet.
süti beállítások módosítása