Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Sörapu

2011.05.13. 09:01 - TonyCaviar



Az idei Főzdefeszt titkos főszereplője: Sörapu. Az ő fóti főzdéjében készül a Grabanc IPA és a Keserű Méz. A Zappa és a Darshan fogja csapolni a Fóti Pilset, a Darshanban meg lehet kóstolni a gyömbéres sörét is, és Sörapu legújabb fejlesztését, a Hammurappi álmát! Alant a Folyékony Kenyér fóti riportjának újraközlése!

Tegnapig számos nyitott kérdés élt bennem a magyar kisüzemi sörfőzés eredetéről, kezdeteiről, főszereplőiről, de tegnap eljutottam Fótra, ahol mindent megértettem. Találkozás Gyenge Zsolttal.


Már kifelé haladunk Fótról egy domboldalon, és tanakodunk, hogy vajon a kisüzemi főzdéknek is van-e jellegzetes kéményük, amiről megismerni őket, mint a sörgyárakat Csehországban. Végül kémény és kutya alapon kiszúrjuk a házat – két agilis tigriscsíkos boxer kíséri fel a kocsinkat a felhajtón.

Gyenge Zsolt a völgy fölé magasodó családi ház pincéjébe vezet minket, ahonnan egy nyitva hagyott vasajtó mögül már kikandikál a főzőház. A főzőházban három 650 literes főzőüst áll – helyes tömzsi üstök, a tetejükön összekötött páraelvezetővel. Mindenfelé fehér csempe és neon, ahogy az már nálunk lenni szokott, de talán a sarokban szerénykedő civil mosógép vagy a kis fali mosdó miatt itt egész otthonos a hangulat – mint valami mosókonyhában.

Azonnal belevágunk a közepébe, Gyenge a karrierje kezdetéről mesél.

Történetünk kezdetén főhősünk a Kőbányai Sörgyár Kísérleti Laboratóriumában görnyedez kémcsövek felett, ballin- és cukorfokot mér, kockásfüzetbe jegyzetel, talán néha még tartályt is sikál. A Dreher nevű sör születésénél segédkezik. Az új magyar prémium sörmárkát az 1987-es BNV-n mutatják be, ahol Gyenge is ott van, és már arról álmodozik, mennyire szép is volna, ha neki is volna egy ilyen kísérleti üzeme.

Az 1989-es BNV-n is ott van Gyenge, és valamiféle GMK-s sört árul a privatizációs korszellemnek megfelelően. Akkoriban minden a BNV-n történt, más esemény nem létezett. Gyenge alaposan végigjárta kiállítókat, és egy öreg bácsin akadt meg a tekintete, aki négy lábost állított ki, és azt írta ki, hogy „Első Magyar Házi Sörfőzde”. Főhősünknek nem fért a fejébe, hogyan lehet ezzel a négy lábossal sört főzni és hosszas tanakodás után megközelítette az öregembert, hogy szakmai kérdéseket tegyen fel neki. Kiderült, hogy az illető - dr. Berecz István - németországi magyar, és hogy négy lábossal ő sem tud sört főzni, viszont pont egy főhősünkhöz hasonló agilis, fiatal magyar sörmestert keresett, hogy vele megalapítsa az Első Magyar Ház Sörfőzdét. Gyenge nem állt ellen a havi 450 márkát fizető állásajánlatnak, pláne, hogy három hétig utazgattak Németországban és sörfőzdéket látogattak. Az egész túl szép volt ahhoz, hogy igaz lehessen, és persze nem is volt igaz. Még mielőtt a főzdét megnyitották volna, az öregúrnak elfogyott a pénze, és letett a magyar söripari terjeszkedés ábrándjáról.

Gyenge Zsolt viszont már otthagyta előző állását a Kőbányai Sörgyárban, így nagy kérdés volt, hogyan fogjon hozzá a tulajdonképpeni sörfőzéshez. Akkoriban kisüzemi sörfőző vonalat csak a bajor HBH-tól lehetett beszerezni, az viszont igencsak drága volt – úgy 10 millió forint körül. Gyenge meglátta a piaci rést, kidolgozott, megrajzolt egy főzővonalat és megnyerte Balázs Lászlót befektetőnek. Az első általa kifejlesztett Jäger sörfőzdét 1990-ben állították fel Tiszafüreden.

Sajnos a befektetővel való kapcsolata nem a legjobban alakult, ami annak köszönhető, hogy a befektető nem mindig vette komolyan az ő szakmai ítéleteit, és egy időben például gazdaságossági megfontolásokból acél helyett alumíniumból gyártatta az erjesztő tartályokat. Mire a szénsav elkezdte kirágni az alu tartályok oldalát, addigra már 30 Jäger főzde működött az országban, és Gyengének is elfogyott a türelme.

1992-ben saját céget alapított, és ezúttal nem egy, hanem öt befektetőt nyert meg az ügynek, akiket így könnyebb volt irányítani, és Gyenge végre a saját maga ura lett. Az Osterbräu nevű új cég az első főzdéjét Bácsalmáson építi. Ugyanabban az évben bemutatkozik a BNV-n, és el is ad vagy harminc sörfőzdét. Egy évvel később már 70 sörfőzdét értékesít ugyanott. A felzsőzsolcai Serforrás főzde is az ő kezéből került ki.
Az óriási sikernek több oka is van. Gyenge pl. rájött, hogy az akkori szabályok szerint a szűretlen sör nem jövadóköteles, és ezzel a kilátással a sörfőzés nagyon jó üzletnek tűnt. Ráadásul akkor még nyaranta sörhiány volt Magyarországon, így mindenki láthatta, hogy nagyobb a kereslet, mint a kínálat.

1993 után azonban fordult a kocka és itthon egyre kevesebben akartak sörfőzdét venni, ezért Gyenge elkezdett külföldre tekingetni. 1995 és 2005 között konkréten egyetlen főzdét sem adott el itthon. (2005-ben megnyílt a domonyi Osterbräu – amihez a Tölgyfa utcai kocsma is tartozik). Viszont külföldre annál többet. 100-nál is több sörfődét gyártatott le és üzemelt be Tadzsikisztánban, Üzbegisztánban, Ukrajnában, Oroszországban, Kazahsztánban, Kínában, Mongóliában. Aztán, amikor a magyar főzdék kezdtek bedögleni, akkor a főzővonalak újraeladásában is ő segített. Így kerül egy Osterbräu vonal a rozsnyói Kalteneckerbe. Még Svájcba is adott el belőlük.



Gyenge Zsolt jelenleg egy fóti családi házban él egy sörfőzdével a pincéjében. 15 db 2300 literes tartálya áll bent, de a kapacitásának a töredékét sem tudja kihasználni. Ez a főzde tulajdonképpen élete álma, de szinte véletlenül hullott az ölébe. Ő építette, de a kuncsaft nem tudta kifizetni.

Az idők során főhősünk egész kis sörbirodalmat épített ki. Van egy kocsmája a Veres Pálné utcában – Cheerz -, van egy Fóton és egy Vecsésen, igaz a vecsési csak szezonálisan van nyitva. Szintén szezonálisan működik a vecsési malátagyára, amivel a kisüzemi sörfőzdék igényeit tudná kielégíteni.

Az internetes világban és ismerősei közt – egy rég megszűnt FHM-es sörrovat szaktanácsadójaként - Sörapu néven ismert Gyenge Zsolt ma ismét a megújulás útját keresi. Figyeljétek Söraput!
 


Folyékony Kenyér nagyobb térképen való megjelenítése

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr922512772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Winston Smith 2010.12.14. 13:25:24

Sok sikert, Sörapu! :)

Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2010.12.14. 15:13:30

ez aztán a kalandos történet. azok a boldog 90-es évek :)

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.12.14. 16:35:22

jó arc.

egy puli sem ragadt a motorblokkban?

Kicknick 2010.12.15. 09:58:45

Gratula Sörapunak! Jó érzés ilyen történeteket olvasni...

Serpocak 2010.12.18. 20:26:48

Azért azt a harminc sörfőzőt,akinek az alumínium tartályokat eladták, nagyon megszopatták. Velük mi lett? Túlélték? Tönkrementek? Talán, ha ez a kis malőr nincs, ma több sikeres sörfőzde működik kis hazánkban!

Árpa Jankó · http://serteperte.blog.hu 2010.12.21. 07:46:29

@Serpocak: ez a cikk is foglalkozik a kisüzemi sörfőzdék kezdeti nehézségeivel:
hvg.hu/gasztronomia/20100826_terezvarosi_oktoberfest

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.12.21. 13:15:08

@Gérard Duchemin: mert ha emlékeznél, ott ugráltak minden arra menő autó körül és alatt

rowi 2011.05.13. 14:56:55

akit érdekel annak mondom, hogy a cheerzben kérdezősködtem múltkor, és azt állította a csapos hölgy, hogy az ipa az mostantól mindig lesz

hunter84 2011.05.13. 22:46:45

A kurva anyját a Főzdefeszt szervezőinek!

Bocsánat a csúnya beszédért, de nem tudom magamban tartani a mai csalódottságomat. Odaértem háromnegyed 6-ra, és kurva sokan voltak. Első ránézésre 6 kinti csapolóhelyet láttam, a tömeg pedig volt vagy több ezres.

Beálltam 18 órakor abba a sorba, amelyik a meggyes, barna, chillis, stb. sörökhöz vezetett. Bazmeg 20 órakor, azaz kemény 2 óra alatt kerültem sorra.

Ki volt az a FASZ, aki kiszámolta, hogy többezer emberre elég lesz kb. 6 csapoló rész/pult, miközben a potenciális vásárló több órát áll sorba néhány szaros sörért.

A Főzdefeszt számomra egy rakás fos volt, pedig a kóstolt 3 féle (meggyes, füstös és barna) sör közül kettő iható is volt, azonban lehetőségem sem volt a meghirdetett 26 féle sör megkóstolására, elvégre ki az a hülye, aki mégegyszer sorban áll néhány íz miatt, majd megint, majd megint... BAZMEG!

Szóval ahogy kezdtem, úgy fejezem: A kurva anyját a Főzdefeszt szervezőinek! - az ott tapasztalt körülményekért.

Szabolcs

Holland Lovas 2011.05.14. 10:24:00

Nos, én kicsit finomabban fogalmaznék, de komolyan nem értem, hogy ezt mégis hogy gondolták a szervezők. Huszad ekkora tömegre számítottak? Egy általános iskolás is ki tudná számolni, hogy ilyen kevés csap = ultranagy szopás a fogyasztók számára.

A sörökhöz kapcsolódóan, most volt először alkalmam kóstolni a Black Rose-t, és egyáltalán nem csalódtam benne. A meggyesük viszont felejthető, habár jól behűtve kellemes kis nyári limonádé lehet, én is elkortyolgatnám, a csajok pedig imádják.
A másik két kedvencem a Hammurapi álma és a Grabanc voltak. Ami nem ízlett, az a fóti gyömbéres, de itt nincs mihez hasonlítanom, szóval lehet, hogy csak nekem nem jön be.

Sörapu 2011.05.14. 20:22:10

@hunter84: Nem tartozom a szervezők közé, így nem is veszem magamra a kurvaanyázást (különben ki kellene osszak érte pár pofont), de szeretném megvédeni őket. Véleményem szerint egyáltalán nem kevés a sörcsap, ennyi embert ez bőven elbírna. Két nagy gond van és mindkettő egy tőről fakad, mégpedig a vendéglátósok félelme az adó- és egyéb hatóságoktól, akik előszeretettel látogatják az ilyen rendezvényeket kifejezetten büntetési célzattal. Először. Egy korsó sör csapolása 10-15 másodperc. Ha nem zárom el a csapot, percenkét 5, óránként 300 korsó tölthető. Azonban van egy bökkenő: mindenhez nyugtát kell adni, ami ezt az időt bőven megnyújtja. Biztosan jó ez így, jó egy kocsmában, egy trafikban, de egy fesztiválon ez bizony ezzel jár. Másodszor. Ezen a fesztiválon a felállás a következő volt: mi sörfőzdések eladtuk a sört a vendéglátósoknak, akik saját hatáskörben csapolták azt. Szerettem volna itt-ott beállni segíteni, de nem tehettem, mert nem vagyok náluk alkalmazásban, így bármikor megbüntethetik a kocsmárost fekete munkás alkalmazása miatt.
Voltam pár hasonló európai rendezvényen, de ez a hozzáállás ami nálunk az APEH, bocsánat NAV részéről fennáll egyedülálló.
Persze értem én, hogy azt aki kénytelen volt egy órát sorban állni egy sörért azt nem győzi meg amit leírtam, de higgyétek el ez a pult másik oldalán állóknak sem volt jó, mert az ő érdekük is a minél nagyobb forgalom lenne.
Végül ne felejtsük el, hogy ez egy teljesen új próbálkozás volt, itthon még hasonló sem volt. Nem lehetett tudni mekkora durranás lesz. Biztos vagyok benne, hogy a következő alkalomra mindenki tanul a hibáiból és kisebb sorok mellett még több ember kóstolhatja nagy szeretettel készített söreinket.
Aki pedig továbbra is duzzog, azt meghívom egy engesztelő sörözésre a sörfőzdénkbe, ahol egy-két pofa ser mellett igyekszem jobb kedvre deríteni.

evernever 2011.05.14. 20:44:14

Csatlakozom a duzzogós, anyázós tömeghez. Az ilyen csapatnak nem lenne szabad sörfesztivált rendezni, a Sörapu féle termelőket járatják le!

Gérard Duchemin 2011.05.14. 20:49:23

@evernever:
"Csatlakozom a duzzogós, anyázós tömeghez."

Azért, mert duzzogós, anyázós tömegember, egyszóval troll vagy?

Gérard Duchemin 2011.05.14. 20:53:12

@hunter84:
"Szóval ahogy kezdtem, úgy fejezem: A kurva anyját a Főzdefeszt szervezőinek!"

Hát ha ennyi eszed van?! Mert valóban el lett méretezve az első nap, de attól még miért lenne bárki anyja is kurva?

Serkoptató 2011.05.14. 21:30:49

Szóval, az anyázás nem vezet sehova, illetve semmi jóra.
Tegnap kicsit duzzogva én is otthagytam a fesztivált fél nyolc tájban, mert beláttam, hogy egy órán belül nem juthatok sörhöz.
De egyúttal örültem is (nagyon), mert bebizonyosodott, hogy igenis van igény a nagyipari tömegsöröktől különböző, változatos kézműves sörökre, és végre talán a kisüzemi főzők is elhiszik, hogy nekik nem a szarsör kategóriában kell versenyezniük a multikkal.

Sörapu technikai jellegű felvetésével kapcsolatban, szerintem kevés volt a csap, mert ha egy sörcsap (optimális esetben, tehát pénzkezelés, nyugtaadás nélkül) 300 embert lát el egy óra alatt, akkor 10 csap ugyebár 3 ezret. Ez azt jelenti, hogy amikor 3 ezren vannak -- voltak annyian egyszerre, egy időben? -- akkor egy torok egy óránként jut sörhöz, ami szerintem hosszú idő. Tehát legalább 20 csap kellene a félórás ritmushoz. De így, pénzkezeléssel, nyugtaadással ez az idő megduplázódott, megháromszorozódott, így sokan hagyták ott a fesztivált. Ezért lett volna jobb megoldás a tikettes rendszer 2-3 fix jegyeladó hellyel és 6-8 mozgóárussal.

Reménykedjünk, a következő fesztivál zökkenőmentesebb lesz. Addig vigasztalhat(?) az, hogy akinek nincs foglalt helye, a csúcsidőben az Oktoberfeten is hasonlóan nehezen jut sörhöz. Tehát ez a fesztivál, már majdnem olyan volt, mint az Oktoberfest!

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.05.14. 23:24:52

@Sörapu: @Serkoptató: Mondjuk én is Serkoptatóval értek egyet, a 10 csap nem elég. Az "elméleti" 10-15 másodperces csapolási idő szvsz betarthatatlan, még a mostaninál jobb szervezéssel is. Tehát több csap is kell(ett) volna.

Ugyanakkor tavaly állítólag nagyon hasonló volt a helyzet a cseh sörfesztiválon (mármint a budapestin) is, pedig ott a csapoknál már csak az előreváltott jegyeket kellett leadni, tehát engem nem lepett meg a dolog.

Az igazi megoldás az lenne, ha ezek a sörök egyre több helyen a mindennapi választék részeivé válnának.

Ogreface 2011.05.15. 00:47:34

@Sörapu: "Egy korsó sör csapolása 10-15 másodperc. Ha nem zárom el a csapot, percenkét 5, óránként 300 korsó tölthető."
Ez szerintem egy olyan részidő, ami teljesen optimális körülmények között kivitelezhető, egy folyamatosan gyakorlatban lévő profi számára. Én, aki utoljára kb. 20 éve csapoltam, tehát amatőr szinten vagyok, ezek szerint, rajtam is múlott a fesztivál ilyen irányú sikertelensége, ugyanis fél egytől, este nyolcig, csak 10 darab 20 literes hordót sikerült kicsapolnom, nyugtaadás és pénzkezelés közben és hordó csere közben. Innen kérek mindenkitől nagyon nagy elnézést és szégyenlem a pofámat, hogy rontottam a színvonalat az amatőr közreműködésemmel! Ígérem, hogy soha többet nem fordul elő ilyen és soha többet nem ártom a profik dolgába magamat! Még egyszer bocsánatot kérek mindenkitől és sörre fel komlóbarátok!

TonyCaviar 2011.05.15. 08:50:59

Amit Sörapu ír, abban sok az igazság. A söreladás egy sokszereplős egyenlet. Szombatra hoztunk még három csapot, plusz fel is szabadult 2, de ebből csak kettőt tudtak bevetni, kegfejproblémák miatt. Hiába lett volna még csap, ha nincs több pénztárgép, és pl nincs több sör. Több főzdében üresen konganak a tartályok átmeneti sörhiányt okoztatok!
Másrészről, a sorbanállás roppant bosszantó dolog, és csodálok mindenkit, aki ezt olyan békésen és jófej módra megoldotta, ahogy oly sokan a téren. Megkapod a sörödet és beállsz a kövi sorba. És persze senki nem számított ilyen tömegre. Még a szervezők sem, pedig nekik nincs önbizalomhiányuk. De mégis mi alapján lehetett volna megmondani előre, hogy ennyien lesznek?

O Gude Ale 2011.05.15. 09:23:07

Nekem szerencsém volt, pénteken 4 óra körül még több csapnál is öt perc alatt sorra lehetett kerülni.
Nyilván nem lehetett előre számolni a tömeg nagyságával. Szerintem akit valóban a kézműves sörök érdekeltek, az nem ment el beülni máshová (Drehert inni).
Legközelebb meg lehetne oldani ezt a problémát például előre fizetett zsetonokkal - ahogy ez a békésszentandrási csapnál "folyt".
Nagyon tetszett a feszt! Köszönjük a ser-vezőknek, ser-főzőknek! Várjuk a következőt! És várjuk a kézműves söröket pesti sörözők csapjaiba is!

xcerazes 2011.05.15. 09:28:47

Bocsi hogy ide írom a véleményem, de itt folyik a diskurzus =)

Először én is elkezdtem anyázni fejben a 2 órás sor után, aztán teljesen megértettem. A vendéglátósok voltak "túl" óvatosak, illetve nem számítottak ekkora tömegre. Amúgy szerintem amekkora hírverést sikerült lezavarni, lehetett volna sejteni a tömeg méretét. De, mint mondották vala, mindenki tanulni fog belőle és reméljük jövőre tökéletes sörfesztivál kerekedik belőle. Ajánlok egy Népligetet vagy ilyesmit. Egyelőre, sajnos nem úgy néz ki az állam részéről, hogy támogatná ezeket a _kulturális_ rendezvényeket.

Szóval nagyon kellemes élmény volt. Keserű méz, Grabanc IPA zseniális lett. Hoztam is haza egy csatosüvegben a mézból ^^ Black Rose kellemesen gyümölcsös, de a testét és a fanyarságát hiányolom. HBH szűretlenje is nagyon jó, de furcsa volt hogy valahol 500, máshol meg 410 volt :]

Amúgy ezek kaphatóak valamerre a jövőben? Megköszönném a tájékoztatást!

bl4ze 2011.05.15. 10:04:15

@TonyCaviar: a leggázabb a GÖSSER volt sajnos :( Péntek este 8-kor (!!) elfogyott a ZWICKL ! ...és kaján mosollyal közlik, hogy ennyi volt több nincsen - másnapra sem. mindezt azután, hogy emberek 40-50 perce álltak sorba :( Danke, GÖSSER :(

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2011.05.15. 11:13:07

Üdv Prágából, serpajtyik.
Sajnos, bp-i barátaim panaszkodnak nagyon, mi történt a festen? Elmentek a Főzdefestre, de állításuk szerint hatalmas tömeg és szervezetlenség, káosz fogadta őket. Egy óra múlva, korty sör nélkül távoztak. Pech.

Van egy jó hírem is, aki most készül Prágába, biztosan jobb körülményekkel és sörökkel találkozik:

www.ceskypivnifestival.cz/

3 hetes sörfesztivál, kis sörgyárak és a nagyobb sörfőzdék termékeivel, jó sörkorcsolyákkal megtámogatva 3 különböző sátorban.

CSK

Ogreface 2011.05.15. 11:34:31

@Csehszlovák Kém: Jövőhéten tesztelem és majd beszámolok az ott szerzett tapasztalatokról. A tavalyi az jól sikerült, azt többed magammal bizonyíthatom...

rowi 2011.05.15. 11:58:19

na most, hogy tegnap este sikerült végre egy grabanchoz jutnom (ami úgy egyébként qrva zseniális) konstruktívabb hangulatba kerültem, de péntek este ez inkább csalódott volt még...

az, hogy egy sörfesztiválon vmi elfogy az sztem cink. pláne első nap kora este a Zwickl, ami biztos nagyon jó, de ha senki nem jut hozzá...szal ez a vendéghívás külföldről téma jó ötlet, de akkor próbáljunk jövőre olyat hívni, aki nem 6-8 kis hordóval érkezik...
a csapolás sebessége kérdést már megbeszéltétek
de a tömegnél azért kicsit kötözködnék, mert ha a cseh sörfesztivált tekintjük példának, akkor az egy kb. sehol se hirdetett rendezvény, és mégis állati nagy tömeg van évről-évre. ezek után szervez vki magyar kisüzemi sörfesztivált egy bulinegyed közepére, sétálóutcába, 2, jó indulattal 3 kis hangulatos terecskére, promótálja a rendezvényt erősen, meg a beerbike ugye, és ezek után nem számít tömegre...hát izé...

szóval jövőre a helyszín maradjon, legyen jegyrendszer (amivel egyébként nem csak a pénzkezelés kerülne egy helyre, hanem fix, normális árak lennének, mert azt szeretném megjegyezni, hogy egy fesztiválon különlegességekért 600-650 HUF árat még lenyelek, de 700 az már a nagyon drága kategória...korsó 600, pohár 400 jónapot, bár a deákon a cseh fesztiválon 500 volt tavaly az egységár...), több csap, de legesleginkább elég mennyiség mindenből, mert most vadászhatom össze egyesével a füstölt sört, a kortyot, a zwicklt, pedig ezekre nagyon gyúrtam...

rowi 2011.05.15. 12:03:39

továbbá ha én lennék tulaj a kacsa utcában, astorián, zuglóban meg az angolok a 13. kerben, akkor lehet csinálnék legközelebb egy nagy pavilont, ahol a cuccainkat áruljuk közösen

Petyhüdt Petymeg a dinamikus kritikus 2011.05.15. 14:35:51

@Sörapu: köszi a meghívást, élnék vele :)

egyébiránt a hammurappi álma nagyon ízlett!

Feri a hegyről 2011.05.15. 16:28:30

Gratula a fesztiválhoz! Az elején kicsit sokkolt a tömeg, aztán úgy voltunk vele, hogy oda se neki, kivárjuk. Gondolom tanultak belőle a szervezők, legközelebb tuti jobb lesz, nem kell háborogni.

Grabancot lehet majd venni valahol? Vagy ez csak egyszeri főzet volt?

szanisz 2011.05.15. 17:08:09

@Feri a hegyről:

szerintem nem lesz, de én is venném..

Ted Striker 2011.05.15. 18:25:22

Én ezt egyszerűen nem értem, az utóbbi három budapesti sörfesztiválon ugyanabba a problémába futottam bele: mind a tavalyi cseh, belga és a tárgybéli fesztivált is nagyon alultervezték a szervezők...

De ez hogy beállok egy sorba és félóra ácsorgás után kijelentik hogy elfogyott a sör, majd átállok a másikba, ahol negyed óra múlva azért megérdeklődöm, hogy mennyi van még raktáron és kiderül hogy húsz emberre elég félhordónyi akkor menthetetlenül felmegy az agyvizem!

Főleg úgy hogy az első nap is hasonló problémákkal küzdöttek, meghogy volt máshova másmiylen programra is meghívásom és lemondtam pont a sörfesztivál végett...

jól fogalmazott az egyik hasonló cipőben járó: ez nem sör- hanem SORfesztivál volt!

A serfőzöknek nem tudok gratulálni, ugyanis egyikük termékét sem sikerült a fent említett okok miatt megkóstolnunk, az meg hogy a csaposok-szervezők megsértődnek/magyarázkodnak a szitkokon egyszerűen szánalmas és nem is minősíteném - viszont ezáltal legalább körvonalazódik hogyan is viszonyulnak az egész rendezvényhez :-(

Talán megfontolandó hogy borfesztiválokon hasonlót még nem tapasztaltam...

Ted Striker 2011.05.15. 18:40:50

@Sörapu: @TonyCaviar:

Tudtátok hogy hol volt a szűk keresztmetszet és ennek ellenére nem tettek semmit, gratulálok!

Ne mondjátok már hogy +5 pénztárgép beállítása olyan megoldhatatlan problémát jelent? Meghogy alkalmi szerződéssel (10perces papírmunka) nem lehet megoldani hogy a serfőző ha be akar állni csapolni akkor megtehesse?

Mindenesetre ez tovább erősíti bennem a hozzáállásbéli problémákat: minimális pénz- és munkaerő-befektetéssel megoldani a helyzetet

Gérard Duchemin 2011.05.15. 18:53:12

@szanisz:
"szerintem nem lesz, de én is venném.."

Én úgy tudom, lesz.

Gérard Duchemin 2011.05.15. 18:54:30

@Feri a hegyről:
"Az elején kicsit sokkolt a tömeg, aztán úgy voltunk vele, hogy oda se neki, kivárjuk"

Helyes hozzáállás, így kell tenni.

Sörapu 2011.05.15. 18:56:11

@Ted Striker: "Szeretem" az ilyen pöcsöket mint te, aki úgy vagdalkozik, hogy át sem olvassa az előzményeket! Érthetően leírtam, hogy nem mi sörfőzők álltunk közvetlen kapcsolatban a fogyasztókkal. Mi eladtuk a sört, és a vendéglős emberei, csapolták azt. Ha az én pultosom állt volna ott, háromszor annyi sör fogyott volna. De nekünk, nekem ez volt az első. Elvárnánk több megértést! Tettem egy gesztust a fogyasztók és a sörrajongók irányába amikor felajánlottam egy kóstolással egybekötött sörfőzde-látogatást. Keresek egy időpontot a közeljövőben (még májusban), amit itt meg fogok írni.
Addig is jó lenne az építő jellegű kritikákat és javaslatokat megtenni, hogy a következő hasonló rendezvény zökkenőmentesebben kerüljön megrendezésre.

Serkoptató 2011.05.15. 19:17:15

@Ted Striker: az óriási különbség egy borfeszt és e között, hogy ott van 120-150 csapolóhely, nem 10-12, viszont nem kell hozzá csapoló cucc, nem pénztárgépeznek, csak kilöttyintik a fél-egy deci kóstolót és csá!

TonyCaviar 2011.05.15. 19:47:37

@Ted Striker: Értem, hogy ideges vagy. Én is az lennék (bár lehet, hogy nem erről kommentelgetnék:) Viszont, ha érdekelnek a helyzet valódi ellentmondásai, akkor ne gyanúsítgass, hanem figyelj. + 5 pénztárgép bevetése = tökéletes lehetetlenség egy vendéglősnek péntek éjjel 2 kor, amikor épp 14 órányi kiakasztott csappal történő sörcsapolás után, bedagadt lábbal és rommá szakadt derékkal beájul az ágyba. Amúgy meg 80e egy pénztárgép bérlése, és adminisztráció. És a pénztárgépboltok sem tipikusan hétvégén vannak nyitva.
Az, meg, hogy a legkevesebb pénzből kell megoldani a feladatot, az ma magyarországon első számú alaptörvény és nem szarrágás, hanem puszta önvédelmi mechanizmus. Te úgy képzeled egy fesztivál költségvetését, hogy a kiadási oldal helyett egy biankócsekk van?

Ted Striker 2011.05.15. 20:10:40

@Sörapu: kösz a lepöcsözés, tudod én vagyok az az ember aki 25 éves koráig egyetlen korsót sem emelt a szájához, csak miután eltöltött egy kis időt Belgiumban döbbent rá hogy milyen az igazi sör.

Magyarán én vagyok a Te potenciális célcsoportod aki egy jó sörért képest 500-1000 vagy még több pénzt kiadni... egészen addig míg le nem pöcsözöl: mert ott sörcsap másik végén is áll valaki, úgy hívják hogy VÁSÁRLÓ (akinek a pénzéből megélsz) amiből most vesztettél egypárat!

mattphilips 2011.05.15. 20:12:10

Nekem tetszett a fesztivál, annak ellenére, hogy a tervezett 20 helyett csak 7-et sikerült kóstolni, na de helyette csúszott pár régi ismerős. Hibák nagyjából át lettek beszélve. Szeretném megkérni a szervezőket, hogy jövőre is tartsák meg, pár bunkó ne vegye el a kedvüket!

Sörapu! Istenien sikerült mindkét új sör! A Veres Pálné utcában mikor kerülnek csapra? Nagyon remélem, hogy minél hamarabb!

Sörapu 2011.05.15. 20:24:12

@mattphilips: Már ott vannak, bár igencsak megcsappant a készlet.

Sörapu 2011.05.15. 21:15:39

@Ted Striker: Tudod, az lehet a baj, hogy teljesen más szemszögből nézzük a dolgokat. Számomra egy hatalmas siker, neked csalódás. Sok kis sörfőzdét építettem a '90-es évek elején-közepén. Láttam ezek virágzását és nagy részének bukását. Nem hittem, hogy valaha jöhet még fellendülés. De hála néhány megszállottnak akik időt, fáradságot nem kíméltek sok minden változni látszik. Vannak kezdeti hibák, ezt senki nem tagadja és mindenki változtatni akar és fog rajta.
Aztán vannak akik ezt nem értik, nem látják, nem tudják hová jöttek. Nem ismerik az összefüggéseket. Ők, ti fikáztok, de semmi gond, ez így van az életben mindenhol. Elviseljük. Persze sem én sem a többi sörfőző barátom nem veszített vásárlót. Ellenkezőleg, rengeteg elismerést és biztatást kaptunk.
Javaslom, hogy gondolj mindent át még egyszer és a meghívás neked is szól.

pluto111 2011.05.15. 22:04:06

Nem voltam a rendezvényen, de a leírtak alapján nem bánom.
Fentebb írtátok hogy építő jellegű kritikát vártok, de így távoltól sem értem ezt. Ez egy 2 milliós város, csak kitesztek egy transzparenst hogy sok jó sör kapható és leszáll a villamosról pár ezer ember.
Azért csak így tovább, legyen még sok ilyen rendezvény. Helyszínen, megrendezés módján azért érdemes lenne elgondolkozni. Szervezőknek saját cég kockázattal(minimális) haszonnal együtt.

Sörapu: Lenne egy kérdésem még, ha már ilyen szakember van itt. Kb. mibe kerül egy sörfőző szett jelenleg (amit láttam neten az irreális áron volt), és van-e olyan mini szett amin ki lehet kísérletezni a sört (pár literes kapacitású)

Sörapu 2011.05.15. 22:13:28

@pluto111: Én 650 liter/nap kapacitástól építek. Ez cca. 20 milla. Ehhez jön még az épület átalakítása, kialakítása.
Gyártanak pár tíz literes üzemeket tőlünk nyugatabbra, de fajlagosan sokkal drágábbak. Tudok egy 50 liter/főzet üzemről ami 66.000 euro.

pluto111 2011.05.15. 23:12:10

@Sörapu: Kösz. Ez már reálisabb árnak tűnik(még így is nagyon drága).
Baj ezzel is az, hogy belevágni csak akkor mernék ha van kész termék.
Ehhez meg kéne egy mini sörgyár amin lehet kísérletezni.
Ha ez megvolna akkor lehetne mérlegelni a kockázatot.

sovesztomesz 2011.05.15. 23:40:27

Jó kis SORfesztivál :-) volt, de a sörök hihetetlen finomak voltak...
...no, igen nagy volt a tömeg relatíve.

Én már péntek kora du. kezdtem, akkor még csak a rozsnyói-ak csapjánál volt sor; aztán visszamentem este, de akkor már nem sikerült inni semmit a tömeg miatt.

Viszont szo. szerencsére ráértem türelmesnek lenni; így a 2 nap alatt 14-15 féle nedűt sikerült kóstolni...
...és igen, a legnagyobb élvezetet - a sok jobbnál jobb söröcskék mellet - nálam is a Grabanc IPA nyújtotta talán!

KÖSZÖNJÜK!!!

Kíváncsi lennék egy gyárlátogatásos kóstolóra én is...

...és a főzetek közül jó volna minél többet viszontlátni Budapest sörcsapjain; persze permanensen :-)!!!

andrin 2011.05.16. 07:08:19

Sziasztok!

Sokat beszéltetek a fesztiválon előfordult kellemetlenségekről, de a legfontosabb kimaradt.

Többen mentünk, szombaton. 5-kor érkeztünk. Sorba álltunk, vettünk, ittünk (IPÁ-t is, finom volt). Megint sorba álltunk, hogy biztos legyen a hatás többen két sorba. 1 óra után mind a két csapolónál közölték, hogy elfogyott a sör. Szivesen kiálltuk volna a sort, nem érdekelt, közben söröztünk. De hogy lehet, hogy elfogy a sör egy sörfesztiválon?

Ebben az országban nagyon nehezen megy a szervezés.

Tanács: nem értesz hozzá nem erőltesd, nem szégyen hozzáértőket alkalmazni.

Zárójelben: Borfesztiválokon sokkal nagyobb a tömeg, ennek ellenére 10 percnél többet még nem álltam sorba egy pohár borért sem.

Nagyon mérgesen távoztunk, egy kocsmába. 4 óra alatt összesen 3 féle sört kóstolhattam meg. Tragédia.

Sörapu 2011.05.16. 08:00:27

@andrin: Azért fogyott el a sör, mert ezek a kisüzemek nem voltak felkészülve ekkora tömegre és érdeklődésre. Hangsúlyozom: ez volt az első ilyen jellegű megmérettetése a kézműves főzdéknek. Nem tartunk (eddig legalábbis nem tartottunk) ennyivel több sört készleten. A cél nem is a mennyiség volt, hanem hogy megmutassuk magunkat. Ez nagyszerűen sikerült. Most mindenki gőzerővel elkezdi feltölteni a tartályokat, és nem csak az alapsörökkel, hanem sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk ezután a különlegességekre.
Nálunk holnap már Keserű Méz, rá következő héten a narancsos gyömbérsör fog rotyogni az üstökben.
Egyébként ezek a sörök 5-6 hét után kerülhetnek a poharakba.
Szóval türelmet kérünk mindenkitől, mi mindent meg fogunk tenni, hogy a következő hasonló eseményen ne járjunk így!

Gérard Duchemin 2011.05.16. 08:11:55

@andrin:
"Borfesztiválokon sokkal nagyobb a tömeg, ennek ellenére 10 percnél többet még nem álltam sorba egy pohár borért sem."

Ebben nincs csoda. A bort nem hordóból csapolják.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2011.05.16. 08:54:13

@Ted Striker: szeretem az ilyen okos megmondójánosokat. legközelebb majd odajössz melózni, beledobunk a mélyvízbe, s akkor majd oszthatod az észt, jó? Onnan a klaviatúra mögül nagyon könnyű a nagy igazságokat elhinteni. Mert ez minden, csak nem kritika. Ez okoskodás.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2011.05.16. 08:56:45

@rowi: nem akartam volna a külföldi cuccokkal rátelepedni a magyar sörök fesztiváljára;-) az egy másik fesztivál lenne...

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2011.05.16. 09:00:27

@bl4ze: milyen kaján mosollyal, mondd már meg nekem? Szerinted nekünk nem lett volna érdekünk, hogy sokkal több sört eladjunk a Gösserből is? Mi ez a kaján mosoly duma? Szerinted nekem ez nem volt gáz? Az, hogy így elfogyott a Gösser is, csak egy valamit mutat: senki sem hitte volna, hogy ekkora lesz az érdeklődés. Én konkrétan azon aggódtam, hova teszem a Gössert, ha nem fogy el. Sűrű elnézéseket kérek a számítási hibáinkért, de kikérem magamnak a kaján vigyoros, cinikus megjegyzéseket!

Atekboy 2011.05.16. 10:10:31

A magam és barátaim nevében itt is köszönetet mondanék a fesztiválért!
Igen, pénteken délután f6-tól és szombaton egész végig hatalmas sorok voltak, de egy kis logisztikával (egyik haver ideállt, a másik oda, stb.) vállalható időn belül sörhöz lehetett jutni. Voltak gyorsabb, és lassabb sorok, például a Grabanchoz 15 percen belül mindig hozzájutottam, míg a Darshan udvarban felállított bázis söreihez volt hogy 30-40 percet is kellett várni. Nyilván jobb lett volna, ha nincsenek ekkora sorok, de örültem, hogy igenis van igény a minőségi sörökre, és hogy a sok kicsábított ismerősömmel jókat diskuráltunk akár sorban állás közben is! A hibákból a szervezők nyilván tanulnak és a legközelebbi fesztivál gördülékenyebben fog zajlani, ami szervezéséhez ezúton is sok sikert kívánok!

szanisz 2011.05.16. 10:26:31

@Sörapu:

Hamurappi Álma is lesz a veres pálné utcában? vagy van is? Egy Hamurappi- keserű méz- grabanc - Miskolci IPA 4-est el tudnék fogadni egy helyen:).

Sörapu 2011.05.16. 10:31:56

@szanisz: Igen lesz. Egyszerre 4 féle sört tudunk csapolni. Ebből mindig fix a Paulaner Pils és az Osterbräu Pils. Most még van a Keserű Mézből egy hordó, utána ez legközelebb 6 hét múlva jön. Addig lesz a Hammurapi Álma. És van még a gyömbérsör is. Amit javasoltál másik két sört, azt is el tudnám képzelni, de itt kapacitásbeli problémák vannak egyelőre.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2011.05.16. 10:33:21

@Ogreface: OK, jó hírek ezek. Ha gondolod, összefuthatunk egy sörre, amolyan spontán mini-blogtalálkozó keretén belül :)

Ted Striker 2011.05.16. 10:42:57

@főzdevadász: igen, okoskodom HELYETTED is én legalább megteszem, mert ahogy a mellékelt ábra is mutatja Te még erre se voltál hajlamos...

Mégis mit vártok úgy őszintén: lemondtam egy másik programot a SORfeszt miatt, odamentem álltam uszkve 1-1,5 órát sorban, majd üres kézzel távoztam - ezek után magasztaljam az egekig a fesztivált, köszönjem meg a virtuális kóstolásokat, meg a szervezést???

A legnagyobb problémának ezt a hozzáállást látom, ahelyett hogy elnézést kérnétek ehelyett szimplán lepöcsöztök meg egyből megmondójános leszek mert elmondtam a véleményem - nagyon fordítva ültök a lovon, és én itt ki is szálltam a vitából, illetve sikeresen elvettétek a kedvem bármiféle magyar főzet kóstolásától; maradok a belgáimnál

szanisz 2011.05.16. 10:43:06

@Sörapu:

Köszönöm a rászletes választ. A hely határozottan meg lesz tekintve.

A miskolci IPA korábban már volt, szóval gondolom a Grabanc a szűk keresztmetszet a négyesből hosszabb távon.

Örülök, hogy a KM-el és a HÁ-val nyitottál az eddigi söreid mellé.

A sörlátogatásban meg benne lennék (többedmagammal), remélem nem akadály, hogy nem kurvaanyáztam:)

szanisz 2011.05.16. 10:46:12

@szanisz:

sörFŐZDE-látogatásban

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2011.05.16. 10:48:49

@Ted Striker: azért elnézést kérek, mert elkalkuláltuk a mennyiségeket, sohasem gondoltam volna, hog ekkora lesz az érdeklődés. Tanulni fogunk a hibáinkból, ennyi. A többire nem mondok már semmit, teljesen felesleges, látom, hogy nem látod át a másik oldal problémáit. Remélem legközelebb is eljössz, s akkor már tapasztalatokra épülve jobban tudunk kalkulálni.

gilgalad 2011.05.16. 11:18:39

Sziasztok,

Nekem szerencsém volt és előrelátásom, hogy pénteken egy-két elvihető tételt megvettem. A kóstolásra akkor nem volt időm, amit ezerszer bánok. Szombaton 19 órától ott voltunk amíg be nem zárt az útolso csapos is, és egy, azaz egy darab tételhez jutottam hozzá, mialatt nagyüzemivel butultunk. Igen bennem volt a hiba, hogy nem álltam sorba, de a derekam egy óra állásra van kalibrálva. Minden esetre tanulságokkal szolgált ez mindenki számára, amit nyilván hasznosít a vérmérséklete szerint.

Gratulálok a kisüzemiseknek, megmutatták magukat, elkelt a portéka, szívből kívánom hogy innentől könnyebb legyen az értékesítésük és jövőre találkozzunk újra! Én majd az idén kihagyott tételeket beszerzem így vagy úgy, de legfőképpen a (ser)forrásoknál 

Összességében a legbántóbb kritika ellenére is észre kell venni, mekkora felbuzdulás volt, ez lebegjen a szemetek előtt, van potenciál .-)

Üdv.

Feri a hegyről 2011.05.16. 12:02:37

A vitázásból kicsit kilépve: össze tudja nekem foglalni valaki, hogy a fesztivál söreiből melyiket és hol lehet nagyjából rendszeresen kapni Budapesten? Jót tenne a lelkemnek! Régebben már keresgéltem, de feltételezem, hogy a sikerek miatt újabb sörözők nyitották meg a kapuikat.

mr.sixpack 2011.05.16. 13:41:20

Meg kell jegyeznem, hogy a legnépszerűbb a Kaltenecker volt. Pénteken fél 6-kor a sor már 20 m-re ért. Aki nem ezt választotta, szerintem sokkal hamarabb végzett. Mi relatíve gyorsan (15 perc) be tudtunk szerezni egy Zwickl-t (utólag, jól is tettük) és beálltunk. Másfél óra volt, közben ki-ki ugrottunk a szomszéd kocsmába 1-1 Pilsner-ért. Sok volt, de eszembe nem jutott volna, hogy kiálljak. Jól is tettem. A Rauch kivételével - ami inkább hasonlított vmi szénsavas csülökszafthoz - mindegyik nagyon el lett találva. A Grabanchoz már csak kb. 20 percet álltunk sorba. Nálam ez lett a fesztivál söre, bár a Keserű Méz is ott volt.

Másnap 2 és 5 között kb. a leghosszabb sor is max 30 perces volt, de átlagban 10 perc sorra kerültünk (este viszont a péntekinál is nagyobb tömeg volt). A kimaradt söröket így sikerült pótolnunk. A Korty annyira nem vált be (és drága is volt), nem úgy a Black Rose és a Hamurappi Álma, azokat alig várom, hogy újra ihassak.

A szervezésről csak annyit, hogy valóban alulértékelték a fesztivált. Mi jól elvoltunk sorbanállás közben is, de azt is megértem, aki ezt nem bírta. Talán a kuponos megoldás segíthet. Mindenesetre nem tudok rossz szájízzel visszagondolni, és kíváncsian várom, hogy a fesztivál sörei hol bukkannak fel a jövőben (akinek lesz infója, plíz írja meg).

Ogreface 2011.05.16. 15:21:27

@bl4ze: Ezt a "kaján mosolyt" én sem értem. Ami mosoly játszhatott az arcunkon, az kínos volt és nem kaján. Csapoltam volna én a sört, akár éjfélig is, de nyolcra elment az az adag, ami két napra lett kalkulálva. A hiba bizony a kalkulációban volt, ezen változtatni kell és biztos vagyok benne, hogy ezen lesz is változtatva!
Azért hozzátenném, hogy míg az a bizonyos "mosoly" félreérthető volt, addig a tömegből felénk irányuló, "kapjátok be, hülye köcsögök, anyátokat "stb..., ami felénk irányult, egyáltalán nem volt félreérthető. Válaszul kaptak érte pár "elnézést" és kínos mosolyt...

bl4ze 2011.05.16. 15:27:37

@Ogreface : akkor az a mosoly félre lett értve. ha ketten mondjátok elhiszem.
mindenképpen sajnos nagyon gáz volt, hogy 2 x 40 perc várakozás után két sör is elfogyott, ebből egyik a "titkos fegyver" a Gösser ZWICKL volt. gáz :( na mindegy, ez van - ezt tudta hozni a feszt. jövőre remélem flottabbul megy majd minden. ...vagy egy picit legalább :)

Ogreface 2011.05.16. 15:37:41

@Csehszlovák Kém: Szombaton érkezünk és az az napi délutánt a szálláshelyünk környékének / Smichov / felfedezésével szeretnénk tölteni. Kijelöltem jó pár célpontot is, de az egyik biztos helynek az "U Prince Miroslava" lesz estére, az biztos. Másnap ébredéstől az elhullásig a Sörfeszt! Harmadnap pedig van jó pár "kötelező sörpontunk" a város különböző részein...
Szóval lehet több hely is, ahol ütközni tudnánk.
Mi négyen leszünk és igen szomjasak... :)

Grinya (törölt) · http://www.grinya.hu 2011.05.16. 19:47:59

@Ted Striker: én kérek elnézést, hogy beledumálok a vitátokba, de a mellékelt ábra lehet hogy azt mutatja, hogy nem csak más helyett de magad helyett sem tudtál okoskodni...

én speciel vettem ki egy nap szabit péntekre, mert fontosnak tartottam, felmentem délután fél 1-re, 6-ig pedig megkóstoltam 10 különböző sört és hazamentem, ja és nem álltam soha 3-5 percnél többet sorba (egyedül voltam, nem a haverok hordták oda az asztalhoz)
szombaton 2-kor megint kint voltam és 7 sör után 6-kor pedig ismét leléptem (ekkor már előfordult hogy egy sorban 15 percet is eltöltöttem, na bumm van ilyen...)
mondjon már nekem valaki egy olyan fesztivált (nem kell hogy sör legyen, bármilyen), ahol nincsen tömeg és nincsen sör, mert ezek hiánya szerintem az érdektelenségre utal leginkább...

hatalmas respekt a szervezőknek, biztos vagyok benne, hogy fel tudják dolgozni a negatív kritikákat is, de hál isten én többségében inkább más véleményeket hallottam/olvastam vissza,
ti legalább megcsináltátok és a mondás szerint, aki gondolkozik az tévedhet is, aki dolgozik az meg hibázhat is (nyilván aki nem csinál semmit az tévedhetetlen és hibát sem követ el, így ezeket elfogadni sem képes)

szóval várjuk a következőt, akár lehetne ősszel is egy hasonló (mondjuk stílusosan Oktoberfest idején), hogy ne kelljen egy évet nélkülözni és bátran meg lehet próbálni egy nagyobb helyet is

Gérard Duchemin 2011.05.16. 22:39:43

@Ogreface:

"Azért hozzátenném, hogy míg az a bizonyos "mosoly" félreérthető volt, addig a tömegből felénk irányuló, "kapjátok be, hülye köcsögök, anyátokat "stb..., ami felénk irányult, egyáltalán nem volt félreérthető."

Na ez a trollmentalitás. A sunyiból bekiabálás.

Gérard Duchemin 2011.05.16. 22:41:45

@Grinya: "én speciel vettem ki egy nap szabit péntekre, mert fontosnak tartottam, felmentem délután fél 1-re, 6-ig pedig megkóstoltam 10 különböző sört és hazamentem, ja és nem álltam soha 3-5 percnél többet sorba (egyedül voltam, nem a haverok hordták oda az asztalhoz)
szombaton 2-kor megint kint voltam és 7 sör után 6-kor pedig ismét leléptem (ekkor már előfordult hogy egy sorban 15 percet is eltöltöttem, na bumm van ilyen...)"

Tök igazad van, így kell tenni, én is így tettem, hasonló jó eredménnyel.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.05.16. 23:38:04

@Gérard Duchemin: @Grinya: A magam korlátozottabb lehetőségei szerint én is viszonylag sikeresen elkerültem a tömeget, de ha valaki erre nem gondolt előre vagy egyszerűen nem volt lehetősége koraibb időpontokban odaérni, akkor azért nem azt kell az orra alá dörgölni, hogy ő csinált valamit rosszul. Szóval a kritika - ha nem is minden kommentelő fogalmazta ezt meg szalonképesen - azért még indokolt: egy fesztivált nem lehet arra alapozni, hogy az élelmesek elkerülik a tömeget, a többi meg "így járt".

Szóval a Főzdefeszt azt is megmutatta, hogy ha a kisfőzdék áttörést akarnak elérni, akkor ahhoz nem elég egyszerűen jó sört főzni. Előre kell lépni szervezési és logisztikai téren is.

andrin 2011.05.17. 06:21:42

Sziasztok!

Nem egyenként reagálnék:

Nekem nem lett volna gondom a sorbanállással, de elfogyott a sör, két helyen is. Na mi pont ebbe a két sorba álltunk be a 4. sörért, illetve még másokat is invitáltunk az ismerősök közül, hogy gyertek, de jó lesz... Ők semmit sem ittak.

A válasz Gérardtól nem annak kellett volna lenni, hogy a bort nem hordóbol csapolják, azért nem kell 10 percnél többet várni, hanem, ha Te is részt vettél a szervezésben, akkor sűrű bocsánat kérés lett volna a helyes. A 2. napon IS elfogyott a sör. Következtetés?

Mindegy nem magyarázom, hétvégén Etyek, kiváló szervezéssel, menjetek ki, tanulni.

Ebben az országban mindig az volt a hülye, aki elmondta a véleményét. Most is ez van. Nem a szervezők, akik levonnák a következtetést, bocsánatot kérnének, hanem fél mondatokat odaböknek. Én lettem volna a vendég, én fizetek, kapok jót, Te megélsz, gazdagodsz, én meg örülök és jól érzem magam. Hát nem ezt kaptam.

Ettől függetlenül várom a sörök megjelenését. Mert ilyen hülye vagyok, hogy még mindig érdekel.

TonyCaviar 2011.05.17. 08:12:55

Hagyjuk már abba a civakodást! A szervezők nem sértődtek meg, nem anyáznak, hanem jegyzetelnek. A támogatók, önkéntesek, akik belülről látták a szervezést, mellettünk álltak, azok ugranak az anyázásra, ami szintén érthető. Mindenkinek igaza van. Nem kell tovább ragozni. Ha előjön konkrét jó ötlet, kívánság, stb, azt érdemes megírni!

ilCapitano 2011.05.17. 10:19:42

Nagyon vártam a fesztivált, igazából borrajongó vagyok, de a sört is szeretem. Két sört tudtam megkóstolni szombaton. Az egyik a Kaltenberg, a másik a Köleses. Mindkettő nagyon tetszett, nagyon sajnálom, hogy a többiről lemaradtam (különösen a Kortyról). A sorbanállás miatt a mi társaságunk is otthagyta a fesztivált. Reméljük jövőre jobban sikerül a szervezés.
Kérdésem az lenne, hogy honnan lehet beszerezni ezeket a kézműves söröket?
(pécsi vagyok)

Holland Lovas 2011.05.17. 13:57:30

Ahhoz csókosnak kellett lenni, hogy valaki B27-et tudjon venni vagy csak az a fiatal srác nem volt képben, aki a sört csapolta a Kalteneckernél?

Mert az egy dolog, hogy nem tudta kiszámolni, mennyi 3x350 Ft, majd hogy mennyit kell visszaadnia 1500-ből, de mikor érdeklődtem az említett tételről, azt mondta, soha nem is volt úgy, hogy lesz. Ehhez képest utólag olvasom neten, hogy másoknak sikerült vásárolni...

TonyCaviar 2011.05.17. 14:58:59

@Holland Lovas: A sörmester 10 üveggel hozott Pestre, tényleg csak ismerősöknek.

citrom_ur 2011.05.18. 07:07:03

Körülbelül öt perc után otthagytam ezt megagagyi kocsmafesztet.
Nyugodtan rendezhetnek ezek után bárhányat, soha többet egy ilyen eseményre nem megyek el,lehet bármilyen szépen megmagyarázni, hogy miért szervezték meg ilyen rosszul.
Itt minden fontos lehetett csak az nem, hogy jó legyen.

szanisz 2011.05.18. 15:17:58

@citrom_ur:

ez aztán az építő kritika.

Empátiakörút:

Menj el egy kisfőzdébe, nézz körül, miből kell sört, és pénzt csinálniuk. Nézd meg saját szemeddel, ahogy kikalapálják a meghibásodott alkatrészeket. (lásd pl a remek Agroflott-ot).

Olvass staisztikákat, kérdezz meg boltosokat, hogy mit vesznek az emberek, és mennyit, és mik a preferenciáik.

Azután gyere vissza sörfesztre, és értsd meg, hogy miért becsülték alá a szervezők az érdeklődést (ami hiba volt ettől függetlenül).

Semmi nem indokolta, hogy tízenkétezren kilátogatnak a mikrofőzdék miatt (innentől világos lesz mindenkinek), és ne felejtsd el, hogy a szervezőknek is jobb, ha az emberek sörhöz jutnak.

Sok minden el lett baszva, amit ki kell javítani, de szerintem örüljünk, hogy legalább a kezdeményezés meg van.

citrom_ur 2011.05.19. 08:10:45

@szanisz:
Nem szándékoztam építő krtikát írni és nem érdekelnek a mellébeszélő magyarázatok sem. Ami tény, két hétig készültem, hogy elmenjek és egy perc alatt elment a kedvem tőle. Nemcsak a sorállás volt a probléma, hanem az egész egy szervezetlen, odafigyelés nélkül megszervezett katyvasz volt.
Mit akar az jelenteni, hogy semmi nem indokolta, hogy 12000-en menjenek ki? Nem azért csinálták, hogy sokan legyenek ott?
Nem kell lenézni az embereket. Vennének ők minőséget is, ha a boltok nem arra rendezkednének be, hogy tömeggagyit áruljanak olcsón.
A minőség eladja önmagát.Ez saját tapasztalat.
Nincs erről mit beszélni, ez nem sörünnep volt.

Gérard Duchemin 2011.05.19. 09:34:08

@citrom_ur:
"Nincs erről mit beszélni, ez nem sörünnep volt."

Neked. Nekem az volt.

Gérard Duchemin 2011.05.19. 09:35:01

@citrom_ur:

"Nyugodtan rendezhetnek ezek után bárhányat, soha többet egy ilyen eseményre nem megyek el"

Akkor ezt valahogy el kell viseljük. Majd iszunk sört, hogy könnyebb legyen.

szanisz 2011.05.19. 10:06:07

@citrom_ur:

"Mit akar az jelenteni, hogy semmi nem indokolta, hogy 12000-en menjenek ki? Nem azért csinálták, hogy sokan legyenek ott?Nem kell lenézni az embereket. Vennének ők minőséget is, ha a boltok nem arra rendezkednének be, hogy tömeggagyit áruljanak olcsón."

Mi az, hogy sok? például négyezer sok, vagy kevés?

Senki nem néz le senkit, de a nyitás a jó (jobb) sörök felé két oldalról kell hogy megtörténjen.

Képzeld, bp-n van már pár bolt, ami minőségik sörökre rendezkedett be, és a megák-hipák is árulnak ám jó söröket, de valamiért a középre pozicionált, de valójában alja sörök fogynak (Borsodi, Soproni), illetve a száz FT-os verziók.

ez nem csak pénzkérdés: lehet kevesebb, de jó sört inni.

Kínálati és történelmi okokból egyaránt fakad, hogy miért ezek fogynak igazán, ezért senkit nem nézek le emiatt, de tények attól még tények maradnak.

A cseh sörfeszt sok embert vonzott tavaly is, de a Ffeszt. szervezői nem lehettek biztosak abban, hogy a magyar kisüzemiek is _ennyi_ embert odacsalogathatnak, nyilván érzed a cseh sörök imidzse és a magyar kisüzemiek képe közötti kontrasztot.

Legközelebb már tudják a szervezők, hogy erre is vevők az emberek.

De ha neked könnyebb azt hinni, hogy a szervezők gonoszak, akiknek a céljuk az volt, hogy te és a szeretteid ne jussanak sörhöz, csak a kiválasztottak, akkor paranoid vagy.

TonyCaviar 2011.05.19. 10:54:14

@szanisz: Aki ezen lovagol, hogy a szervezők rosszindulatúak voltak és 2 hónapig güriztek azért, hogy kibaszhassanak egy-két sörkedvelővel az egy nagy marha. Erre nem tudok mást mondani.

Gérard Duchemin 2011.05.20. 09:05:35

@TonyCaviar: Csodásan értesz a politikailag korrekt beszédhez. Én gusztustalanabb szavakkal szeretném megsérteni azt a hülyét, aki ennyire troll, de hát lépjünk túl rajtuk.

malvin1 2011.05.20. 13:22:12

Engem érdekelne a fóti kocsma is.
Mi is a pontos címe?

Sörapu 2011.05.20. 22:29:25

@malvin1: Deák Ferenc 32. De itt csak a Pils van állandóan csapon. Ez egy falu, itt még várat a sörforradalom magára. Remélem, hamarosan megéljük!

citrom_ur 2011.05.20. 22:55:37

@szanisz:

Két csekély értelmű válaszadó után meglepődtem a válaszodon, egészen addig, amíg el nem olvastam az utolsó sort.

Hárman lettetek.

szanisz 2011.05.21. 14:26:54

@citrom_ur:
ezt írtad:

"Nyugodtan rendezhetnek ezek után bárhányat, soha többet egy ilyen eseményre nem megyek el,lehet bármilyen szépen megmagyarázni, hogy miért szervezték meg ilyen rosszul.
Itt minden fontos lehetett csak az nem, hogy jó legyen. "

Nem állt szándékomban rólad kórképet felállítani, de legalábbis furcsa, hogy érvek elfogadása helyett azt feltételezed valakikről, hogy nem is állt szándékukban jól csinálni a dolgokat, kvázi direkt kib-sztak az emberekkel. Erre írtam, amit írtam.

Amúgy generálhatunk még többszáz hozzászólást ugyanarról, legalább látszik, hogy a téma megmozgatja az embereket. Attól függetlenül, hogy le lettem hülyézve másokkal együtt, kívánom neked, hogy legközelebb is kimenj a fesztre, ami már jobban lesz megszervezve. Uff.

malvin1 2011.05.22. 12:54:07

@Sörapu:
Fót 2004-óta (egyesek szerint régebben) VÁROS. És láthatóan látott sokkal jobb napokat is: egy másfél órás szombat délutáni sétán annyi vendég nélküli, vagy éppen bezárt vendéglátóhelyet láttam amit a balaton parti holtszezon is "megirigyelne". Egy idős ember elmesélte, hogy régen öt kocsma is volt Fóton (három egymás mellett a fő téren), és "mind megélt".
Bennem például a Mozdony Söröző még így elhagyottan, lepusztultan is nosztalgiát ébresztett (nem vagyok elragadtatva a mai bárszékes-bárpultos stílustól).

Ebből (is) ered a következő kérdésem:
mi a helyzet a vecsési létesítménnyel?
Hol van? Mikor van nyitva? Milyen sör van?

Sörapu 2011.05.22. 19:59:34

@malvin1: Besztercei utca 40/c. Már nem én üzemeltetem, de a Fóti Pils van mindig csapon és elvitelre is. Szokott lenni gyömbérsör is, de az ismert okok miatt meg kell várni az új főzet elkészültét.

malvin1 2011.06.27. 18:17:49

A cikkből kiderül, hogy pályafutását a Kőbányai Sörgyárban kezdte, ezért keresve sem találhatnák authentikusabb személyt, akinek a kérdésemet feltehetném.

Még a 60-as évek végén jártam egyszer a Kőbányai Sörgyárban. Akkoriban nem igazán érdekelt sem a sör sem a sörgyártás. Azt a szakit viszont aki mellett nyári-diák-segédmunkáskodtam annál inkább. Ezért aztán levittek valami pince félébe, ahol egy ciszterna kinézetű valamiből egy kötélre erősített réz edénnyel (mint egy kútból) "húztak" egy - mondhatni - "vödörnyi" sört. Ugyanakkor figyelmeztettek, hogy az ivással nem árt egy kicsit várni, mivel a sör meglehetősen hideg, és könnyen torokgyulladást lehet tőlle kapni.

Ennyi az emlék, de azóta sem értem, hogy mitől lehetett ez a sör ennyire hideg (hogyan hűtötték?). Jártam azóta jó pár pincében (persze leginkább borosakban). Volt közöttük akár hidegnek is mondható, de azért azt nem merném mondani, hogy az ott tárolt bor "torokfájdítóan" hideg lett volna.
süti beállítások módosítása