Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Itt a Duke of Budapest!

2017.05.10. 11:19 - TonyCaviar

duke475.jpg

 

Nagy izgalommal jelentjük be, hogy elkészült a Yeast Wörks és a Mad Scientist együttműködésének első gyümölcse, a Duke of Budapest, New-England Style Session IPA, ami ennyit tesz, hogy a sör ködös a rengeteg beléfőzött komlótól, de a komló felhasználásának rafinált módja miatt alig vagy egyáltalán nem keserű – inkább csak fűszeres és citrusos.

Az Élesztő Sörműhelyből kinőtt Yeast Wörks gerillafőzde sörei mindig egy jól beazonosítható ihlet alapján készülnek – a Black Mamma a tudatmódosításról beszél, a Megawatt Paks 2 miatt volt mérges. Ezúttal maga a Mad Scientist sörfőzde ihlette a Duke of Budapestet. Az általuk megvalósított csendes minőségi forradalom révén a magyar sörök beléptek az európai csúcskategóriába, és a berlini a Mikkeller és a Brewdog sörök egyenrangú társaiként forgalmazzák őket.

A magyar sörszakma az utóbbi években kinyílt a világ felé, és sörfőzőink számos érmet hoztak haza rangos nemzetközi fesztiválokról, de a fejlődés menetszele akkor csapott meg minket igazán, amikor láttuk, hogy Berlinben a nemzetközi sörszcéna mennyire odavan a Mad Scientist söreiért. És erről eszünkbe jutottak mindazok, akik Budapestről, erről a fél-periférikus Gotham Cityből kiindulva olyat alkottak, hogy a nagyvilág megsüvegeli őket. Azok, akik itthon rejtekruhában járkálnak, de az országhatáron túl hercegi gúnyát öltenek. Akik az itthoni középszerűség fojtogató súlyát úgy rázták le magukról, hogy léptek egy nagyot és az ötleteiket, szaktudásukat külföldön kamatoztatták. Hogy kik ezek? Nem tudjuk pontosan, mondjátok meg Ti – hisz bizonyára mindenki tud ilyen történeteket!

Bemutató május 13-án az Élesztőben! >>>

Soproni IPA 2017

2017.04.07. 09:13 - TonyCaviar

img_0016.JPG

Épp ideje volt, hogy ők is tegyenek valamit értünk. A Folyékony Kenyér, a Főzdefeszt, az Élesztő és a kisüzemi sörfőzdék évek óta a saját szakállukra terjesztik az igét a jó sörről, amivel 8 év alatt földindulást okoztak, hiszen eljutottunk odáig, hogy 20 éve tartó zuhanás után tavaly elkezdett nőni a drága sörök forgalma, és esni a legolcsóbbaké. Ezzel átlendült az inga, beindult a diezel motor, és a Heineken is úgy döntött, hogy csinál egy olcsó magyar nagyüzemi IPA-t, melynek révén milliók fogják megismerni az IPA betűszót és megnyitni az ízlésüket egy újfajta söríz irányába, amiből mindannyian profitálni fogunk.

Szerencsére maga a sör is egészen rendben van. A soproni sörgyár korábban nem volt alkalmas a felső erjesztésű sörök elkészítésére, ezért külön technológiai költségekbe is verték magukat, hogy valódi IPA-t tudjanak főzni – a szemléletváltást meg jelzi, hogy a kukoricadara nem szerepel a receptben. A receptet Lehmajer Viktor, a Soproni sörfőző mestere dolgozta ki az osztrák Heinekennél dolgozó kollégákkal való hosszas eszmecsere illetve hazai próbakóstolások alapján.

Az eredmény szerintem leginkább egy újfajta sör, ami szép citrusosan – IPAként – kezdődik, majd valami könnyed habzó ale-ként végződik. Egy klasszikus IPA nem igazán megy egy vacsorára elfogyasztott kolbászos kenyérhez, ez viszont igen. A korty vége felé beköszönő semleges buborékosság tulajdonképpen alkalmassá teszi a mindennapi, univerzális és nagy mennyiségben való fogyasztásra.

mangobrewdog.jpg

Azt hiszem épp az imént lépett európai szintre a magyar kézműves sör, amikor pár nappal ezelőtt csapra verték a Mad Scientist Mango Bay nevű sörét a berlini Brewdog Barban. Természetesen az is nagy szám, hogy számos díjat hoztak el sörfőzők a nemzetközi versenyekről, de egy ilyen versenyen kizárólag a sörnek nevezett lét értékelik, ami éppen valamilyen állapotban eléjük kerül. De a sör, mint piaci termék - ami lehet európai színvonalú vagy sem – ennél sokkal többről szól. Design, kommunikáció, kereskedelem, logisztika, mikrobiológia, szervezés, pénzügy, technológia, és még sorolhatnám. A sör, mint piaci termék igazi értékmérője nem lehet más, mint a piaci siker, amit csak mindezen komponensek együttműködésével lehet elérni.

És most ezen a komplex szinten léptünk porondra, ráadásul feltűnő sikerrel. Bizonyára benne van az is, hogy évek óta jelen vagyunk a berlini sörszcénában, korábban érkeztünk, mint a Brewdog vagy a Stone, de ugyanakkor az is tény, hogy évek óta nem tudtunk oda magyar sörrel istenigazából betörni, függetlenül attól a néhány hordótól, amit alkalomadtán kicsapoltunk.

A kapcsolatok és a jelenlét tehát messze nem elég. Kellett hozzá a Mad Scientist zseniális söre, ami nemcsak szakmailag tökéletes sör, de pontosan eltalálja azt, mire vágyik egy európai sörivó 2017 kora tavaszán. Kellett hozzá a Hudi Hudi eltökéltsége, mellyel megnyitotta berlini sörraktárát, és persze kellettetek hozzá ti is, akik itthon szerettétek, értékeltétek és elbúcsúztattátok a portyázni induló söröket!


Így történhetett, hogy Berlinben már három helyen is csapon vannak a Mad Scientist és a Rothbeer sörei, köztük persze ott a Hopfenreich, és a Brewdog Bar, ahol nemcsak, hogy csapra tették, de két nap alatt el is adták az egész Mango Bayt, pedig van vagy húsz csapuk!

 

20170330-csv_2980small.jpg

Csütörtök este az Élesztő Cask Ale Barjában adta át a Főzdefeszt és a Flyerz magazin az év legrangosabb kézműves sörös díjait a Top20 Sörfőzdék kiadvány megjelenése alkalmából. A Flyerz magazin online közönségszavazata során a legnépszerűbb sörfőzde a miskolci Zip’s lett, mely amúgy két évvel ezelőtt az Év Sörfőzdéje címet is elnyerte.

A 2016-os két Főzdefeszt alatt összegyűlt szavazatok alapján a tavaly Év Kedvenc Söre a Jam 72 lett, a kőbányai Mad Scientist 7,2%-os IPA-ja, melyet március óta már Berlinben is csapon tartanak a legmenőbb craft-beer barok.
A kézműves sörös szakma hagyományosan legrangosabb díját, az Év Sörfőzdéje díjat 2011 óta az a magyar kisüzemi sörfőzde kapja, aki a legjelentősebbet tudott mutatni a szakmában, elkötelezettségével és kreativitásával utat mutatva az egész piacnak. Idén először a zsűri – Bart Dániel, Bonta Gáspár, Drajkó Zsombor, Kósa Kolos, Szabó Ádám, Wossala Rozina - is a nyilvánosság elé lépett, és a díjátadó előtt rövid kerekasztalbeszélgetésen megvilágították a díjazás hátterét is.

Talán senkit nem ért meglepetésként, hogy a 2016-os Év Sörfőzdéje a Mad Scientist volt, ebben a zsűri teljesen egyhangúan döntött. A második helyezettet a nagy ígéretnek számító Hübris vitte el, míg a harmadik helyezett a befutott és professzionális Hedon sörfőzdének jutott!

finn1.jpg

A 19. alkalommal megrendezésre kerülő nagy Helsinki Sörfesztivál idén Magyarországot helyezte fókuszba, a képen látható Markku Korhonen és Jyrki Peltonen éppen Kőbányán kóstolgatják a Mad Scientist söreit - ők döntenek arról, pontosan milyen söröket fognak csapolni Magyarországról. Nincs kedve valakinek kiugrani és megtekinteni a fesztivált?  

finn2.jpg

Crate Brewery Black IPA

2017.03.07. 10:56 - TonyCaviar

img_5282.jpg
A Crate-t még az Élesztő kezdte importálni pár éve, de egy kocsmának nem nagyon esik kézre az importálás mint olyan, úgyhogy a fontos találmányainkat átjátszottuk a Hudi Hudinak, importálja ő – mi meg inkább csak árulnánk. Most tőlük kaptam ezt a Black IPA-t!

Ez a Black IPA nem olyan, mint a többi. Dinnyés-tutti fruttis illat mögött kellemes kiegyensúlyozott barnasör, ami némi keserű komlólejtőn kakaós utóízben állapodik meg. 7,2%os alkoholja nem igazán érződik, elegáns, kellemes, semmi black IPA horror!

viking-men.jpg

Mennyi esélye lehet egy magyar kisüzemi sörnek a nyugat-európai piacon? Ez a kérdés egyre inkább foglalkoztatja a magyar sörfőzőket, amióta látszik, hogy a szűk magyar piac egy-kettőre betelik. A magyar sörök külföldi versenyeken elért nagyszerű sikerei biztatóak, de ezek korántsem jelentenek garanciát a piaci jelenlétre. Jövő hét végén magyar sörbemutató lesz a berlini Hopfenreichben, ahol megkapjuk az első választ a kérdéseinkre.

Az Élesztő, a Hudi Hudi és a berlini Hopfenreich összefogása révén 19 magyar sörből álló szortiment mutatkozik be Berlin első craft-beer kocsmájában, de nem annyira a közönségnek vagy a beer-geekeknek, mint inkább a berlini kocsmárosoknak. A hét hordós kiszerelésű, és 12 üveges sörből álló szortiment egy berlini raktárban várja a megrendelőket és az esemény napján már rendelhető Berlinben és a környékén.


A Németországba szánt szortimentet a Mad Scientist, a Rothbeer és a Hara Punk söreire építettük.Bemutatkozik többek közt a Smooth Hoperator és a Jam 72, a Távoli Galaxis és a GIngermeister, valamint a Hara Punk Son of a Bitch.


Szorítsatok a magyar söröknek, hogy sikeresen vegyék a külföldi piac akadályait, és gyertek el pénteken az Élesztőbe elbúcsúztatni a harcba menőket! >>>

img_5208.JPG

Sebastian Sauer a német sörfőzés egyik legkreatívabb alakja, és már írtam is egyik söréről korábban >>>
Szerencsére a sör európai körei nem olyan beláthatatlanul nagyok és ha Sebastiannal még nem is találkoztam, közös ismerőseink vannak. Egy kedves közös ismerősünkön keresztül küldött nekem egy doboz sört kóstolásra. És mivel Luca – közös ismerősünk – egyben a Séfodú >>> egyik lakója, egy füst alatt e különös műhely életébe is bepillantottam, melyben három séf lakik egy fedél alatt és munkaidőn túl elmélyült kísérletezéssel – pl. mesterleves érleléssel - múlatják az időt, melynek eredményeit szombatonként be is mutatják az érdeklődőknek.
Az aacheni illetőségű Sebastian Sauer nem az amerikai-angolszász craft-beer kultúra nyomdokain halad, ő helyi hagyományokat kutat és reinterpretál. A Freigeist sorozatot egy kölni brewpubbal közösen jegyzi, és főképp savanyú sörökből áll. A Rebarbarás Gose ijesztő neve ellenére nagyon kellemes, laza és befogadható sör, szinte cideres, némi jelzésszerű savanyúsággal.

img_5201.JPG

Eleinte egy régi receptkönyből ellesett tüdős-hájas batyut majszoltunk hozzá, majd elkészült a csirkeszárny, amiben életem első finom csirkeszárnyát ismertem meg. Olyan puha volt, hogy a ropogós részek is olvadtak. Ami máskor porcogó az ezen csodás kis ropogós falat volt. Titkát Pohner Ádám, a Séfodú másik lakója tudja csak – akivel már az Acidofiliában >>> is együtt dolgoztunk  Ami még furább volt, hogy egy elképesztően érett francia büdössajtba mártogattuk, ami úgy ahogy van, eredeti fadobozos csomagolásában sült meg a sütőben. – és hogy nem csak a paradicsomos irány megy a csirkeszárnyhoz.

img_5203.JPG

A Freigeist Birsalmás Gose a rebarbarás nőiesebb változata, puhább és kénesebb. A Grätzhainer – a Lichtenhainer és a Grätzer keveréke – csodás, csiklandó füstös sör. A Kingpin lengyel sörfőzdével főzte Sebastian a két nép ódon könnyed, füstös búzasörét elegyítve. A Berliner Scheisse nem hozta a várakozásokat. Ez egy barna Berliner Weisse – de talán a hozzáadott epertől a szép savanyúság mellett volt némi nehezen elviselhető illata, aromája. Az Abraxxxas – Sauer leghíresebb söre – egy almás Lichtenhainer – ilyen az igazi gyümölcsös sör – savankás, trükkös, könnyed, finom – bár ez a 6%-os verzió az utóízében kicsit édes, az eredeti könnyebb verzió talán sikeresebb volt.

img_5209.JPG

Végül szembesülnünk kellett a ténnyel, hogy Sebastian IPA-főzésre adta a fejét, amit eleddig tudatosan elkerült. A Miss Florida Citrus IPA konkrétan olyan volt, mintha grépfrútlét innánk – így: sör nélkül. Nem volt igazán jó. A Miss California pedig egy pár évvel ezelőtti német IPA hangulatát idézte, amikor még nem születtek meg az első igazán jó német IPA-k. Vaskos, komlózsíros, nehéz, erős és édes. Ez sem annyira nyerő. A hazai stílusokban világszínvonalú, a nemzetköziekben elég lokális.

img_5211.JPG


Sebastian klasszikus savanyúsörei viszont nagyszerűek – és nem csak jók, de populárisak, könnyedek és újszerűek. Vajon hogy teljesítenének a hazai piacon?

elvasikheineken_1.jpg

Nem túl szívderítő látvány, ahogy a magyarok egymás torkának ugranak a Csíki sör skandallum örvén. Csodálkozni persze nincs ok, a magyar kommentnép szinte bármin képes összeveszni, amiben egyáltalán elképzelhető erkölcsi és nacionalista álláspont.

A Csíki Sör pár évvel ezelőtt nagyszerű marketingtörténettel indított. A székely Dávid legyőzi a holland Góliátot egy igazán egyszerű és elegáns mozdulattal, amikor úgy nevezi el a sörét, ahogy a székelyek a helyi sörüket mindig is nevezték. A Heineken betámad, majd elsomfordál. Ez Erdélyben 100-as húzás, és Magyarországon is tökéletes. Őszintén lehetett drukkolni az ügynek, cseppet sem volt zavaró, hogy nemzetpolitikai kérdések keverednek benne – sőt! Szerintem a marketingnek nincsenek erkölcsi szabályai, célja, hogy foglalkoztassa az emberek képzeletét. A romániai magyarok helyzete valódi feszültség, melynek mentén nagy energiákat lehet felszabadítani, és ezt egy székely vállalkozó igen hitelesen tudja képviselni. A Csíki sörről, mint sörről itt most nincs sok értelme beszélni, az biztos, hogy megfelelt a székely és a magyar vevőkör elvárásainak.

A marketing-történet folytatása nem volt különösebben érdekes, de nem is tért le az útról, fenntartotta a Csiki hírnevét és gondolom segítette az eladást. Talán kicsit erős volt, amikor a tulaj azt nyilatkozta, hogy a Kápát-medencében egyedül ők csinálnak kézműves sört – ezzel sikerült maga ellen fordítania az összes magyar sörfőzdést, és nem világos, hogy pontosan kit sikerült maga mellé állítania. Ebből láthatjuk, hogy a Csiki marketingje nem egy alaposan átgondolt terv szerint haladt, hanem a tulajdonos vérmérseklete szerint.

Aztán végül győztek a Heineken ügyvédei vagy a román nacionalizmus – ezt innen lehetetlen eldönteni, a Csíki marketing pedig lefejelte az ajtófélfát és zsigerből háborút hirdetett a magyarság megvédésére. Ezzel sikerült az üdítően pozitív hazafias narratívát visszafordítania a szokásos űzött magyar busongás mohácsi kerékvágásába, melynek fő üzenete, hogy minket mindenki igaztalanul elnyom, és az egész világ ellenünk van. Az igaz, hogy erre a narratívára nagyon csúszik az alkohol, de inkább az olcsóbb fajták.

Ezzel szerintem a brand felhajtó értéke nagyjából el is veszett, a poén le lett lőve, és maradt belőle a jól ismert negatív érzelmekre építő paranoid és önpusztító nacionalizmus gerjesztése – mi sem bizonyítja ezt jobban, mint, hogy a hódmezővásárhelyi polgármester is hasznosnak ítélte az új uszítási lehetőséget.

Az elején azt állítottam, hogy a marketingben nincsenek szabályok – ezt egy kicsit árnyalnám. Az, hogy nincsenek… az tény. De, az, hogy kénének, az igaz. Én abban reménykedem, hogy a politikával ellentétben a sörmarketingben vagy úgy általában a marketingben az erkölcstelenség, a csúsztatás, hazudozás és uszítás kontraproduktív, és rontja a termék eladhatóságát. A Csiki legalábbis beárazta magát, és mostanra pont annyi szimpátiát, mint ellenszenvet szül – legalábbis Magyarországon. Meglehet, hogy még így is elég sört fognak eladni – ez kapacitás kérdése, de a mindenki számára átélhető, hazafias sztori megroggyant.

10_1.JPG

Sajnálatos módon évek óta nem volt recept a Folyékony Kenyéren, de a múlt héten, az akácfa utcai Malter második sajtótájékoztatóján, ahol bemutatták nekünk a tejszínhab puhaságú leveszöldséggel körített marhanyelves táfelspicc-verziójukat >>>, olyan frappáns sörben főtt ételt kaptam második fogásnak, hogy elkértem a receptjét. Annál is inkább, hiszen a Malter az alapsörét, a Hekkelberg Fuxot használta a főzéshez, amit ugye részben én találtam ki, mint brandet. 

 

Hozzávalók:

egy nagy fej hagyma és két kis fokhagyma

egy szem chilli – ne legyen túl erős

2 kiló marhalábszár kockára vágva

80 dkg száraz bab

1,5 liter Fux

1 evőkanál kakaópor

1 kávéskanál fahéj

1 kg paradicsom (két konzerv)

3 babérlavél

 

Zsíron megpirítjuk a hagymát, fokhagymát  és egy kevés chilit, majd rádobom a húskockákat és lepirítom őket. Ha ez megvan, ráöntöm a sört és lefedve főzöm egy órát. Majd hozzáteszem a paradicsomot és a babérlevelet, fahéjt, kakaót, és a babot, és főzöm még két órát, amíg a bab és a hús meg nem puhul. Egy pohár Fux-szal jobban csúszik.

a képért köszönet Borzavári Csabának!