Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

A nagykátai Bauer

2009.11.13. 09:25 - TonyCaviar

A kisváros utolsó háza a Jászberénynek vezető úton: egy fakerítéses kopár kertben található a hányattatott sorsú Bauer sörház.

A Bauer logó a kis fehér timpanonon úgy fest, mintha a hely évek óta zárva lenne, ezt azonban egy erősen túlhangsúlyozott „Nyitva” tábla cáfolja. Semmi fölösleges fényűzés, minden a lehető legbézikebb. Odabent öreg parasztbácsik boroznak, egy-ketten söröznek, szomorú vidéki kocsma-hangulat uralkodik. Welcome to the real world: ez itt a magyar alföld.
Nemes Józsefnét, a sörmester és tulajdonos feleségét, a pult mögött találom, nagyon kedvesen fogad és késedelem nélkül bevezet a sörfőzde szentélyébe, ami nagyjából úgy fest, mint bármelyik kisüzemi sörfőzde, talán csak ászkoló-tartályból van több a szokásosnál: annak idején ugyanis túltervezték a kapacitást, nem is használják most az egyik sort semmire.
Nemes József, aki civilben a Keleti pályaudvaron forgalomirányító, 1994-ben vágott bele a sörfőzésbe, mint annyian. Őt is megkeresték az akkoriban mindenfelé sörgyárakkal házaló ügynökök, akik azt ígérték, hogy öt nap alatt betanítják sört főzni, a sokmilliós árat pedig bankhitelből kifizetheti. Nemes József azért nem bízta teljesen rájuk magát, az öt napos kiképzés helyett elvégzett egy kétéves élelmiszeripari iskolát Pesten, bankhitel helyett pedig üzlettársat keresett. Az üzlettárssal azonban így is meggyűlt a baja, mert a 2000-es években se beruházni nem akart – ami a sörfőző fejlődéséhez elkerülhetetlen lett volna – sem eladni nem akarta a részesedését, így per lett a dologból, amit megnyert, ám eközben három évig zárva volt a Bauer sörfőzde, ami pont elég volt ahhoz, hogy a törzsközönség elillanjon, az átutazók pedig elfelejtsék a helyet.

A nulláról kellett tehát pár évvel ezelőtt újra kezdenie, rengeteg értékes tapasztalattal a zsebében, és a jövő ígéretével, hisz fia, a huszonéves Nemes József közben beiratkozott a Corvinus Egyetem Sör- és Szeszipari Tanszékére, és ma annál a Vecsery Beátánál tanul, akiről a Folyékony kenyérben már korábban írtunk, a Söripari Játszótér című cikkben.
Apa és fia a kedvemért végigvették a sörgyár szűkös költségvetését, hogy a sörkedvelő közönség is némi bepillantást nyerhessen a kisüzemi sörfőzés anyagi oldalába.
100 liter sört a Bauer sörházban 20000 Ft-ért értékesítenek. Ebből lejön
- 5750 Ft jövedéki adó
- alapanyag kb 5000 Ft (maláta: 3000, komló: 600, élesztő: 1000)
- felhasznált energia: kb 2000 Ft
- a 20000 Ft 25 %-os áfája: 5000 Ft
A 20000 Ft-ból tehát adóra, áfára és költségekre lejön 17750 Ft, ami azt jelenti, hogy 100 literen körülbelül 2250 Ft-ot keresnek. Egy főzet 800 liter, és nyáron heti kettő, télen jó esetben heti egy főzetet sőznek. Az tehát a legjobb – nyári - esetben is heti 36000, havi 144000 Ft, amiből még senki egyetlen fillér bért vagy jutalékot sem kapott, és a kocsma rezsijét sem fizette ki senki. Ezek persze mind hozzávetőleges számok, de ha beszorozzuk kettővel, akkor körülbelül az éhenhaláshoz elég.
Nemes István ennek ellenére derülátó, és rengeteg terve van. A jelenleg főzött mindennapi, téli sörük, ami egy kis karamellmalátától rezes színű, ám komló (Magnum típusú az újszilvási ültetvényről) kevés van benne, teljesen értékelhetetlen. Maga Nemes István sincs túl jó véleménnyel róla, ám kénytelen igazodni a helyi ízléshez. Nem tudom, ezt honnan lehet tudni, de állítólag a helyi erők nem képesek meginni a keserű sört.
Ő eközben a sörfőzde magányában új sörökkel kísérletezik, például egy 10 fokos, édes barna sörrel, aminek rengeteg íze van – a keresztségben a Drakula nevet kapta, és most készül hozzá a címke is. Sajnos ott-jártamkor még koránt sem volt készen, de az íze – és az ereje - így is ígéretes volt. Ígéretet kaptam rá, hogy ha készen lesz, hoz egy üveggel Budára és megkóstoljuk.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr761520003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szimplafilm 2009.11.14. 00:39:31

Matek: ha bruttó 20000-ért adják a sört, akkor abból 4000 az áfa.

Ha a többi költséggel is ilyen arányban számolnak fölé a valóságnak, akkor valójában száz literen 5800 forintot keresnek, ami egy jó nyári hónapban 371200 Ft. Ez a nagykátai Szent István vendéglőben naponta tíz adag vörösboros vaddisznópörköltre elég.

Egy szűkös téli napon csak ötre.

TonyCaviar 2009.11.14. 11:56:04

@szimplafilm: szerintem 20.000 -nek 5.000 a 25 százaléka.

grimbusz 2009.11.14. 12:26:40

@TonyCaviar: ja, ha felfele szorzod. De jelen esetben visszafele kell.
Merthogy Nettó ár x 1.25 = 20.000.
És 20.000/1.25 még most szombaton is 16.000.
Ezért írnak az ÁFÁ-s számlára 20% áfa tartalmat, nem 25%-ot.

TonyCaviar 2009.11.14. 13:41:39

Ok, értem már.
Az az igazság, hogy ők 4000-t mondtak, csak otthon én utánaszámoltam, és azt hittem, hogy ők a hülyék, ezért javított adatot közöltem. Én voltam hülye, elnézést.

Hamilcar 2009.11.14. 23:35:00

Mikorra ígérte a Drakula elkészültét a tulaj? Illetve a címke már megvolt vagy még az is csak terv? Nem messze lakok, átmennék valamikor megkóstolni.

TonyCaviar 2009.11.15. 09:15:05

@Hamilcar: Sztem még egy darabig nem kerül ki a pultba, ha ez az adag leerjedt, még az is csak kísérleti adag marad, de megígérte, hogy ha kész van,hoz nekem, és akkor itt a Kenyéren beszámolok róla.

dz02 2009.11.17. 13:02:22

engem is érdekelne, bár eddig midig befürödtem a házi sörfőzdékkel.

Hamilcar 2009.12.05. 17:42:53

Drakula a pultban! Kib*szottul jó szerintem!

Hamilcar 2009.12.11. 17:55:16

Tudtommal csak Kátán. Aki erre jár, tényleg kóstolja meg! Ritkán sikeredik Magyarországon ilyen jó sör.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2009.12.22. 11:24:20

éls milyen kiszerelésben lehet hozzájutni?
csak ott helyben csapolós? vagy esetleg van üveges is?
nem tudok eljutni mostanában, s rettegek, hogy elfogy....:(

Bauer 2010.01.21. 16:54:50

Kedves sörtársak,

A mostani ujdonság a Bauer Viking ami egy barna (7v/v%) fahéjas mézsör,csapon van nagyon izgalmas.
üdvüzlet mindenkinek!

Hamilcar 2010.01.21. 18:29:10

Azt hiszem szombaton átnézek...

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2010.01.21. 21:12:09

@Hamilcar: natessék, a komlón már le is rohantalak....írtam is egy mailt, hogy nem tudnánk e szervezni valami okosságot...

Hamilcar 2010.01.22. 20:01:40

Nem bírtam ki szombatig, már ma elmentem Kátára.
Egy nagyon fűszeres és erős sört képzeljetek el. Mivel fahéjas, mézes, ezért illatra és ízre hol a forraltbor, hol a mézeskalács jut az ember eszébe. Szerintem így télen (főleg, hogy ilyen hideg időnk van) telitalálat, de aki a sörben mindenáron a keserű ízt keresi, az ebben a sörben csalódni fog. Szerintem magyar viszonylatban ötből öt.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2010.01.23. 14:54:57

ne idegesíts! megbolondulok, folyik a nyálam....

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2010.01.26. 17:58:25

én sem bírtam ki, addig rágtam jóanyám fülét, míg el nem mentünk a helyszínre...finom, mézeskalács ízesítésű mókacsomag...aki nem szereti az édes söröket, csak a pilsenit, az sokkot fog kapni tőle;-)

citysör 2010.04.27. 01:23:48

Sziasztok! Van az ALmássy téren egy sörözőm (city Pub) Szeretném tartani a Bauer söreit is! Ha valaki tud elérhetőséget hozzájuk kérlek írjatok!!!Köszönöm!

szanisz 2012.12.27. 16:10:01

Tudja valaki , hogy milyen sör van most ott csapon? tervezünk egy kátai kiruccanást, de inkább olyankor mennénk, amikor többféle is van..
süti beállítások módosítása