Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Három német sör

2010.06.23. 09:31 - TonyCaviar

Weihenstephan Hefe Weissbier

A világ legrégebbi sörfőzdéjének mondja magát a bajorországi Friesing bencés kolostorában működő sörfőzde, a kolostort a nyolcadik században alapították, a kolostor mellett pedig komlót termesztettek, és valószínűleg már akkor főztek sört saját használatra, de városi sörfőzési és sörmérési engedélyük csak 1040-től van – az is maholnap ezer éve volt.

A vén csuhások nagyon korrekt, fiatalos búzasört tudnak főzni. A búzasörök nekem egy kicsit mind egyformák, ez talán finomabb volt a nagy átlagnál, selymes és citromos, de ez majd mindegyikre igaz, ennek egy megkülönböztető jegye volt: valami izgi, távoli fűszeresség, ami nem-élesztősen csípőssé teszi ezt a kellemes Hefe Weissbiert.

 


 

Jever Pilsener

Az Oetker Csoport tulajdonában álló Jever Németország egyik legjobb mindennapi söre. A Szászországhoz tartozó Friesland egy városában, Jeverben főzik a frízek, nem csak frízeknek. (A frízek egy nép, ami nem német és nem holland). Állítólag ugyanabból a kútból veszik a vizet, mint száz éve, és ez egy különösen tiszta és lágyvizű kút, ami lehetővé teszi, hogy a szokásosnál több komlót tegyenek a cefrébe. Valóban, a Jever markáns keserűségéről híres, aminek egészen egyedi karaktere is van: a száraz kakaópor tűnik a legközelebbi hasonlatnak, tényleg meglepően keserű ahhoz képest, hogy nem különösebben testes vagy édes. Nagyon megnyugtató, tárgyilagos, keserű sör.

 

Duckstein Rotblondes

Ez állítólag egy felsőerjesztésű, úgynevezett bitter ale, amit egy 15. századból előhalászott eljárás alapján készítenek a Schleschwig Holsteini Lutter folyó híresen kemény, magas ásványianyag-tartalmú vizéből. A szöveg tehát megvan hozzá, és a külalak is szép, kövér butélia, gótikus ablaknyílással, az üveg nyakába veretes „D” iniciálé dombornyomva. Valami nagyon mély, sötét régi dologra asszociálok. Nem az.
Visszafogottan keserű, vizes félbarna sörnek tűnik elsőre, mint egy közepesen intelligens cseh polotmávé. Maga az íz nem kellemetlen, de túl van higítva, így vizes, és testetlen, amitől az íz nem tudja kifejteni magát. A komlózás erős cseh emlékeket idéz, de nem olyan k9vetkezetes, a víz elrontja a játékot. Talán jó sör lehetne, de túl sok benne a víz.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr742103008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2010.06.23. 09:48:48

A búzák illatában a citrus mellett halványan érdemes más fehérhúsú gyümölcsöket (alma, barack, körte) és esetleg egzotikus gyümölcsöket (mangó, maracuja) is keresni. Ha szerencséd van, találsz.

Gérard Duchemin 2010.06.23. 09:48:55

"A frízek egy nép, ami nem német és nem holland"

Olyannyira nem, hogy emezek szoros értelemben vett nyugati germán nyelvet beszélnek, ellenben a fríz a nyugati-germán nyelv anglofríz csoprtjában van, mindössze az angol a társa ott.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.06.23. 11:16:23

Egy kicsit én is kötekednék - Frízföld nem Szászországban (dél-kelet), hanem Alsó-Szászországban (Niedersachsen) van - ez kb. olyan elírás mint az Alföld meg a Kisalföld.

Nekem kedvenc Kacsa utcai sörösünktől a búzák közül a Guttmann jön be a legjobban világosban- barnában (főleg az Alte Liebe) egyaránt. Ez a Weihenstephaner egy könnyű, számomra kissé jellegtelen búza, bár teljesen rendben van. A Jever, ahogy a reklmám is mongya friesisch herb - mint egy sűrű 80+%-os étcsoki. Abszolúte benne van sztem is.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2010.06.23. 11:58:54

A komlót nem a cefrébe teszik, kollega!!!!
A Duckstein pedig egy altbier, nem bitter ale. Viszont az altbier kategóriában olyan, amiben tényleg érezni lehet a régi eljárások ízét. má szerintem

Ogreface 2010.06.23. 13:10:02

@pif: Már bocsánat de az "Alte Liebe" az Kuchlbauer főzet...

Ogreface 2010.06.23. 13:11:18

@lilakutyak: Szerintem a legjellemzőbbek a banános ízjegyek a szűretlen búzákban.

Ogreface 2010.06.23. 13:13:15

Tony, Ti minden sört csak pápai áldás mellett kóstoltok? :)

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.06.23. 13:54:43

@Ogreface: Binfó! Kuchlbauer-re gondoltam volt. Én kérek elnézést, és a guttmant felejtsd el - persze csak ebben a vonatkozásban - kicsit sűrű ez a délelőtt...
:o[

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.06.23. 13:55:20

@pif: binGó! mondom hogy sűrű volt a délelőtt

judas 2010.06.23. 14:41:24

A kacsai utcai Altbier - kínálatból nekem a Diebels tűnt jóval fajsúlyosabbnak, finomabb pörkölt malátaalappal és relatív nagyobb testtel rendelkezik...bár ahogy elnézem már mindkettőt bekebelezték a multik. :(

Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2010.06.23. 15:25:41

@pif: no-no, a Gutmannt ne felejtsd el :) jó az

TonyCaviar 2010.06.23. 16:49:29

@főzdevadász: Gondolom akkor sörlének hívják, mi a szigorú nyelvi elkülönítés oka? Igen, éreztem, hogy a bitter ale nem lesz igazán jó kifejezés, de ezt írták róla talán a ratebeeren, vagy a saját angol honlapjukon, és olyan fura volt, gondoltam, feldobom. Hogy érződik benne a régi eljárások íze?
Az Altbier nagyon sok minden lehet, nem? Vagy pontosan mit takar ez a kifejezés?

EmBertalan 2010.06.23. 19:11:06

Nem Friesingben, Freisingban főzik a Weihenstephanert.

Gérard Duchemin 2010.06.23. 21:19:49

@TonyCaviar: "mi a szigorú nyelvi elkülönítés oka?" Gondolom, mivel a gyártás különböző fázisáról van szó, (erjedt ill. erjedetlen) más az összetétel, így más kifejezést illik használni. Habár nem értek hozzá, de így logikusss. (nekem) :-)

Gérard Duchemin 2010.06.23. 21:22:10

@Ogreface: Hát mondjuk ezt a pápát is kizárólag búzasörrel lehet látni, már ha egyáltalán sör van a kezében. www.wmbriggs.com/pics/popebeer.jpg Biztos valami bajorféle hapsi lehet.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2010.06.23. 22:59:08

Cefrének akkor hívjuk a sörgyártásban az alapanyagot, amikor a maláta ledarálva találkozik a meleg vízzel, s megtörténik a bekeverés technológiai lépése, méghozzá a cefrézőkádban. Innen indul a cefrézés folyamata, ami alatt a keményítőt szépen lebontjuk erjeszthető szénhidrátokká. Itt nem fermentált még semmi. Ezután jön a szűrés és máslás a szűrőkádban, aminek a végeredménye a komlózatlan sörlé, egy nagy üstben, a komlóforralóban. Itt a recept szerint adják a sörléhez a komlót, s forralják a sörlevet. Még itt sincs fermentáció. Majd a komlózott, meleg sörlevet elválasztják a forró seprőtől, s lehűtik beélesztőzési hőmérsékletre. Na innen indul a fermentálás, az alkoholos erjedés.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2010.06.23. 23:03:49

amúgy nem tudom megmondani, miért éreztem benne a régi eljárások ízét, csak egy ilyen kép él bennem erről a sörről. Talán az a pince-íz-zamat és a kissé faragatlan, de pont ezért jó sör éreztette ezt velem.
Az altbier egy olyan fajta sör, ami kevert eljárást takar. Melegen, felsőerjesztéssel fermentálnak, de olyan hidegen kondícionálják, ászokolják a sört, mint a lagereket. Német fajta, általában.

TonyCaviar 2010.06.23. 23:54:53

@főzdevadász: ok, ezeket kb. tudom, és természetesen tiszteletben tartom a szaknyelvet is, mindössze annyi észrevételt tennék, hogy a cefre és a sörlé közt nincs lényegi különbség - a máslás és a szűrés a sűrűséget, tisztaságot változtatja, kémiailag nem változik az anyag. mindegy, nem akarok mentegetőzni, csak azt jelzem, hogy nem figyelmetlenségből írtam, hanem végiggondoltam, és arra jutottam, hogy az erjeszthető szénhidrátokkal teli víz az tulajdonképpen cefre. Persze nem volt igazam.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.06.24. 08:16:57

@Mantlesorrow: Nem felejtem, csak most nem erre gondoltam. A Gutmann is nagyon szép, a palackban úszkáló kis élesztődarabkák rendesen hozzáadnak az ízéhez...

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2010.06.24. 09:32:26

@Ogreface: pár hete egy sommelier tanfolyamon állandóan kiröhögtek, ha bemondtam, hogy banán. Csak ott a folyamatos szalonspicc megadta a bátorságot. Sz'al teljesen egyetértek.

mudd 2010.06.24. 11:47:24

@lilakutyak: repat kellett volna mondanod :D

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2010.06.25. 00:51:24

@TonyCaviar:
nem figyeltél
A cefre a sörgyártás elején van. Ez még egy keményítővel, darált magokkal teli összekevert akármi, mondhatni csirízes lötty. Ha ezt végigvisszük az enzimes keményítőlebontáson, majd leszűrjük, abból lesz a színlé. A szűrőkádban visszamaradt törköly átmosása a máslás, ami sokkal kisebb cukortartalmú már, mint a színlé. A színlé és a máslás adja ki végül a SÖRLEVET, amit végül forralnak, s komlóznak. Tehát igen erős, lényegi különbség van a kettő között. A cefrében keményítő van, a sörlében kétszeres vízmennyiség mellett az adott keményítőből lebontott erjeszthető szénhidrátok. Sörgyártás szempontjábol igen jelentős a különbség, s nem csak szaknyelvi szempontból.
má bocs a kötekedésé, de szerintem érdemes tisztán látni.

Gérard Duchemin 2010.06.25. 10:18:15

@főzdevadász: Igen. Én is inkább csinálnék malátaszörpöt a gyereknek a színléből, pláne ha komlózatlan, mint a csirizes eredeti cefrébül.

TonyCaviar 2010.06.25. 12:35:51

ok, fogom, a cefre keményítős, daráltmagos lötty, azt melegítjük, keverjük, szűrjük - megváltoztatjuk a keményítő tulajdonságait -, a sörlében már erjeszthető szénhidrátok (=cukrok?) vannak.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2010.06.25. 16:48:37

@TonyCaviar: így van, a sörlében már lebontott, az élesztőknek megehető formában vannak a glükózszármazékok. És ami még fontos, hogy a sörlé már egy magoktólhélyaktól megtisztult valami.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2010.06.25. 16:50:44

@Gérard Duchemin: a színlé nemcsakhogy nagyon édes, hanem van egyfajta fura gabonásnövényes zamata is. mondjuk állítólag nagyon egészséges

Gérard Duchemin 2010.06.28. 11:27:12

@Pável: Kire célzol? Ezen a felületen ez nem derül ki.

sipos 2010.07.08. 14:56:54

mindhárom sör kellemes emlékeket idéz fel... "Wie das Land, so das Jever. Friesisch-herb"
süti beállítások módosítása