A Pivo söröző csak pár hónapja nyitott, de máris kivívta magának a közönség elismerését jó söreivel, szakértő kiszolgálásával, és hazánkban egyedülálló, amúgy meg tökéletesen magától értetődő sörcsapolási koncepciójával: a vendégcsap gyakorlati működtetésével. A Pivo egyik tulajdonosát kérdeztük.
FK: Miből lett a Pivo?
Pivo: A Gépirat Kft. 2003-ban alakult, fő tevékenysége a könyvkiadás volt. Már a megalakulás pillanatában eldőlt, hogy a későbbiekben egy sörözőt szeretnénk üzemeltetni. Az akkori jogszabályok azonban nem tették lehetővé, hogy a Csehországból szerezzük be a sört, csak a már itthon ismert sörök kiskereskedelmi forgalmazására kaphattunk volna engedélyt. Sokszor jártam Csehországban, tetszettek az ottani sörözők, azok hangulata, a jó sörök. Ezt szerettük volna Budapesten életre kelteni. A sör közvetlen behozatala, mivel alkoholtartalmú áru, meglehetősen bonyolult és költséges jövedéki engedélyezési eljárás nyomán lehetséges, illetve maga a behozatal lebonyolítása sem egyszerű. A jövedéki adó mértéke egyébként bizonyos esetekben az áru nettó értékét is meghaladja, illetve a magyar jövedéki adó nagyjából duplája a csehországinak, ami az ismert árkülönbözetet is megmagyarázza. A sör idefuvarozása is igen problematikus kérdés, mivel a viszonylag kis mennyiségek miatt gazdaságtalan.
FK: Jól megy a kocsma?
Pivo: Ezt a kérdést két oldalról tudnám megközelíteni. Elmondhatjuk, hogy a cseh sörök iránt nagy az érdeklődés, azonban jelenlegi sörözőnk igen kicsi, a méretgazdaságosság még kérdéses. Foglalkozunk annak a lehetőségével, hogy nagyobb helyiségbe költözzünk, ahol egyrészt több vendéget tudnánk fogadni, másrészt egyszerre többféle sört csapolhatnánk, legalább 12-15-félét, illetve nemcsak a szomjúság, hanem az éhség csillapítására is be tudnánk rendezkedni.
FK: Elméletben az összes Csehországban fellelhető sört be tudja hozni, vagy egy-több nagykereskedővel áll kapcsolatban, és az ő termékeik közül válogat?
Pivo: Elméletben az összes Csehországban fellelhető sört be tudjuk szerezni. A söröket cégünk közvetlenül a csehországi sörgyáraktól szerzi be. Jelenleg két sörgyárral állunk kapcsolatban, de lehetőségünk van további sörgyárakkal is szerződni. Választékunk bővítését a sörgyárak korábbi szerződései korlátozhatják, valamint az a tény, hogy mi csak a PIVO Söröző részére - azaz kis tételben szerezzük be az árut. Tudni kell még azt, hogy a fogyasztói ár megállapításánál a szállítási költséggel is kalkulálnunk, fontos, hogy a sör eladható legyen.
Minden korábbi híreszteléssel ellentétben a PIVO nem a Černá Hora sörgyár márkasörözője, csupán arról van szó, hogy a széles választékot kínáló Černá Hora söreit kezdtük el elsőként csapolni és üveges formában kínálni.
FK: Milyen sörökre számíthatunk a továbbiakban? Hogy működik a vendégcsap intézménye?
Pivo: Karácsonytól kezdve már Bernardot is rendszeresen csapolunk, az országban elsőként. A kínálatot terveink szerint folyamatosan változtatni fogjuk. A novemberi nyitástól eltelt rövid idő alatt már a protivíni, a jihlavai és a Vysoký Chlumec-i gyár söreiből is csapoltunk, illetve csapolunk. További sörgyárakkal jelenleg is tárgyalunk, ami, még cseh nyelvtudásunk birtokában is, sokszor eléggé nehézkesen és lassan megy – tisztelet a kivételnek.
A Pivo sörözőben a sörökről (illetve a sörgyárakról is) minden esetben konkrétumokat tartalmazó tájékoztatást kívánunk adni, hogy megkönnyítsük a választást az igényes és értő sörfogyasztók számára, akiket egyébként legkedvesebb vendégeink közé sorolunk.
Aktuális sörkínálatunkról a pivo.hu honlapunkon adunk tájékoztatást. A fenti problémák miatt azonban előfordulhat, hogy a honlapon feltüntetett valamely termékünk éppen nem kapható.