Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Szent Habok

2009.10.30. 09:15 - TonyCaviar

Alan D. Eames, a két évvel ezelőtt eltávozott legendás amerikai sör-antropológus a "sör Indiana Jones-szának" nevezte magát. Nem volt egy unalmas fickó, körbejárta a világot és minden lyukba belebújt, hogy felkutassa a sör kultúrtörténetének legeldugottabb zugait is. Most, hogy találtam egy kiadatlan magyarra fordított részletet leghíresebb könyvéből, az 1995-ben megjelent „The Secret Life of Beer” (A sör titkos élete) címűből, nem habozom közreadni azt.

A sajnálatosan korán, 59 éves korában elhunyt Eames egyik legnagyobb fegyverténye az volt, hogy megtalálta a világ legkorábbi sörhirdetését, időszámításunk előtt 4000-ből. A Mezopotámiából származó kőtáblácskán egy mindkét kezében söröskorsót tartó hatalmas keblű asszonyság látható, alatta az írás pedig a következőképp lett megfejtve: „Igyál Elba sört, melyben egy oroszlán szíve dobog!”
Az alant következő részlet a sör és a szentek titokzatos kapcsolatáról szól, Greskovits Endre fordításában, Kovács Gábor szíves közvetítésével.



Szent habok
(Részletek Alan D. Eames A sör titkos élete című könyvéből)


A legjobb sör ott van, ahová a papok járnak inni.
Ismeretlen szerző, XVI. század


A kocsma igen ájtatos hely. “Isten szereti magát” – mondja az én ősz ír csaposom és zsebrevágja pazar borravalómat, miközben a pult végén egy kuncsaft ezt motyogja: “Jézusom, ez a sör vacak!” Alig egy órája egy másik vendég a következőt jelentette ki: “Istenem, remek ez az ital!”, és belemerítette bagólesőjét a sárga főzetbe.

Jobb, ha a sörházban gondolunk a templomra, mint ha a templomban a sörházra.
LUTHER MÁRTON (1483-1546)


Manapság sok szent sörösüvegeken találja magát, bár erről nem ők tehetnek. E szent férfiak és nők többsége se vendég nem volt, se sörivó. Legtöbbjük a kolostori sörfőzés révén került a címkékre. A középkorban csaknem minden apátság főzött sört a falakon belül élő hívek nyájának. A sör a jó táplálkozás részének számított. Nemsokára azonban az egy-ház kiosont a sörpiacra, és az odakint élő mosdatlan tömegeknek is árulta a sört. Az apátságok az egyes rendek védőszentjéről nevezték el főzetüket, még akkor is, ha az illető szent soha egy kortyot sem ivott.

Ha valaki rossz sört árul, bűnt követ el a keresztényi szeretet ellen.
AUGSBURG VÁROSÁNAK TÖRVÉNYE, XIII. SZÁZAD


Világunkban a szentek hemzsegnek az olyan sörökön, mint amilyen a St. Austell’s, a Saint Edmund’s Ale, a gyenge, alkoholmentes Saint Christopher, a Saint Neots Bitter, a Püspök Itala és a Püspök Ujja – ez utóbbi remélhetőleg áldásra emelve. Walesben árulják a Saint David’s Portert, Skóciában pedig a Saint James Scottish Ale-t. Franciaországban a Saint Landelin, a Saint Amant, a Saint Léonard és a Saint Hildegaarde kapható. Belgium, ahogy ezt a finom sörök minden imádója tudja, talán a leghíresebb az olyan szent sörmárkákról, mint amilyen a Saint Sixtus, Saint Bernardus Pater, Saint Benoit, Saint Hubert, Saint, Idesbald, Saint Louis, Saint Amands, Saint Feuillion és Saint Christoffel. Saint Norbert felügyeli a grimbergeni sörök főzését. Németországban a Saint Jacobus Bock, a Saint Josef és a nussdorfi Saint Thomas Brau kapható.

Csak kis húst fogad be gyomrom,
Enni nem bírok mást;
Hanem ivócimborának
Jól jönne egy kámzsás.
ISMERETLEN SZERZŐ


A sörnemisszáknak az ivó szentektől való elkülönítését csak megnehezíti, hogy a szentek nevét a kocsmacégérekre is kiírják. A cégérszentek gyakran annak a foglalkozásnak a védőszentjei, melynek űzői odabent piáltak. Sok kocsma például Szent Crispin nevét viseli. Bár azt nem tudom eldönteni, hogy Crispin kedvelte-e a pintes korsót vagy sem, ő a cipészek és a vargák védőszentje volt. Crispin, akit Kr.u. 308-ban fejeztek le, a szegényeknek varrt cipőket, ami a halálához és ahhoz a mondáshoz vezetett, miszerint “a vargák és a bádogosok a legjobb sörivók”. Szent Julian, aki valaha a vándorok védőszentje volt, természetesen helyet kapott a cégéreken. Három kereszt volt a jele.

Ajtódon függ három kereszt,
Négy lesz, ha megölöd nejed.
DEAN SWIFT EGY KOCSMÁROSNAK


Keresztelő Szent János feje… Finom ételek
KOCSMACÉGÉR, MELYET WILLIAM HOGARTH (1697-1764), ANGOL FESTŐ ÖRÖKÍTETT MEG


Tervem az, hogy sörházban halok meg; sör csorogjon a számba, amikor kilehelem a lelkem, hogy amikor az angyalok kórusa érkezik, ezt mondhassák: “Isten kegyelmezzen ennek a sör-ivónak”.
SZENT COLUMBANUS, KR.U. 612


A sör egyik első igazi szentje Szent Columbanus volt, akit elküldtek, hogy a bűnösöket Krisztus hitére térítse. A zöldfülű szent, amikor belebotlott a pogányokba, akik éppen egy dézsa sört akartak áldozni Wodan istennek, azt kiáltotta, “állj!”, és elfújta a söröshordót a tisztásról. A hordó szörnyű robbanással szakadt darabokra. Columbanus, miután megmagyarázta a rémült pogányoknak, hogy a jó söröcske az ördögé lett, megkérdezte, van-e még főzetük. A kikeresztelkedetlenek igennel válaszoltak, és a sör előkerült a rejtek-helyéről. Columbanus megmagyarázta, hogy Isten szereti a sört, de csak akkor, ha az Ő Szent Nevében isszák.
Szent Adriant, aki talán a sör legfontosabb szentje, az egész világon így ismerik. Szent Adrian napja, melyet szeptember 8-án ünnepelnek, sok európai keresztény sörivónak alkalom az ivásra. Az akkor még nem szent Adrian Maximilianus császár testőre volt. A legenda úgy tartja, hogy Adriant egy nap, amikor a keresztények kínvallatását felügyelte, lenyűgözte a máglyán égők bátorsága. Olyannyira lenyűgözte, hogy megtagadta a császárt, lelkét Jézusnak ajánlotta és Kr.u. 303. március 4-én Nicomediában kardélre is hányták. Adrian, mondják a történetírók, felesége karjában halt meg, miután az ő karját és fejét le-vágták. Mrs. Adrian nemsokára követte Adriant a mennyország kapujához. Ám az máig tisztázatlan, hogy miképpen került kapcsolatba Adrian a sörfőzéssel.
Számos szent nő is akad azok között, akik szerették a sört, ilyen például az írországi Szent Brigid, Kildare apácafőnöknője (Kr.u. 439-521). Ő egy forró napon, amikor a lepratelepen dolgozott, észrevette, hogy betegei rendkívüli módon megszomjaztak a fürdés után. Könyörgésüknek engedve és Krisztus áldásával a fürdővizet sörré változtatta.

Mert amikor az általa ápolt leprások sörért könyörögtek, és nem volt sör, ő a fürdővizet imája puszta erejével kitűnő sörré változtatta, és bőven osztott belőle a szomjúhozóknak.
VITA SANCTAE BRIGIDAE (SZT. BRIGID ÉLETE)


Szent Hildegard, Diessenberg apácafőnöknője, gyógynövényeket gyűjtött, és az ő írásaiban szerepel először az, hogy a sörfőzéshez komlót kell alkalmazni.

(A komló), ha a sörbe tesszük, gátat szab a rothadásnak és a sör tartósabb lesz tőle.
SZENT HILDEGARD (KR.U. 1098-1179), BENCÉS APÁCA


Folyt. Köv...

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr321484580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sopronidemon 2012.01.09. 10:17:24

Szia! És hol a folyt. köv...? Engem érdekelne, talán másokat is. Üdv!
süti beállítások módosítása