Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

A fekete őrnagy

2010.03.23. 11:28 - TonyCaviar



A Köstritzer Schwarzbier lassan nemcsak Németországban, de egész Európában és hazánkban is megkerülhetetlen jelenség lesz – annak ellenére, hogy nem próbálja magát mainstream sörnek álcázni: büszkén vallja, hogy sörkülönlegesség.

A design egyértelműen nosztalgikus indíttatású, arra az időre emlékszik, amikor az egyenruha még a boldogság kulcsa volt, a kalauznak, a jegyszedőnek és az ápolósegédtanoncnak is volt egyenruhája – persze főleg Német- és Oroszországban. De ezen ott díszeleg egy hercegi koronás címer, oroszlánnal és flamingóval, valamint egy haránt-irányú vörös csík, ami csakis egy arisztokratikus katonatisztet jelenthet. És meg ne halljam, hogy valaki ezügyben nácizik, mert az igaz, hogy koromfekete alapszínt az SS-en kívül kevés katonai alakulat egyenruhája használt, de esetünkben a feketét egyértelműen igazolja a sör jellege, a nevében is megjelenő schwarzbier-ség. A náci egyenruha-kultusz már egy lebutított tömeghadseregre optimalizált, kicsit a tinis gyűjtőkártyák világára emlékeztető monoton unalom volt, ahhoz képest, hogy korábban micsoda kultúrája volt a katonai egyenruháknak, az arisztokrata származás és hatalmi koncentrációs fokok együttállásának milyen finom rezzenéseit volt képes kifejezni egy-egy rojtos, bojtos, szíjas bonbonos-doboz őrnagy.
A thüringiai Köstritzben működő sörüzemről először 1495-ben esik említés, de akkor már egy ideje működött. A köstritzi sörfőzők 1806-ban hercegi rangot kaptak – innen tehát a mai címer – és átnevezték sörfőzdéjüket Hercegi Sörfőzdére. 1906-ban épül fel az első mai értelemben vett sörgyár a mostani sörgyár helyén, majd a II. Világháború után államosítják. Az eset egyedisége abban rejlik, hogy Honeckerék az államosítás ellenére sem voltak képesek tönkretenni a feketesört, ami a kommunizmus éveiben is nagy népszerűségnek örvendett, noha nem főztek belőle túlzottan sokat. Amikor a BitBurger 1991-ben megvásárolta, mindössze évi 30e hektó körül főzték, ám a BitBurger nem ismert tréfát. Komoly reklámkampánnyal egész Németországban bevezette, majd külföldön is, és ma már több, mint 10-szer annyit főznek belőle, és jut mindenfelé Európába.
A Sörtéka elárulja, hogy itthon már a hetvenes-nyolcvanas években is kapható volt a Köstritzer, de akkor valami édes borzalmat szállítottak ezen a néven – nyilván úgy vélték, nem is alaptalanul, hogy a magyar, ha barna sört kér, akkor édes sört akar inni. Ma azonban már az igazi száraz Köstritzert lehet kapni egyre több boltban, és én is befizettem egy fenyítésre a fekete őrnagytól.
A folyadék színe nagyon szép fekete, a habja barnás és hamar múló. Viszont érdekes jelenség, hogy van némi halszaga. Az ízében szerencsére nincs hal, de így is igen szokatlan, meglepő. Nem egy kedves íz. Vizes, egy kicsit sós, van benne valami kólás gyógyszeresség is. Mintha valami súlyos gyógyvízből főzték volna. Száraz, pirított, savanykás, kicsit csípős, kávés és vizes, furcsa, de kiegyensúlyozott és könnyed. Nem egy testes, laktató barna: teljesen ellentétes hozzáállás. Ha sikerül megszeretni, biztos sokat lehet belőle inni, és frissítő könnyű sörként használható.
Németországban árulják egy durva alkopop változatát is. A BiBop Black Cola felerészben Köstritzer Schwerzbier, felerészben kólaízű üdítő, egy kis guaranával megküldve. Durva partydrog – pláne, ha ismerjük a guarana hatását (borzalmas) – és felfogjuk, hogy alkohol is van benne, ha nem is túl sok. Nagy sörösöknek ez nyilván szuzpergázul hangzik, de tulajdonképpen van benne logika. Ahogy egy Pilsnerhez vagy egy duplabakhoz kólát önteni sima gusztustalankodás, a Köstritzer Schwarzbierben eleve van valami kólás, ráadásul könnyed, testetlen textúrájáról is elképzelhető, hogy szimbiózisra lép a kólával.

ui: elnézést a stockfotóért, én sokkal jobbat csináltam, de valahol elkavartam, az üveget meg kidobtam, ígérem nem forul elő többet (vagy csak én utálom a fantáziátlanul gyöngyöző, műhabbal kidekorált sörös álomfotókat?)
 

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr941861944

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: link details 2018.08.09. 15:54:57

Szexshop látogatás - szexshop

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.03.23. 11:58:17

látszik, hogy word-ben írod a posztot :)

a kép tök jó.
de megkóstolni sosem fogom...

TonyCaviar 2010.03.23. 12:28:36

ezt hogy érted, hogy látszik? min látszik? te miben írod?

és miért ne kóstolnád meg? van benne információ és anyag, nem silány hülyeség csak idegen íz. Mindent meg kell próbálni szeretni!

miért jó egy ilyen kép? ez csak a fotótechnikáról szól, a sörhöz semmi köze, vagy csak nagyon formális. Nyilván, hogy egy médiaügynökség ehhez hasonló képet fog csináltatni, de hát mi, bloggerek nem süllyedhetünk az ő szigorúan kereskedelmi motiváltságú személytelenségükig. Szerintem vizuálisan is alapvető, hogy ne kereskedelmi célú stockfotókkal pakoljuk tele a blogokat, mert bármilyen profi a kép, a blog tőle gagyi lesz.

Bandee 2010.03.23. 12:50:02

Dear Posztoló!
Nagyon király, kipróbálnám, de hol lehet itthon hozzájutni?

Kálmán 2010.03.23. 13:23:38

Tavasszal voltam Szászországban, le is gurítottam belőle pár korsóval. Nekem nagyon bejött, igaz én nagyon szeretem a barna és fekete söröket. Javaslom még a sötét Feldschlösschen-t, meg ittam Dunkel Paulaner-t is nagy-nagy kedvvel.

TonyCaviar 2010.03.23. 14:23:07

@Bandee: asszem én egy sparban vagy egy cbaban vettem valahol Tök községben... valszeg nem sokat segítettem.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.03.23. 14:28:39

ó, csak ezen "buktál le":
II. Világháború
:P

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.03.23. 14:30:58

jól leírtad, és éppen ezért egyetlen pro érv nincs arra h megkóstoljam: halszagú, vizes, savanyú... és közben olyan fekete hogy beleharapnék, ahogy a feketékbe szoktam... Neeem.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.03.23. 16:40:17

@TonyCaviar: Miért kéne nácizni?
Példának okáért a braunschweigi (ugyan az már Alsó-Szászország, de Thüringiával szomszédos) huszárezred uniformisának színei fekete mente - vörös csákó - arany gombok és zsinórok...
Egyszerűen nemzeti színek. Fekete-vörös-arany. Amúgy a Reuss grófi-hercegi családnak - akié a (sör)címer - is ezek a színei...

Ogreface 2010.03.23. 17:49:56

Csapolva én például nagyon szívesen fogyasztom az üveges annyira nem fogott meg, de még büdös életben nem éreztem benne hal szagot.Vajon merre járhattál előtte és mi maradhatott a bajszodon?

pluto111 2010.03.23. 19:01:22

Ezt a halszagot én se értem.

Legjobb feketesör amit ittam valaha is. Balaton környékén csapolva is lehet beszerezni néhány helyen.

(rotburger barna nagyon emlékeztett erre)

Serkoptató 2010.03.23. 20:20:43

Minden évben bedöntök hármat-négyet belőle, de a halas-savanyú változattal még nem találkoztam.

Kellene egy B próbát is tenned egy más helyen vásárolt mintával.

TonyCaviar 2010.03.24. 09:49:21

Ok, megadom magam, iszom még egyet:)

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.03.24. 12:11:13

@TonyCaviar: Sztem, jó döntés, én legutóbb a Balaton parton, nyárutón ittam csapolva, és halszaga csak a hekknek volt...
:o]

Semeretyevó 2010.03.24. 14:09:53

Szerintem sincs semmi gond ezzel a sörrel, talán az az egy palack volt rossz, én kimodottan szeretem.

Gérard Duchemin 2010.03.24. 21:53:39

@szamárfül: egyetlen pro érv nincs arra h megkóstoljam

Holott már megkóstoltad. Nálam...

Árpa Jankó · http://serteperte.blog.hu 2010.03.25. 11:18:44

Tudtommal a Liquid Gold forgalmazza, ezért ha kevés helyen lehet kapni az a boltvezetők sörízlését minősíti

Ogreface 2010.03.25. 12:42:15

@Árpa Jankó: Az a baj hogy az emberek se nagyon ismerik.A múltkor voltam egy sörözőben ahol Erdingert,Drehert és az "őrnagyot" csapolták.Na gondoltam igyunk egy fekete söröcskét.Megkérdeztem azért előtte a pincért hogy mégis mennyire fogy itt ez az ital?Azt mondta hogy bizony naponta alig csapolnak belőle pár korsóval.Mivel arra a kérdésemre hogy a mostani hordó mikor lett feltéve nem tudott kielégítő választ adni,inkább Erdingert ittam...

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.03.25. 16:38:26

@szamárfül: és ezzel most az olvasó képet alkothat a nálad folyó sörkóstolók intenzitásáról... :)

rowi 2010.03.27. 13:11:33

a halszagon én is csodálkoztam, sztem is az egyik legjobb. amikor az Érchegységben voltam egy nyarat nyelvet tanulni, ott tkp ezen (meg vmi másik kékcimkésen) éltem

egyébként Auchan, de a Mechwart ligeti Grobyban mindig van

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2011.05.09. 15:38:54

a halszag alighanem az adott palacknak tudható be, nekem se rémlik, hogy lenne neki ilyenje. meg ezzel a kólás könnyedséggel sem feltétlen értek egyet. én azt szeretem, hogy nagyon "tartalmas" íze van.

Gérard Duchemin 2011.05.09. 15:49:00

@szamárfül/pável: Neked nem. Nekem igen. De mérvadó ez? ;-)

Gérard Duchemin 2011.05.09. 15:51:56

"vagy csak én utálom a fantáziátlanul gyöngyöző, műhabbal kidekorált sörös álomfotókat?"

Én is.
süti beállítások módosítása