Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.



Szépen fejlődik a magyar sörgasztronómia, terjednek a sörvacsorák, és büszkeség, hogy a mi kezünk is benne van. Több komoly vendéglő készülődik rá, hogy ősztől sörmenüt kínáljon, ősszel gurmé sörfesztivál lesz a belvárosban, és a Gösser kezdeményezésére már több száz helyen főznek ételeket sörrel. Amikor kaptam egy e-mailt, miszerint most lehet még jelentkezni sörvacsorára – amit valaki tőlünk teljesen függetlenül szervez, - nem tudtam, miről lehet szó, de automatikusan kattintottam.

Lassan derültek csak ki a dolgok. Aznap délután kiderült, hogy tulajdonképpen nem lesznek tömegek, vagyis, hogy csak mi leszünk öten, akik már több sörvacsorán voltunk együtt, és magunknak is szokunk szervezni ilyesmit. Aztán az is kiderült, hogy nem lesz sok sör – egy-egy deciket fogunk kóstolni. Sebaj, a péntek este úgyis túl meleg volt bármiféle tisztességes alkoholizáláshoz.
Jó sokat mentünk az 5-ös busszal, mire megtaláltuk a külváros pont nekünk való pontját, a Róna utca 207-et, a posztapokaliptikus forróságban felpöndörödött villamossínek ágaskodtak az ólomszínű égre, és mondhatom, nem voltunk elragadtatva a gondolattól, hogy egy pincébe kell lemennünk. Pedig le kellett. Ez volt a Porthos Étterem: a sarkokban afrikai hatású szobrok felett túlméretezett művirágcsokrok, a plafonon historizáló bordűrrel sokszorosan keretezett álmennyezet, amiről nem csak a neccesebb kanyaroknál ordít, hogy gipszkarton. Az asztalokon strapabíró ipari terítő – zöld meg sárga – a székek a várbéli Korona Pódium fénykorából származó bíbor bársonnyal bevont ovális háttámlájú ipari biedermeier ülőalkalmatosságok. A főhelyen foglaltunk helyet, a nagy tükör alatt, ahol talán a legmelegebb lehetett. Szinte hálás voltam, hogy bent nem szabadott dohányozni, ezért minden okunk megvolt rá, hogy az este nagyobbik részét odakint, a járdán töltsük a hazatérő zuglóiak barátságos tereferéjét hallgatva.
A kellemesnél egy kicsivel hosszabb várakozás után két csülöktálat kaptunk, ugye ez az, amit az ember ha rajta múlna, sosem rendelne, tipikusan az az étel, amit akkor rendel a vendég, ha át akarja verni magát. Hatalmas púpos bőségtál, amit rendszerint krumplival, káposztával és más efféle dologgal szokás kibélelni, hogy az égre törjön. De ez tulajdonképpen mindegy is, a sok unalmas krumplit mindenki nyugodtan otthagyhatja, ami viszont már lényegi kérdés, hogy a magát remek/házias csülkével hirdető Porthos miféle húst ad annak az öt tébolyult embernek, aki ezen a nyomasztó kánikulai estén megtölti a neonfényes helyiséget – persze leszámítva a bájosan túlsúlyos izzadó kisfiút, aki egy seprűnyéllel kergeti a pókokat, valamint a lelőhetetlen kacsahangon panaszkodó szomszédasszonyt. A legnagyobb halom a csülökkockákkal dúsított káposzta volt, a nagy halom köreten pedig két natúr csülök-szelet csücsült, valamit három rántott-csülök. A natúr csülökszeletek nagy része zsírcsíkokból állott, az a kis bőr, ami jutott hozzá, még csak gumis se volt. Rántott csülökről az asztaltársaság eleddig nem is hallott, így ez valódi kuriózum volt: nem ettük meg. Amúgy pont ugyanaz volt, mint a natúr, csak beborítva valami kemény, túlsütött morzsába. Az egészről a húsvéti sonka-attak utáni konyhai szenvedés jut eszembe (mi mindent lehet még csinálni maradék sonkából?) A húsnak valóban volt némi csülökíze: körülbelül annyi, hogy sejthető volt, egyszer valóban egy szép tál alján egy valódi csülök társaságában, neadjisten részeként esett át hőkezelésen. Sajnos azonban ezt a valódi csülköt megtartották másnak, vagy már rég eladták, mert nekünk nem jutott se ropi, se szaft, se színhús, se látvány, se íz, se élmény, csak olyasmi, amit az ember összesöpör egy buli után.



A sörök amúgy rendben voltak, a szokásos forrásból származtak, de egyedül a Hacker-Pschorr volt az, ami illet a csülökhöz, igaz, hogy ezt már vagy egy éve tudjuk, a tavaly nyári Kánaán-beli vacsora óta. De akkor mi végre volt a többi? Mekkora élmény csülöktől elnehezült testtel 10%-os Left Hand Stout-ot inni? Megmondom: semekkora. Sőt az a szégyen is megesett, hogy meg sem ittuk, mert nem fért be. (Sajnos ugyanis farkaséhesek lévén, tekintélyes adagot lenyomtunk a csülökből, mire észrevettük, mit is eszünk).
Először ittam a béna címkéje miatt mindenhol mellőzött Achel Bruint, ami kellemes meglepetés volt a maga tartós, vékony, paplanhabjával, és lefegyverző komlós-mézes-citrusos finomságával.
Blanche de Namur-t sem ittam még, de ezt asszem nem is fogok többé. Elsőre a muskotály és a csecsemőpopó metaforikus terében tudtam megfogalmazni erősen evokatív ízvilágát, de aztán rájöttem, mire is hasonlít valójában: Earl Grey-ből készült tejesteára, amit 15 éve nem ittam.
A Twisted Thistle régóta ott ugrál a horizonton, hogy meg kellene kóstolni, ez a Belhaven, skót sörgyár IPA-ja, egy könnyű testű, viszonylag édes IPA, kellemes, de sztem még kettesben is találkoznunk kell.
A vacsorát szervező hölgy, aki amúgy főképp celeb-utaztatással, a bulvár-sajtó szponzorált hírecskékkel való ellátásával és televíziózással foglalkozik, elmondta, hogy már hat estét leszervezett, egy hét múlva jön a Margit körúti Négy Szürke, majd a Zöld Béka – egy nagyszerű étterem valahol a huszonhetedik kerületben – és még továbbiak. Mindezekről részleteket lehet megtudni, és jelentkezni a www.program-kavalkad.hupont.hu című hétfőtől csütörtökig nyitva tartó honlapon.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr112172650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2010.07.26. 09:40:54

Zugló külváros lol. A kedves posztíró honnan származik, a Váci utca közepéről? Akkor Pestújhely, Rákospalota, Újpalota mi lenne?
Na mindegy. Sajnos Zuglóban alig van jó étterem, de még söröző is kevés.

EMU 2010.07.26. 11:18:48

Én az egész blogtematikát nem értem, magyar honban sörről regélni? Egyetlen, szó szerint egyetlen hazai gyártású normális sör sem létezik. A külföldi márkák magyar interpretációja köszönő viszonyban sincsenek az anyamárka élvezeti értékével, a magyar sörök meg ihatatlan szarok ipari vízből és kukoricadarából. De hogy ezzel kapcsolatban bármiféle kérdés is bárkiben felmerült volna itthon, hogy ezt mondjuk szembesítenék a hazai sörgyárakkal, én olyanra nem emlékszem. Tulajdonképpen olyan a sajtója a hazai sörnek, sőt a blogszférában sincs különösebben más színezete, mintha itt minden rendben volna a sör körül, nem pedig förtelmes, sőt bizonyos márkák esetében büdös, komlót hírből sem ismerő ótvar leveket árusítanának mind palackozva, mind csapolva. Na erről nem hallottam még itthon harangozni, pedig inkább elvárható volna például egy tematikus blogtól, mint hogy megfütyülje a világcsoda magyar gasztronómia újabb élvezhetetlen megnyilvánulását, a szar csülköt egy szar helyen. A hazai sörökről kellene már vére lerántani a leplet, hogy vajh miért is olyan okádék egytől egyig, beleértve az itt gyártott világmárkákat is bőven.

broom 2010.07.26. 11:35:20

@Szocio Pata (kikvogymukblog):
egy jó zuglói éttermet mondj kérlek, csak egyet... (na jó, több is jöhet :))

broom 2010.07.26. 11:36:39

@EMU: egyetértek, illetve még azt nem értem, hogy ezek a hazai sörök hogyan nyerhetnek külföldön bármilyen érmet is (már ha nem feltételezzük a zsűri lefizetését)

Serpocak 2010.07.26. 11:38:12

@EMU: Ha figyelmesen és folyamatosan olvasnád a sörös-blogokat tapasztalhattad volna, hogy a szerzők gyapálják az itthoni szar söröket eleget. Azok ettől még szarok maradnak, mert olcsók és a magyar igénytelen, és szegény, sokuknak a 100 forint alatti dobozos a SÖR. Ha blogger lennék és sem a szar magyarral foglalkoznék, hanem azzal, hogy milyen is a jó sör.

Serpocak 2010.07.26. 11:41:34

@broom: Aranyhal, Sabotage, Csalogány
és Zuglóban van a legnépszerűbb, leglátogatottabb pesti étterem a Trófea is.

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2010.07.26. 11:53:38

@broom:
A Nagy Lajoson az Új évezred sokáig jó volt, itt élő kínai ismerősöm szerint a kínaiak is szerették, és azért ez nagy szó.
Még esetleg az Aranyhal.

EMU 2010.07.26. 12:07:09

@broom: A magyar sörök díjainak nagy része a versenykiírásból fakadóan az indulás jogán "megkaparintott" elismerések. Egy olyan versenyen, ahol a nem kis nevezési díj mellett számolatlanul osztanak érmeket és díjakat, nem kunszt "komoly elismeréseket" bezsebelni, hiszen a szervezőnek is célja, hogy a részvevők elégedetten távozzanak a pénzükért. Persze nyilván nem minden versenyre igaz ez, de ahol magyar söröket díjaznak, azok kb. a szakács olimpiákkal egyenértékű szakmai seregszemlék. Másrészt nyilván nem a közértből beszerzett palack sörökkel neveznek a magyar sörgyárak.

broom 2010.07.26. 12:13:34

@EMU: pffff, nem tudtam (bár halványan sejtettem), hogy itt is így megy a díjazósdi, kösz a felvilágosítást

broom 2010.07.26. 12:15:21

@Serpocak: a trófeát hagyjuk, borzalom a köbön, a többinek utánanézek, köszi

broom 2010.07.26. 12:16:23

@Szocio Pata (kikvogymukblog): nnna, az aranyhal a metszet a Sörpocak által ajánlott halmazzal, megnézem egyszer, köszi

EMU 2010.07.26. 12:17:46

@Serpocak: Én nem az ostorozásról beszélek, hanem például arról az itt tapasztalható képmutatásról, hogy a Gösser márka szponzorként jelenik meg. Ez nagy tisztesség lehetne egy olyan országban, ahol a márka jelen van a valódi termékével. Ugyanis Mo-n Gösser Special a forgalmazott készítmény, ami pontosan az eredeti import és az itthon gyártott összehasonlíthatatlanul silányabb minőségek ellentmondását kívánja feloldani azzal, hogy bizonyos magyarázatok szerint a Gösser Special kifejezetten a magyar ízléshez lett igazítva. Magyarán annyival szarabb, hogy tisztán a Gösser nevet nem kaphatja meg. És más szapulni vmit, és más magyarázatot kérni, várni, követelni a napnál világosabb tényállásra, hogy a magyar sörgyárak képtelenek minőséget előállítani. Én egy szakmai blogtól az utóbbit várnám el, leginkább a honosított világmárkák esetében, amelyeknek a magyarországi változatai pocsékok, nem pedig azt, hogy hellyel közzel néha megjegyzi, milyen rossz is egy-egy itthon kapható sör. Ezt én is meg tudom tenni, viszont a kérdés kérdés marad, hogyan lehet kurva szar az itthon gyártott Gösser, Amstel, Heineken, Arany fácán, Kozel, Löwenbrau, Becks és a többiek. Választ kellene tán követelni a pénzért, ami már messze nem kevés, amit ezekért a bohóckodásokért kérnek a világmárkára hivatkozással.

broom 2010.07.26. 12:18:17

bááááz, de hülye vagyok, az aranyhalat ismerem, ott van a thökölyn
annyira nem nagy durranás az sem, az emlékeim szerint...

broom 2010.07.26. 12:20:32

@EMU: ezek közül a legnagyobb szégyen sztem a kozel... ráadásul már szlovákiában is lehet kapni egypár éve a kőbányán gyártott dobozos kozelt (és még mi sírunk, ha szlovákiában hamis tokajit készítenek)

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2010.07.26. 12:24:32

@broom:
Hát nem, de ezzel kezdtem. Hogy nincs jó hely.
Egyébként az Aranyhalat idén újították fel: te már az újban jártál? Lehet, hogy most jobb lett.

EMU 2010.07.26. 12:27:52

@broom: A Kozel nekem is az egyik legdurvább sértés. Szlovákiába innen viszik a dobozost, ez a sörkonszern racionalizálási politikájából fakad nyilván. Cseheknél ugyanezt már nem merik megtenni, hogy ezt a szemetet adják el egy tradicionális, remek márka termékeként akár dobozosban is. De csapolva rendes, jó minőségű sör a Kozel Szlovákiában is.

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2010.07.26. 12:28:00

De ha sörözésnél tartunk, abban is van hiány sajnos. Pedig szívesen idecsábítanám a haverokat néha, de csak ezek a helyi alkeszos telepi presszók mennek mindenhol. A legközelebbi kertes sörözés a ligetben van (Dürer, Kertem, Vagon)

TonyCaviar 2010.07.26. 13:06:35

@EMU: No, igen, amit elmondtál, az valóban a magyar sörújságírás legsúlyosabb kérdése. De messze nem ilyen egyszerű. Én több, mint egy éve dolgozom az ügyön, és annyit pl. meg lehet állapítani, hogy a Borsodi Spaten-Löwenbrau, ami a legdurvább hamisítás, az nem is licenc, semmi köze az eredetihez, csak rányomták a logót, és viszlát. Az sima geciség. A Heinekennél mindenkit megkérdeztem, akit lehetett, hogy mitől más a magyar Gösser, mint az osztrák, mert őszintén szerintem is jobb az osztrák, de azt azért nem mondanám, hogy a magyar ihatatlan. Pláne nem a magyar fejlesztésű Gösser Bock, ami a Ratebeer szerint Magyarország második legjobb söre hatvanvalahány ponttal. (A mi G.Spezialunk, Ausztriában Marzen néven fut). A lényeg, hogy a sörmester azt állítja, ugyanolyan, és ezt a Heineken legszigorúbb minőségi ellenőrzési rendszere állítja, ezzel nehéz bármit kezdeni, mert igaz, hogy itthon mindenki tudja, hogy más, a gyártó minden része azt állítja, lehetetlen, hogy más legyen, hisz folytonos ellenőrzés bizonyítja, hogy ugyanaz. Ezt a témát nemigen lehet egy blogbejegyzésbe megírni. Ez egy hosszadalmas oknyomozó cikk lesz valahol egyszer.
A sztori amúgy úgy kezdődött, hogy amikor először kezdték főzni a Gössert itthon, akkor az osztrákok nem is adták oda az igazi receptet, csak valami butított változatot, mert fáztak attól, hogy mi is meg tudjuk főzni az ő hírös sörüket. Ma állítólag már megvan a helyes recept...

EMU 2010.07.26. 13:37:55

@TonyCaviar: Nagyon jó és idevágó szót használtál: hamisítás. Ami a hazai gyártású külföldi márkákat illeti, az nettó hamisítás, maximálisan egyet értek. Azt is elfogadom, hogy nehéz bármiféle magyarázatot kicsikarni, hogy mitől szar az itthon gyártott sör, mert úgyis a hivatalos álláspontot hazudják. Azt én sem mondtam, hogy a magyar Gösser ihatatlan, de az is nyilvánvaló, hogy lényegesen gyengébb és esetlegesebb a minősége, mint az eredetinek. Oknyomozó riport márkánként, igen, az egy komoly munka volna, ami messze felülemelkedne a blogszféra megmondó embereinek átlagos színvonalán, és azt gondolom, hogy sokat tudna tenni azért, hogy felnyíljon az emberek szeme. Itt nyílt háborút kell hirdetni a gyártók ellen, mert addig marad ez a helyzet, hogy komplett idiótának, hülyének nézik a fogyasztót. A hazai gyártók egyszerűen hamisítanak, akár a jogtulajdonos tudtával is, de lényeg, hogy a fogyasztót megtévesztik, átvágják, megkárosítják. El kellene már érni ara a pontra, hogy azt mondjuk, elég és ne tovább! Nem a harmadik világ vagyunk, hogy mindenféle szemetet hamis márkázás alatt bevegyen a gyomrunk. Vagy importálják az adott sört, és tegyenek le az itthoni pancsolásáról, vagy tűnjenek el a világmárkák hazai, szar, mégis szinte már azonos árban árusított hamisítványai.

vegyesfehér 2010.07.26. 14:40:39

Laikus hülyeként azt gondolom, hogy a világmárkák hazai adaptációinál a fő probléma nem a recept, az árpa vagy a komló, hanem a víz. Kevesen gondolnák, de ez a jó sör egyik legfontosabb összetevője. Sok bajor vagy osztrák sörgyár az Alpok hegyi vízeivel főzi a söreit. Nem véletlen az sem, hogy a nagy skót whiskey gyártóknak is lelakatolt forrásaik vannak a felföldön. Nálunk meg szerintem a közönséges csapi minőség megy bele és innentől kezdve használhatsz bármilyen szuper komlót vagy titkos fűszereket, nem lesz olyan. Szerintem egyébként a legdurvább merénylet a hazai kibocsájtású Kozel. Szerencsére nemrég Prágában módom volt megkóstolni az eredetit és valóban ég és föld. Mondom ezt nem nagy sörösként.

kanbatu 2010.07.26. 15:08:16

A furcsa az, hogy ahogy például erről a blogról és más blogokról értesültem, a sör importja gyakorlatilag be van tiltva Magyarországon. (Ettől van az, hogy párkányban csak néz az ember, hogy mik vannak, és ha van olyan hülye, hogy Esztergomban megigyon utána még egyet, akkor okádhatnékja lesz.)
Az, hogy annyira meg van nehezítve a sörimport, hogy az tiltásnak felel meg kinek jó? Azoknak a söröknek, amiket nálunk főznek, függetlenül attól, hogy hamisítás vagy sem. Így a szart is el lehet adni amellett, hogy kevesebb a versenytárs. Ez jó a Gössernek is. Meg az összes többi ingyenélő sörgyárnak.
Megváltozna a sörhelyzet, ha lehetne importálni. Nemtom, hogy a szponzor hogy áll a kérdéshez. Talán nem túl jól.
(A gö9sser bock azért tényleg jó.)

EMU 2010.07.26. 15:40:57

@vegyesfehér: Én is úgy tudom, ahogy írod, hogy legfőképpen a vízzel van baj. Forrásvíz kell a jó sörhöz, nálunk pedig csak karsztvíz áll rendelkezésre. Ellenben felmerül a kérdés, hogy ha már minőségi sörgyártásra alkalmatlanok az adottságok, akkor mi ez az össznépi hazudozás a gyártók részéről? (Azt azért margón megjegyezném, hogy komlóültetvények mellett sem autózgathatunk el az országot járva.) Szóval ha nincs víz a sörhöz, akkor mi indokolja a gyártást, illetve az import ellehetetlenítését? És egyáltalán, miért nincs erről nyílt értekezés, miért övezi a világmárkák teljes leépülését eredményező hazai gyártást szemérmes, álságos, elhallgató hazudozás?

Kusuma 2010.07.26. 15:50:05

Sziasztok!

Akkor lehet, hogy a sörimport tiltása miatt (és a fentebb olvasottak szerint azért, hogy a vacak minőségű hazaiak fogyjanak) nem hoz be például a Heineken Magyarországra Csíki (Hargita, Csukás, Neumarkt stb.) sört sem?

Én szívesen innám, az biztos.

HSZ

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.07.26. 15:56:24

Időről időre futni bele jó próbálkozásokba is. Most nyílt a Római Parton egy dizájnos lakókocsi dunaparti terasszal, ahol Corsendonkot és Bellevue-t csapolnak, 5-6 belga sört pedig üvegesként tartanak. Ehhez illő szendvicsminőséggel persze.

Nógrád megyében sok helyen csapolnak Aranyfácánt, az is kellemes meglepetés.

Ami nagy fájdalmam, hogy sok helyen üvegesben is csak Amstel Pulse, Becks meg ilyen nyálak képviselik a "prémiumot". Miért nem lehet egy kisvárosi kocsmában legalább Dréher Bakot, vagy valami rendes cseh vagy osztrák importsört tartani? Ottakringert például szerintem nagykertől még dobozost is lehet rendelni, ha valakinek olyanja van, már az egy előrelépés lenne. A sörkultúra szempontjából pedig nem lényegtelen az sem, hogy a kis csehókban meg egyéb tömeghelyeken mihez lehet hozzájutni.

L., hogy 2000 forintért is még olyan borokat kapni a hiperben, hogy egy üveg után két napig hányok, "pálinka"-szekció dettó. Naná, hogyha nincs szabadkai házi, akkor inkább a Jäger...

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.07.26. 15:57:20

@Kusuma: Csíkit, Jelent, Tiranát kamionszámra tudnék eladni, annyian szeretik.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.07.26. 15:59:15

@vegyesfehér: Mindegyik sörgyárnak saját forrásai vannak, saját vízkezeléssel, tehát nagyjából ők döntik el, mit tesznek bele a sörbe. Az egy másik kérdés, hogy mibe fúrhattak bele Dréher Antalék a Kőbányai úton...

EMU 2010.07.26. 16:02:27

Nem tudom, de belegondolva sztem a sörimport, legalábbis az uniós márkákkal szemben, nem lehet tiltva vagy korlátozva. Sztem ez gyártói döntés, hogy inkább helyben készít, az úgy neki olcsóbb. Nekünk meg szörnyűbb. Amúgy egy tesztsorozatot is megérne az import (akár más-más országokban gyártott) és a hazai változatok összehasonlítása márkánként. Összehasonlító vakteszt akár. Kíváncsi lennék a végeredményre, hogy mennyire állná meg a helyét bármelyik itthon gyártott nemzetközi márka annak ellenére, hogy nem mástól tudjuk, hogy azonos minőségben készülnek, mint maguk a hazai gyártók, akik persze nem hazudnak.

vegyesfehér 2010.07.26. 16:11:08

@EMU: Szerintem nincs sörkultúránk (meg másunk se). Nemtom volt-e valaha. És ha az olcsó (értsd: olcsón előállítható) xar és középszer is tömegesen eladható itt, akkor minek bíbelődni a magasabb hozzáadott értékkel. Nem akarok az "ez a bor és szőlő országa" közhellyel jönni, de sajnos tény, hogy a sörröl messze kevesebb magyar irodalmi vonatkozást találni, mint a borról. Kb.olyan ez a magyar sörgyártás, mintha egy nemzetközi főzőversenyre pörkölt helyett tengeri herkentyűkkel akarnánk jelentkezni. Lássuk be, ez nem a mi műfajunk ! Csak akkor miért gördítünk akadályt a minőségi import elé, mint ahogy itt páran már megjegyezték ? Kár, mert fantasztikus nedűk léteznek a nálunk noname kategóriában akár a közvetlen szomszédságunkban is.

TonyCaviar 2010.07.26. 16:33:35

@vegyesfehér: hát, nagyon nem értek egyet. Biztos lehet egy csomó irodalmi utalást találni a sörről is, csak kevesebben keresik, nincsen ráépítve semmiféle nemzeti mítosz.
Egyvalamit ajánlanék figyelmedbe: a bor isten ajándéka, a sör az ember munkájának gyümölcse. (Luther) Tehát a norvégok hiába próbálnák meg utánozni a magyar bort. Mi viszont megtanulhatjuk a norvég sört. Csakis munka és információ kérdése. Nálunk a sör pórias hagyomány, az északi országokban inkább polgári, urbánus, ezért ott megmaradt, nálunk meg néha lenullázták, mint általában mindent.
És nem tudom beleélni magam a nagy sörgyárak szapulásába, mert olyan, mintha egy Trabantot rugdosnál, miért nem tud furulyázni. Ezek a monstrumok a saját logikájuk szerint működnek, és pontosan érzik, hogy mi az a minimális erőbefektetés, amivel ki lehet szolgálni a hazai piacot, és pontosan ezt teszik. Ez a klasszikus értelemben véve nem sör. Ez sörnek látszó élelmiszeripari termék.
De emiatt nem érdemes sírni! Sőt. Ez egy hatalmas piaci rés. Nálunk alig árulnak sört. Szabad sört főzni, jót is szabad, lehet is. Tessék jó sört főzni, mi majd megisszuk.
Amúgy hogy jött elő ez az egész kérdéskör? A fenti cikkben egy szót sem ejtek ezekről a kérdésekről.

Tanárnő13 2010.07.26. 16:38:19

@TonyCaviar: Hozta az magát, úgy látszik. :)

Viszont a téma valójában ez a nagyszerű sörvacsora volt, nemde? :))) Ki az, aki ezek után még útba akarja ejteni a Porthost?

TonyCaviar 2010.07.26. 16:53:35

Valszeg senki, de azért szívesen bemutatnék egy rövidfilmet erről a családról és az élőhelyükről.

Tanárnő13 2010.07.26. 17:00:26

Nem rossz ötlet! Nos, nézzük akkor...

A Porthos az elhelyezkedése és az árai alapján egészen ígéretesnek tűnt. Aztán sikerült ott tölteni pár órát, és jött a feketeleves.

Én késve érkeztem, így az első döbbenet a pultnál ért. A felszolgáló (mint később kiderült, ő a tulaj), 60 év körüli úriember munkaruhája a következő volt: egy hatvanas évekből megmaradt szürke neccpóló, sort, valamint papucs. Azt hittem, rosszul látok, de nem. No jó, ettől még lehet fenomenális a hely, így ugorgyunk.

Tehát: péntek este csakis mi, azaz 8 fő voltunk az étteremben. Kint már jóval hűvösebb volt, mint bent, de sebaj, mi dacoltunk az elemekkel -- mindegyikünk brutális módon izzadt. Mint később kiderült, a helyen VAN légkondi, de a tulaj nem volt hajlandó bekapcsolni, mondván: túl sok energiát használna. Gyönyörű!

Az ételekkel nem volt különösebb gond -- se túl jók, se túl rosszak. Nem mondhatnám, hogy szívesen fogadtak bennünket. Néha úgy éreztem, zavarjuk a meghitt családi (?) estét, ugyanis a pultnál egy kisgyerek is igyekezett fölhívni magára az összegyűltek figyelmét. Nincs ezzel különösebb baj, ha eleve úgy készülsz, hogy a vacsorád elfogyasztása mellett szeretnél még egy jó adag gyerekordibálást is, de azt hiszem, ez keveseknél alapértelmezett.

Miután a 10 órai zárást elég szigorúan vették, igyekeztünk még előtte rendezni a cechet. Itt kezdődött az újabb kálvária. Én voltam annyira bátor (és pofátlan!), hogy miután kiderült (mert rákérdeztem!), hogy étkezési jeggyel lehet fizetni, a számlám végösszegének felét ezzel egyenlítettem ki. (Jattot is adtam, bár nem tudom, mire, de ez most indifferens.) Később a pultnál ezt már mint valami főbenjáró vétket emlegették föl a szervezőknek. (Ez már eleve milyen stílus??!)

Egy másik bátor vállalkozó áfás számlát kért a fogyasztásáról -- ez sem volt kevésbé kalandos ügy. Szerette volna a cégnevet saját kezűleg ráírni a számlára, mivel mind a név, mind a cím elég komplikált -- a pultos hölgy abszolúte elzárkózott. (Vajon az APEH írásszakértőket is alkalmaz?) Majd "természetesen" elszúrta az adatokat, mire pikírten közölte a vendéggel (!!), hogy "nem kellett volna haradni". De ez itt már a legkevésbé sem volt meglepő.

Udvarias mosollyal, köszönetet mondva távoztunk, dacára annak, amit a legnagyobb jóindulattal sem lehet vendéglátásnak nevezni. Pár percre rá dühös csapkodással, lenéző tekintettel zárták be a helyet utánunk -- nos, részemről például örökre, mert én egész bizonyosan nem fogok többé odamenni.

Számomra nem tűnt túl menőnek a hely, de ennek fényében nem is csoda. Szegény muskétások! Ha tudnák, hogy mit művelnek az egyikük nevében Zuglóban...

Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2010.07.26. 17:04:36

@EMU: öö, sztem egyszerűen a 1,50 Ft/palack extra-nyereségért butítják a söröket a végletekig.

kanbatu 2010.07.26. 17:27:01

@EMU: Az nem gyártói döntés, hogy mit lehet kapni egy boltban. Illetve az, és éppen ez a baj.

Serkoptató 2010.07.27. 08:35:52

Minden országnak olyan sörgyártása van, amilyet megérdemel.
Amíg Magyarországon tíz embert megkérdezve, hogy milyen sörfajtákat ismer, kilenc azt válaszolja, hogy világosat és barnát, vagy amíg visszateszik a polcra a 89 forintos "sört", mert meglátták a 87 forintosat, nagyon nincs mit számonkérni a nagy sörgyáraktól, ők csak a meglévő igényeket elégítik ki.
Nem véletlenül ugyanezek a multik 4-500 kilométerrel arrébb kénytelenek jobb söröket (is) készíteni, mert van rá igény.
Magyarországon -- csakúgy, mint az USA-ban történt -- a kisüzemi sörfőzdék és az importőrök kezében van az ízlésformálás kulcsa. A kis főzdéknek nem a nagyok szaraival kellene versenyezni (árban és minőségben), hanem a spec. típusokra gyúrni, és keresni a kapcsolódási pontokat a gasztronómiával.
Így indultak az USA-ban is 30-35 éve, és most van 1400 mikrosörfőzdéjük. Magyarországon tíz év múlva legyen csak harminc, de azokban főzzenek 150-200 féle jó sört!

EMU 2010.07.27. 09:44:10

@Serkoptató: Nem értek egyet. Magyarországon élelmiszeripari tevékenységet, beleértve a sörfőzést is, ne végezzen senki, hiszen nincs olyan szegmense a honi gyártásnak, előállításnak, ami ne a silányt és a kamut produkálná. Stabil, megbízható minőséget magyar ember és magyar vállalat élelmiszeripari tárgykörben képtelen letenni az asztalra. Kis kezdeti felvillanást követően minden hazai vállalkozás -legyen az pék, hentes, vendéglős, kocsmáros vagy sörfőzdés - ott kezd csalni, ahol tud, és nem érdekli a minőség, csak a kasza. Nem, ne kezdjen bele magyar ember sörfőzésbe. Részemről import sörhöz akarok hozzájutni, az a biztos. És nem spéci dolgokról beszélek, nekem már a Heineken eredetije is megfelelne, vagy a Gösser, sőt még az eredeti Kozel is bőven.

Serkoptató 2010.07.27. 10:19:21

@EMU: Nem értek egyet. Akkor Magyarországon ne legyen semmiféle mezőgazdasági és élelmiszeripari termelés?
Helyette valami más? Egyszer már megpróbálták, hogy legyünk a vas és acél országa, de az sem jött be.
Szerintem Magyarországon igenis lehetne jó árpát és akár komlót is termeszteni. Jó sörfőzővizet pedig bármilyen csapvízből lehet csinálni, csupán pénz kérdése.

TonyCaviar 2010.07.27. 10:35:34

@EMU: azért ez egy kicsit afféle sértődött magyar észjárás. Semmi genetika nincs abban, hogy a magyar sörök nem jók. Amúgy meg a Heineken talán az egyetlen olyan márka, ami nem rosszabb itthon főzve. Erre legalábbis még senki nem panaszkodott, és ők tényleg híresen adnak rá, hogy mindenhol ugyanazt főzzék ugyanolyanra.

Serkoptató 2010.07.27. 13:27:19

@TonyCaviar: Így van. A Heineken "odaát" is vacak.

EMU 2010.07.27. 13:58:59

@Serkoptató: Én csak azt mondom, hogy a pofázáson kívül máshoz nem ért a magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar. Igen, az a véleményem, hogy ez az a két ágazat (többek között) amihez a magyarnak genetikailag sincs már köze, hiszen eleve szakértelmet, tájékozottságot, becsületességet, elhivatottságot igényelne, az meg láthatóan nem kenyere a világ eszének. Bármihez kezd a magyar mezőgazdaság vagy az élelmiszeriparunk, abból már középtávon csalás, hamisítás, silányítás, sunyizás, rinyálás, prüszkölés, bűnbakkeresés lesz, semmi más. Nem kellene itt holmi sörfőzéssel bajmolni, nem kellene még azt is lejáratni a minősíthetetlen hazai mentalitással, ami övezi az élelmiszeripart. És akármilyen vízből nem csinálni csak úgy príma sörfőzővizet, csapvízből legkevésbé.

EMU 2010.07.27. 14:07:40

@TonyCaviar: Egyszerű. Vegyél egy Heineken bulihordót (nem itthon készül), vagy a szintén import minihordót (ami akkora, mint egy doboz), ha éppen promóciósan lehet kapni (már régen láttam). Kóstold meg. Előtte vagy utána, ahogy tetszik, igyál egy magyar Heinekent. Kurva nagy különbséget fogsz tapasztalni, nem az eredeti kinti rovására. Úgyhogy levegőbe beszélsz, mert aki nem érzi, annak vagy kisavazták a száját, vagy az életben nem ivott még holland Heinekent. Nem azt mondom, hogy tőlünk nyugatabbra a Heineken alapból a legjobb sörök közé tartozik, de azért összehasonlíthatatlanul jobb, mint ami itt van. Hogy senki nem panaszkodott erre, azt meg nem tudom értelmezni, mert én meg rengeteg utazót ismerek, akiknek ez kristálytisztán lejön.

TonyCaviar 2010.07.27. 14:42:44

@EMU: hmm, való igaz, hogy nem sűrűn kóstolgatom a hollandusok büszkeségét...
majd utánanézek valahogy.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2010.07.27. 16:17:41

bizony, a holland Heineken jobb...
viszont azt, hogy ne főzzünk sört itthon, ezt egy igen nagy baromságnak gondolom, már csak a magam jövendőbeli terveim miatt is. Bár abban, amit leírsz, bizony van igazság, de ilyen alapon semmit sem szabadna itthon előállítani, sőt csinálni sem, mert mindennel kapcsolatban ez van. Nem csak a mezőgazdaságban és élelmiszeriparban, hanem mindenhol, mindennel kapcsolatban...

Ogreface 2010.07.27. 16:32:24

@EMU: Na ez a "ne csináljunk semmit mert úgy is elbasszuk" egy épületes baromság!
Nem tudom mivel foglalkozol, de ha így állsz hozzá a munkádhoz is, akkor az Isten mentsen meg tőled mindenkit!
Bizony vannak olyan kisüzemi sörök itthon, amik bárhol megállnák a helyüket a világban.
Egyébként meg szerintem a holland Heineken ugyanolyan jellegtelen lager mint a magyar. Nagy melegben, jól lehűtve úgy lehet fogyasztani, hogy jólesik de különösebb nyomot nem hagy benned.

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.07.27. 17:30:32

ne bántsátok Emut, sokban igaza van, csak borúlátó...

Daniel Ortega 2010.07.27. 18:44:50

EMU:A panaszlevelet ide lehet küldeni:
www.ab-inbev.com/
www.sabmiller.com/
A heineken szerintem itt is ott is szar. Meg józsi bácsi akkor se fog jó sört venni ha ilyet gyártanának, ő csak árérzékeny, nem számít az íz meg a minőség.Ja és ne a tescoban meg ilyen helyeken vegyél élelmiszert, mert az tényleg szar. Véleményem szerint ha a reklámköltségek felét inkább malátára költenék nem kéne a sörbe kukoricadarát tenniük.

mudd 2010.07.29. 08:16:50

szerintem nem hejnyekkent meg pilzenit kell gyartani magyarorszagon - az eleve nem sikerulhet. mas a viz, mas az fozomester, mas a kornyezet. ugyanazon sorfozden belul is bonyolult allandoan "ugyanazt" a sort fozni - mas az arpa tavasszal, mas osszel... szoval, nem masolni kene valamit, hanem a helyi alapanyogokbol kihozni a maximumot.
süti beállítások módosítása