Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.



A rauchbier az egyik legnehezebb műfaj, az Aecht Schlenkerlát is többen utálják, mint szeretik, igaz: a szeretők inkább rajongók. A füstöltségnek számtalan árnyalata van, ami pl. attól függ, minek a füstjében pácolódott és attól, hogy mi. A hús, a dohány, a só, a maláta akác- vagy keményfafüstben, tőzegfüstben, rőzsefüstben mind más és más füstölt ízt ad. A világ első számú füstölt malátája a bambergi füstölt maláta, amiből a Schlenkerla is készül – ebbe a sörbe is az került, de nem csak az.


A szokásos gyönyörű retro-stílusú üvegből zavaros közepesen sötét, vörösesbarna folyadék csorog a pohárba nagy sárgás habot fejlesztvén, mely hamar elmúlik. Az illata stouthoz hasonló, de némileg savankás. És már itt is érezhető az a nehezen körülírható különleges, mocsári, nehézkes aroma, amit csak azért tudunk megnevezni, mert eleve tudjuk, hogy füstölt sört iszunk.
Nem sikerül istenigazából megfejteni ezeket az ízeket, de a sör teste már úszik is át egyfajta bizonytalan édességbe, amit nem tudok mire vélni. Végül beköszönt a masszív komló, ami helyrebillenti a képet, de a füstöltség elmúlása utáni vékony, bizonytalan édesség egyáltalán nem méltó a De Molen hírnevéhez, és az egész sörből, mintha hiányozna az erő és a fókuszáltság.
Viszont könnyen lehet, hogy az eddigi legkevésbé kiváló De Molen sör egy sörfőzési baki eredménye, legalábbis ezt állítja a honlapjuk.
Bár nem könnyű kiigazodni a különféle cimkék, változatok demolenes bonyolultságában. Az biztos, hogy az én üvegemre is az volt ráírva, hogy „Made with most heavily peated malt in the world from the Bruichladdich distillery
És akkor valószínűleg az ő malátájuk volt az a megnevezhetetlen fura mocsári aroma, amit nem tudtunk körülírni, hiszen a bambergi maláta cseppet brutál gömbölyű húsos füstöltségét jól ismerjük.
A holland De Molen főzde előző söreivel olyan magasra tette a lécet, hogy azt már szinte lehetetlenség átugrani. Ezzel a rauchbierrel nem is sikerült. Ahogy a sör létokát adó gondolatot sem sikerült megvalósítani. A "Blood Sweat and Tears" az angol és a német világkép összeegyeztetésének nehézségeire utal. És azon belül is az angol és a német sörfőzési hagyományok örök ellentéteire. A De Molen igyekezett egy angol rauchbiert előállítani, a kép azonban egy kicsit homályos. Még több vér veríték és könny fog ehhez kelleni.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr942385683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2010.10.20. 12:51:55

:)
tényleg ennyire jól ismernénk a bambergi maláta füstöltségét?
:)

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.10.20. 17:03:05

A jelenlegi világ legerősebben tőzegelt malátája valóban a Bruichladich-é.Az árpa skót,a belőle készült whisky alkoholfoka 59%.A maláta fenoltartalma 152 ppm.

TonyCaviar 2010.10.21. 11:31:17

@Barman's Choice: Mégis mit jelent pontosan ez a tőzegelés?

@Mantlesorrow: szerinted nem stimmel a leírás?

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.10.21. 12:26:30

kiválóak a háttereid, Tony! :)))

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.10.21. 14:10:57

A csiráztatott árpát tűz felett száritják,egy kemencében és a tűzre tőzeget raknak aminek a füstje "érezhető" magában az italban,nagyon egyszerűen ennyi.Sokkal összetettebb de nem érdemes ennél jobban elaprózni a kérdést.Egy 50 ppm(parts per million-ez egy kromatográf mérte érték,mértékegység) tőzegelésű malthoz 48 óra a tőzegelési idő,eddig füstölik az árpát.A jelenlegi világ legtőzegeltebb malátája 152 ppm vagyis majdnem egy hétig füstölték.De mivel ez elég friss termék ,eltudom képzelni,hogy ennek a whiskynek az egyel korábbi kiadásához használt malátából kapott a sörfőzde.De az is a világ legtőzegesebbje volt akkor.Az 130 valamennyi volt.
Érzékeltetésként,egy erősen tőzegelt Islay szigeteki whisky,ami már eléggé megosztja a rajongókat is 35-40 ppm.
Egy átlagos nem tőzegelésre kihegyezett whiskyben ez 4-5 ppm,mig egy füstösnek mondott felföldi whisky 12 ppm.
Én ittam Octomore-t,én kimondottan szeretem a tőzegelt single maltokat de ez elég kemény volt,mintha egy kémény belsejét nyalogatnád.Jött hozzá még 59% alkoholfok..:)
nem véletlen,hogy francia boros hordóban érlelték a "finomitás" miatt:)nem rossz egyébként ha valaki szereti ezt a világot.

TonyCaviar 2010.10.21. 15:28:08

@Barman's Choice: Van a viszonylagosan mindennapi forgalomban efféle tőzegelt whisky? Mit kell kérjek a pincértől, ha ilyet akarok kóstolni?

Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2010.10.21. 15:32:57

@TonyCaviar: mármint melyik leírás? de amúgy nem a leírás, hanem a ragozás miatt piszkáltalak, és azt sem komolyan :)

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.10.21. 17:23:42

@Pável: biztos egy egérkének is ízlett a maláta, azért a rágott lyukacska...
:o]

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.10.21. 18:03:08

@TonyCaviar:
Persze,elég népszerű a tőzegelelt whisky.
Laphroaig(ez elég erős medicinális jegyekkel bír,szóval ha a kórházi szagtól kiborulsz,felejtős:),Lagavulin(ez egy kifinomultabb,öregesebb),Ardbeg(ez most a legtrendibb,olajos klasszikus).
De 85 font az emlitett Octomore a Bruichladdichtól.Ez már kicsit exkluzivabb.
Reptéri duty free shopban literes kiszerelésben a fenti hármas kb 15 000 forintnyi összegért azt hiszem elérhető.
Olyan helyet ahol a pincér kihoz neked ilyeneket nem tudom hol van Pesten,nem vagyok ismerős.De van szakbolt ahol ha nem tévedek talán megengedik,hogy belekóstolj.Nem tuti info de úgy rémlik mintha hallottam volna hogy lehet kóstolni náluk.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.10.21. 18:12:50

@Barman's Choice: Előző kérdésemet ellopta a blog - Szóval off: Francia hordón - újhordót és kis úrtartalmút kell érteni (kb: Barrique...)?

Ogreface 2010.10.21. 18:59:48

@Barman's Choice: Most néztem a Kaledónia itallapján és ott láttam Lagavulin 16 évest 2400.- per 4 cent. Vajon erre gondoltál?
Mivel én nem vagyok nagy whiskys, nem értek hozzá, de nagyon kíváncsivá tettél.

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.10.21. 19:09:59

@pif:
Az Octomore 2.2 Orpheus nevű második kiadása ennek a szuper tőzegelt single maltnak volt francia boros hordóban érlelve.A méretet konkrétan nem tudom de mivel valami 10 000 palackkal jött ki nem hiszem,hogy kis méretű volt.Különösen,hogy Chateau Petrus hordóit használták.Szóval ha valaki tudja mekkora a hordó Petrusnál,akor kiderül.Maga a whisky előtte ex bourbon amerikai tölgyhordóban volt.
Én kóstoltam ezt a whiskyt nagyon jó,rohadt komoly füst,eperdzsem,kátrányos ésédes izek keverednek.140 ppm a tőzegelése.Öt éves maga a whisky és pár hónapot a végén volt ebben a petrusos hordóban.
Az első 133 ppm volt.
Ez az utolsó 152 pm és új amerikai tölgyhordóban volt.Egy átlag ameikai tölgyhordó kb 200-250 liter.

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.10.21. 19:13:45

@Ogreface:
Igen,Lagavulin 16 évese.Ez az alap Lagavulin.A másik kettő agresszivebb.markánsabb füstje mellett ez picit szárazabb,"lasabb",elegánsabb,öregesebb.
Ha valaki nem ismeri a tőzegelt whisky annak egy jó választás lehet kezdésnek.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.10.21. 19:16:36

@Barman's Choice: Köszi. Ezek szerint akkor inkább a bor által "előkészített" hordó aromáit kapta meg a whisky. Az új hordós is érdekes lehet-lesz. A boroknál átad vaníliás, füstös, karamelles aromákat. Gondolom a whiskynél is hasonlóan egész más lesz tőle az ital, mint egy normál hordónál...

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.10.21. 19:20:45

Még annyit azoknak akik bármelyiket megkóstolnák..
Bárhol iszol,pub,bár valószínüleg a whiskys pohárként ismert tumblerben akarják majd adni.Kérjetek valami olyan poharat aminek szűkül a szája.Pl pálinkáspohár vagy brandys.Semmi jég!
Pár percigpihentesd,nem kell forgatgatni.Szaglászd meg,ne dobd le hanem próbáld a szádban tartani és nyelés után figyeld az utóizt.Kb szerintem mint a sörnél,bár nem tudom hogyan isztok mikor teszteltek.Itt intenzivebb lesz az illatolás..
És ne ijedjetek meg a füstös,kátrányos ilattól:))))

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.10.21. 19:26:31

@pif:
A hordó illetve maga a fa a legfontosabb elem ahonnan az aroma jön a whiskybe de ez nem jelenti,hogy a new make spirit-nek,ami maga a párlat,ne lenne íze.Aztán minimum 3 évig tölgyhordóban pihen,hogy whisky nevet használhassa.Mindig tölgyhordó.Aalapból ex bourbon whiskey hordó amerikából vagy spanyol ex sherry hordó.És a végén pár hónaptól pár évig szoktak finiselni különböző boros,rumos,stb hordókban.Ezek nem annyira népszerűek a tapasztalt fogyasztók körében mert néha nagyon belehúz az ízbe az adott hordó korábbi "lakója".

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.10.21. 20:29:34

@Barman's Choice: off-off Egy utsó (?)kérdés: Miért kell az ex-hordó? Elzáródnak a hosszú használat során a fa pórusai?? A sherry íz nem megy át a whiskybe - hiszen az még ráadásul intenzív meleghatásnak is ki van téve a solera miatt???

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.10.22. 11:28:07

@Barman's Choice: lenyűgöző, "az a baj", hogy szeretem a témát, de túl drága hobbi.

hogy komolytalankodjak is kissé, gondolom a Modoros log a viszkizőkről olysmit írna, hogy a legtöbbet azért adnának, ha az italuk olyan hordót is megjárt, amiben anno még Diogenész lakott :P

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.10.22. 13:01:21

@pif:
Az ex azt jelenti,hogy előtte mi volt benne,főleg ex bourbon american oak formában.Az amerikai whiskey törvények szerint egy hordót csak egyszer használhatnak.Utána eladják,skótok felvásárolják.A lényeg nem maga a hordó hanem a fa.Mielőtt hordó lesz a fából száritják,igy elveszit bizonyoskeserűséget okozó -hátnem is tudom mi ez-enzimeket(?).Aztán pörkölik ami nem csak plusz "ízeket"generál de egy réteg is a folyadék és a fa közt.
Maga a sherry mint folyadék nem jelenik meg a whiskyben.A fában van pl az az enzim is ami a vaniliás ízt adja az alkoholnak amit benne tárolnak.Amugy nem feltétlenül arról van szó,hogy évekig sherry volt a hordóban aztán whisky.Van amikor csak pár hétig áztatják a hordót sherryvel,vagy épp intenziven átmossák vele.Viszont rendszeresen pörkölik a dongákat illetve időnként rejuvenálják,egy vékony réteget legyalulnak.
Maga a téma Phd téma,a whisky cégeknek saját wood policy.jük van,a legkomolyabban fizetett embereik ezzel foglalkoznak.

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.10.22. 13:04:36

Irtam válaszokat de nem látom őket..
Várok egy kis időt és ha elveszett majd pótolom..

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.10.22. 13:10:09

@Pável:
Nem feltétlenül,meglehet találni amódját,hogy élvezhesse az ember.Persze,költséges..
Meg hát kinek mi.Én itt kint amit keresek kvázi erre költöm mert ez a munkán túl már hobbi is.
Igen,sokszor megkapja a whisky fogyasztó a sznob jelzőt de ez csak a látszat:)
Ahogy a bornál is van egy réteg aki celebeskedik,sznoboskodik nyilván itt is,mindenhol.
De hamar kiderül ki milyen indittatásból iszik.
Ez a whisky pl 100 000 fontba kerül,3 palack van belőle,a legdrágább jelenleg.Aki vette,megtehette,befektetés.,Mint egy lakás,csak ez ritkább.Akkor ez sznobizmus vagy ..?:)))
scotchwhiskyblog.wordpress.com/2010/10/14/a-legdragabb/#comments

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.10.23. 12:33:56

@Barman's Choice: dehogy sznob, csak viccöltem, mi jóbaráti kapcsolatokat építünk a többi szesztesóval!

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.10.25. 12:48:26

@Barman's Choice: Köszi! Ez nagyon izgalmas dolog, és valóban mélyre kell ásni - halovány sejtéseim nekem is voltak, most már legalább dereng vmi.
:o]
A whisky meg abszolúte nem sznobság, sőt a sörrel közeli rokonok is...
süti beállítások módosítása