Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.



Kicsit izgulok, mert jellegzetes magyar fogyasztóként még sosem kóstoltam eredeti Löwenbräu-t, csak a hazai adaptációt. Azt viszont már annyit szidtam, annyi helyen, hogy minden pillanatban várom a Borsodi marketingosztályának ejtőernyős különítményét, vagy egy levélbombát, vagy nem is tudom, hogyan kellene elintézni a magamfajta netre irogató gyáva felforgatót, akit szép szóval nem lehet lebeszélni arról, hogy kritizáljon fontos bevételt jelentő termékeket – egy ilyen nehéz gazdasági helyzetben.
 


A Löwenbräu márka egy 14. századi Müncheni kocsmanévből fejlődött ki. A Löwenbräu a 19. században vált München egyik legnagyobb sörgyárává, a huszadik század hajnalán Németország legnagyobb sörgyárává. Az egymillió hektoliteres kapacitású üzem zsidó tulajdonosát a nácik elűzik, 1997-ben a gyár egyesül a Spatennel és a Franziskanerrel, majd az utolsó valódi tulajdonost, Jobst Kaysert, az InBev Gruppe váltja. Valahol itt kezdődhettek a bajok, a több tucatnyi sörgyárral rendelkező pénzgyártó mamutnak nem sokat számít egy-egy 7-800 éves bajor sörgyár renoméja, se egy nehezen megjegyezhető nevű távoli gyarmat tőkehiányos sörfogyasztó rétege, ezért leszólt a Löwennek, hogy tolja át a logóját pdf-ben Bőcsre, de iziben, majd odaszólt Arany Jánosnak, hogy felejtse most el a sörfőző hagyományokat, meg a szokásos süket dumát, és tegyen abba a Löwenbräu-címkés dobozba valami igazán olcsót, amit még egy magar, vagy madar, vagy madár? - vagy hogyan hívják ezeket a bajuszos pálinkafüggőket – is meg tud venni kísérőnek a hajnali CS-vitamin mellé.

A Folyékony Kenyér most vette a fáradtságot, hogy kinyúljon a márkaeltérítés és ízlésrombolás mintapéldája mögül és megragadjon egy üveg eredeti Münchenben főzött Löwenbräu-t, és annak csúcsbak-változatát, a Triumphatort.

Az eredeti Löwenbräu is feltűnően világossárga folyadék hófehér habbal, mi könnyen jön, könnyen megy. Az illata bizonytalanul kesernyés, lúgos, nem kellemes. Az első korty a szénsavról szól, aztán ahogy levonul, lehet keresni az ízeket.

Nincs túlzottan sok benne. Felmerül némi tésztás, cukros édesség, olyan akár egy nyári délelőtt a parkban, szórt napfény, libbenő fodros ernyőcskék, a háttérben korsódöntögető bajorok.

Aztán lassan előmászik az igazi énje - egyre hangosabban dajdajoznak a vörösképű bajorok – és megérzik valami ecetes, káposztás, tormás íz, savanyúságra, hazai kosztra emlékeztető vonás. Olyan, mintha a csülök mellé készült volna savanyúságnak.

Ezzel együtt üdítő és kellemes, bár nem egy nagy íz-élmény. Amolyan lakossági, háztartási sör. Az utóíze viszont cukros, szőlőcukros, nem kifejezetten kellemes, van benne valami nyálszerű, ami talán az adalékanyagoktól… hoppá, majdnem hülyeséget írtam, hiszen ez bajor és a reinheitsgebot alapján főzték, azaz semmi adalékanyag nincs benne.

Mindenesetre azt el kell ismernem, hogy az eredetiben távolról felismerhetőek a hamisítvány ízjegyei, tehát nem igaz, hogy a magyar változatnak semmi köze nem volna az eredetihez. A kapcsolatuk ennél eggyel bonyolultabb.

Mindenesetre úgy érzem, elég szerencsétlen döntés volt az InBevtől, hogy ezt vetették oda koncnak a magyar piacra, mert ez eleve egy midnennapi egyszerű ivósör, és nincs olyan ízkaraktere, ami a helyes sörszerkezet nélkül is érvényesülni tudna. Ha kivesszük belőle a laza kellemes pezsgést, a jellegtelen, de legalább száraz komlóízt, akkor nem sok marad belőle. Egyszerűbben fogalmazva, az eredeti sem egy nagy szám, attól iható, hogy tisztességesen megfőzték, nem raktak bele lapáttal szemetet, nincsenek iszonytató, sugárbetegségre emlékeztető utóízei, míg a magyar csak ezeket hozza. Ja és a legnagyobb előnye: a bajortól nem fájdul meg a fejed két korty után. Nem én vagyok az első, aki összehasonlította a hamisítványt az eredetivel. Itt is van egy >>>, meg itt is van egy >>>.

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr122727276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Árpa Jankó · http://serteperte.blog.hu 2011.03.10. 11:11:33

Az ízemlékekre hagyatkozni elég veszélyes dolog, de én most mégis megpróbálom. Régen és mostanában is ittam eredeti bajor Löwenbräu-t. Annak ellenére, hogy a helyi vátozatok közül a Augustinert és a Spatent mindig jobbnak tartottam, bennem – a mostani Löwent kortyolgatva – feltámadt a gyanú: lehet, hogy a multi ezt is lebutította? Talán mégiscsak használ mást is, mint, amit a Reinheitsgebot megenged? Talán ezért is veszített, az emlékeiben őrzött – testességéből és váltott karaktere a malátásból a káposztásba?

TonyCaviar 2011.03.10. 11:17:44

Szted a bajorokkal meg lehet csinálni azt, hogy ráírod, hogy Reinheitsgebot, aztán kukoricát pakolsz bele? Ezért üstbe-hajítás jár, nem?

sovesztomesz 2011.03.10. 12:32:41

Na most akkor Triumphator-t kóstoltál, vagy csak (eredeti) simát...?

...Mer' nekem az eredeti világoskék címkésről vannak pozitív emlékeim...

...a triumphator-t meg nem éreztem annyira kiválónak nem oly'rég'...

Üdv!

szemet 2011.03.10. 12:42:35

A borsodi előtt is árulták Magyarországon, az egyik legolcsóbb import sör volt, tisztességes ár/érték aránnyal, én kedveltem, bár már nem emlékszem rá igazán.

Aztán elkezdtem kevésbé kedvelni, és eltelt egy idő mire észrevettem, hogy időközben borsodba került a gyártás.

Szóval "vakteszten" észrevettem a különbséget én is anno, pedig nem vagyok nagy "szakértő"...

Most, hogy már nem hozzák be nagy tételben, nyilván nem lehet olcsón beszerezni eredetit, szóval elhiszem nektek, hogy már nem éri meg. ;)

Városi Farkas · http://neveletlen.blog.hu 2011.03.10. 12:45:19

én szeretem az itthoni verziót is, többnyire azt iszom. egyszerű proligyerek vagyok, ezért elmagyaráznátok, hogy mi vele a gáz? tényleg érdekel, nem trollkodni akarok!

TonyCaviar 2011.03.10. 13:09:00

@Városi Farkas: röviden az, hogy kellemetlen íz íze, mert tele van adalékanyagokkal (kukoricával), és kénből is sok van benne, a fejet is megfájdítja (ez nyilván érzékenység kérdése - Jerofejev a hajlakkot is megitta), és az ivó úgy érzi, valami rohadt egészségtelen dolgot iszik, pl csatornalét, egérhúgyot vagy más ilyesmit. Lehet, hogy nem rosszabb, mint a névtelen 60 forintos sörök, azokkal sosem próbálkozom Talán azért került ennyire előtérbe, mert az, hogy egy nagynevű brand alatt futtatják, az morális és üzleti kérdéseket is felvet. Ha a Trabant papundekliből van és büdös meg zajos, azért nem szoktunk panaszkodni, de ha veszel egy Opelt viszonylag olcsóért, és kiderül róla, hogy papundekliből van és büdös és zajos, és nem megy többel száznál, akkor valszeg te is berágnál.

Városi Farkas · http://neveletlen.blog.hu 2011.03.10. 14:06:47

Hú, akkor én tényleg egyszerű vagyok. Nekem nem tűntek fel ezek a dolgok, persze ez lehet, hogy igénytelenség. Mit javasoltok akkor ebben az árkategóriában? Sima világos sört szeretnék, sallangok nélkül.

bobbafet 2011.03.10. 14:06:54

TonyCaviar: Cool off, man. Amúgy meg valószínűleg igazad van.

bobbafet 2011.03.10. 14:14:09

Városi Farkas: Erre én is kíváncsi lennék. Én most inkább nem sorolom, hogy miket ittam szívesen (bár nem olyan sok), mert nem vagyok akkora szakértő, és nem is tudom a gyártási technológiáját, meg az összetételét a kedvelt ivósöreimnek.

Asidotus 2011.03.10. 14:14:27

Én is jóízűen megiszom az itthoni Löwenbraut.
Lehet, hogyha boltokban nem kapható, amúgy sokszáz forintos sörökhöz szoktatnám magam, nekem sem tetszene.
Egyelőre, kis fizetésből, lakáshitel mellett konkrétan Löwenre is csak ritkán futja :(

vörösbor(de)minőségi 2011.03.10. 14:36:06

kimondottan sörösnek vallom magam-szeretem nagyon.van amikor a pils tipust van amikor a lager fajtát.mikor mit.de nem éreztem ezt a moslék izt a löwenbe ennyire.200közeli árért nincs benne?leakciózva belecsempészik?:)))soha senki nem ellenőrzi?csak ecce esne pofára-ott a vége a márkának.nemde?nyissátok meg elmémet-fogékony vagyok rá pláne attól aki szereti a sört és nem mennyiségi ivó.

szobakutty 2011.03.10. 15:16:34

hát nem tudom, énis lakótelepi gyerök vagyok, de a szar sör az szar sör...
ezt a minőségi zuhanást még nemsörszakértőként is észre lehet venni.. legutóbba HB-ból csináltak diszkonsört :(
kispénzűeknek meg csak a nyitott szemet tudom ajánlani... valami akció mindíg van középkategóriás sörökből, tegnap pl .33-as peronit vettem 99ft-ért :D

TonyCaviar 2011.03.10. 15:17:14

@Városi Farkas: Ha volna ajánlható nagyüzemi sör ebben az árkategóriában, akkor nem volna ilyen mélyen a magyar sörkultúra. Nem tudok mit ajánlani még eggyel feljebbi kategóriában sem.
Ebben az árkategóriában max. kisüzemieket tudnék javasolni, de azért ott is vigyázni kell. A Miter sör jó példa: olcsó, spórolós sör, de nincs benne semmi emberellenes. Bp-n elég sok helyen lehet kapni, pl. Pointer pubok (Hunters Gold néven) Van még Soltvadkerten a Kárpi, meg van még egy pár, de a legtöbben nem palackozzák (mert az ilyen olcsó, híg söröket nem is lehet palackozni - hamar megromlik, a szállítástól szétesik, - csak akkor, ha telerakod tartósítóval, meg agyonpasztőrözöd, amitől a maradék finomság is kimegy belőle).
Amúgy nem kellene, hogy így legyen: nézd meg Csehországot, Ausztriát - ott egy csomó nagyszerű ivósör van nagyon kedvező áron.

TonyCaviar 2011.03.10. 15:17:47

@TonyCaviar: Bocs: nem Miter, hanem Mister

TonyCaviar 2011.03.10. 15:35:25

Na én itt tépem a számat évek óta, hogy bizony, bármilyen nehéz is elfogadni egyik magyar nagyüzemi core-leger sem iható, és ez nem ízlés kérdése, hanem információ kérdése. Ha egyszer ittál már rendes sört,akkor tudhatod, hogy amit itt mindennapi sörnek hívnak, az moslék.
Most akkor nézzétek az index-címlapot - index.hu/kultur/eletmod/2011/03/10/tiz_etel_amit_soha_ne_rendelj_magyar_etteremben/
- UP ugyanezt leírja a magyar vendéglői fogások nagyrészéről. és igaza van. Attól még, hogy folyton ezt eszi mindenki évtizedek óta, attól az még ehetetlen.
Ez a helyzet az olcsó gasztronómiában. A sör a gasztronómia része - ez a helyzet az olcsó sörben - nyesedék, pepihús = kukorica, enzim, metabiszulfát.

Leonard Zelig 2011.03.10. 16:11:44

veszi a FÁRADSÁGOT ohne t a közepén.

mafos 2011.03.10. 16:57:19

Ittam egy hete egervin leánykát fröccsben...isteni volt. ha lehetne kapni félliteres kivitelben sör helyett azt venném :)

Vegyéllevegőt! 2011.03.10. 17:31:23

"Ha volna két életem,innám, amit ma nem"
:)))))))))))

Gérard Duchemin 2011.03.11. 10:05:01

@Városi Farkas: Az a gáz vele, hogy nagyon más az íze mint az eredetié. És nem csak más, hanem rossz irányba más, fölösleges savanyú és kukoricás mellékízek, vizesség, habtalanság, meg minden, szóval rossz. Nem annyira rossz, mint a hazai Spaten, meg a hazai Kozel, de azok már tényleg brutálisak.

Gérard Duchemin 2011.03.11. 10:06:52

@Nűnű: Azon a pénzen amin az ember hazai Löwen..-t vesz, jobbaz is lehet. (Na jó, lehet hogy még 20-30 Ft-ot rá kell fizetni.)

Gérard Duchemin 2011.03.11. 10:10:11

@Gérard Duchemin: Mert úgy tudom, a dobozos Löwen.. általában nem túl sokkal van 200 alatt. No és 210 körüli összegért adnak Pilsner Urquel-t, mely messze nem olyan jó, mint rég, de még így is világklasszis.

Gérard Duchemin 2011.03.11. 10:27:21

Egyébként nekem ez az eredeti Löwen... nagyon tetszett. Meggyőző erős hab, szalmasárga szín, jó illat. Nem extremitás, de teljesen jó.

Gérard Duchemin 2011.03.11. 10:28:11

@mafos: Na jó, de a bornak van egy nagy fogyatékossága. Nem sör!

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.03.11. 13:54:43

@Gérard Duchemin: sajnos az egervin az legtöbbször nem is bor. Kb a németklón sörök kategóriája a BB-vel és a Varga Pincészettel. Ja és persze a Hungarovin St Stephans Crown borcsaláddal...

pluto111 2011.03.11. 18:55:38

@Gérard Duchemin: Felejtsük már el ezt a Urquel mániát. Azt is tönkretették már.
Cseh nagyok közül sose az volt a legjobb. Staroprament Budweiser simán verte. Mostanában Urquel és Starop. már átment gagyiba (komlókivonat) Budweiser még tartja magát kár hogy itthon nagyon drága.
Próbálj meginni hasonló kategóriájú söröket úgy hogy egyikben komló van másikban kivonat.
(vicc de rendes lager sörért a lidl-be kell menni, ügye német tisztasági törvény..)

Ogreface 2011.03.12. 11:58:16

@pluto111: Szarnak a megák a BTT-re, de jól mutat a dobozon a felirat.

pluto111 2011.03.12. 15:18:45

@Ogreface: Német polcokra is kiteszik ugyanazt állítólag (és tényleg iható)

danzig 2011.03.17. 20:00:27

Én még anno a budakalászi Cora-ban vettem 0.33-as Löwenbrau-t 6-os kartonban, na az még nagyon király volt. Ez még valamikor az előző évezred végén volt...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.03.28. 17:19:44

@TonyCaviar:
"Na én itt tépem a számat évek óta, hogy bizony, bármilyen nehéz is elfogadni egyik magyar nagyüzemi core-leger sem iható, és ez nem ízlés kérdése, hanem információ kérdése. "

Ez megalol. Nem ízlés, hanem információ. Ezek szerint te simán meginnád az olcsó söröket, ha úgy tudnád jó minőségűek.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.03.28. 17:21:50

@TonyCaviar:
"Attól még, hogy folyton ezt eszi mindenki évtizedek óta, attól az még ehetetlen."

Hmm, szerintem neked valami egészen mást jelent az ehetetlen/ihatatlan fogalma. Valami olyasmit, hogy nem fér bele a világképedbe, hogy ilyet egyél/igyál. Egyébként az idézett cikk egy marhaság, éppen azokat az ételeket érdemes jó étteremben rendelni, amiket felsorol, mivel egy étterem attól lesz jó, hogy azok a kritikus ételek jók.
süti beállítások módosítása