Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

ffszept.jpg

Örömmel jelentjük, hogy a negyedik Főzdefeszt is sikeresen lezajlott, és ismét rengetegen jöttek el, hogy végigkóstolják a magyar sörfőzők újdonságait, illetve régi kedvenceiket. A Főzdefeszt nem titkolt célja, hogy bájos gerillafesztiválból a magyar sörfőzés meghatározó szakmai fórumává és seregszemléjévé váljon. Ennek jegyében idén a júniusi és a szeptemberi fesztiválon leadott közönségszavazatokat összeszámoltuk és egész éves győztest hirdettünk, hogy kioszthassuk a 2012-es Év Kedvenc Söre díjat.
Akárcsak tavaly idén is két győztes született, akik holtversenyben kapták a legtöbb szavazatot. A két győztes sör, a jászdózsai sörfőzdében főzetett első hazai gerillasör, a

Dupla Köleses Sör

és a legfiatalabb magyar gerillasörfőzők – a Hara Punk formáció - által főzött szuperporter, a

Papap O’Hara.


Az Év Sörfőzdéje díjat annak a sörfőzdének adjuk, aki a legjobban reagál a piac változásaira, és aki a legizgalmasabb, legdinamikusabb szortimenttel, a legmegbízhatóbb minőséggel öregbíti az egész szakma hírnevét.
Az idei év legnagyobb kihívása a kézműves sörfőzők számára az úgy külcsínnre, mint beltartalomra egyaránt kíváló minőségű palackos kínálat megteremtése. Ebben idén a legnagyobbat a győrzámolyi

Bors Sörfőzde

alkotott a nagyszerű Tuck Barát – Sherwood Ale – Little John sörtrióval.

Köszönjük az egész éves támogatást és lankadatlan érdeklődést, jövőre újra FŐZDEFESZT!
És ne felejtsétek: a jó sör demokratikus alapjog!

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr644785718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gregibroki 2012.09.18. 13:31:14

Szuper volt a főzdefeszt, külön öröm, hogy találkozhattam az "Olasszal" - nem egyszerű figura. Végre megkóstoltam a miskolciakat, a Zip's kifejezetten magas szintű söröket hozott!
Egy negatív észrevétel: én értem, hogy vannak tényleg drága önköltségű sörök, valamint egy fesztiválon vagyok, de ne legyen már olyan, hogy egy xy (direkt nem akarok kiemelni senkit) alapsöre 600 Ft/korsóba kerül alapesetben.
Azért az komoly, ráadásul úgy, hogy egy százassal többért megveszem a csúcssörét. Én reálisnak egy akármilyen világos/pils esetében a 450/250 -et tartottam volna (persze nem ismerek anyagi hátteret).

szanisz 2012.09.18. 18:04:44

@gregibroki: Engem is zavartak néhol az árak. Egyérszt inflációt bőven meghaladva drágul félévről félévre a feszt (ez főleg most volt szembetűnő), másrészt tényleg vannak érdekes árak.

Oké, értem h az Angry Beast ezer ft, de a hammurappi ára miért háromszorozódott meg 1 év alatt? 1600 FT egy korsóért? Apátság nyílt Fóton? (amellett, h minden tiszteletem sörapué)

Némileg erősebbre főzik, no de ennyivel?

gregibroki 2012.09.18. 18:19:25

@szanisz: huhh, azt nem is láttam, én ott most "csak" az Oktoberfestet kóstoltam meg, ami tényleg zseniális volt.
Najó, akkor leírom, a Gyertyános pohár világosa 350-ért tette be a kaput. Csak azért kóstoltam meg, mert nagyon kíváncsi voltam a világosukra.

Kortyondiak 2012.09.18. 20:49:03

@szanisz: A Hammurappira én is visszakérdeztem ( 900/pohár ).
Ráadásnak a hölgy meglehetősen érdekes tónusban vágta rá, hogy az pohár ár nem korsó!
Sztem. is észnél kéne lenni, mert ugye ennyiért már egy BrewDog cuccot is lehet inni.
És ha lehet ne vessük már össze az árat, hisz azt behozta egy kereskedő, és még így sem drágább (vagy csak alig)mint egy itteni főzde söre.

gregibroki 2012.09.18. 21:32:57

@Kortyondiak: mondjuk az nagyon jó lenne ha a haszon nagy részét visszaforgatnák a technológiába
remélem ez így van, nagyon remélem

wobbler 2012.09.19. 07:08:21

Remek volt a feszt, de én is kiakadtam az árakon, főleg kaja fronton. Egy szál kolbász+mustár+zsömle+zsíros deszka 1950Ft!!!

szanisz 2012.09.19. 09:33:59

@Kortyondiak: Brewdognál ugye van még pluszban a logisztika mellett marketing, nagyon magas humán erőforrás költségek.. Rengeteg embernél elszakadt a cérna az árak kapcsán, szerintem némiképp vízválasztó volt ilyen szempontból a mostani feszt. Most azok is húzták a szájukat, akik tudják, hogy egy kisfőzde , vagy éppen egy duplabak milyen pluszköltségekkel jár. Azért jól éreztem magam én is.

Sörapu 2012.09.19. 09:44:10

@szanisz:
A Hammurapi Gold +18 egy nem mindennapi sör (volt). Ilyen beltartalmú italt a mi kicsi főzdénk egy évben egyszer tud készíteni, mivel extrém magas extrakttartalma csak hosszas erjedés és ászokolás alatt tud leerjedni. (Mi nem használunk semmiféle erjedést segítő mesterséges enzimet vagy egyéb trükköket.)
A sör 4 féle különleges malátából (dupla mennyiség) és kézzel válogatott komlóból készült, hónapokig volt a tartályban, ment rá a hűtő energia, illetve fogta a helyet más sörök elől. Tavaly október óta akár 15-ször is telefőzhettük volna a Hammurapi tartályát. Alkoholtartalma 9%, ami feltételezi, hogy nem korsószámra kell fogyasztani, hiszen ízei, aromái lassan kortyolgatva, kézben melegítve jönnek elő igazán.
Idén is tervezzük megfőzni a 2012-es évjáratot és az a rossz hírem, hogy a fentiek miatt jövőre is minimum hasonló áron fogjuk tudni adni.

szanisz 2012.09.19. 09:52:08

@Sörapu: köszi az infokat, és a korrekt választ. Igazából a polémia abból indult ki, hogy rengeteg ugyanilyen komplex sört (ugyanilyen hosszú merjedési idő, válogatott maláta, komló) jóval olcsóbban is lehet kapni, de persze ez technológia kérdése is.

Ami miatt nálam a lélektanári határ túlsó oldalára landolt, az valószínűleg együtt adódott a fesztiválos árképzésből és a sör komplexitásából, együtt sok lett. A Cheersben gondolom olcsóbb lenne.(ami érthető)

Sok sikert a főzdével!!

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2012.09.19. 11:09:39

Én árakat úgy számolok, hogy egy 2500 körüli vörösbor az alap. Egy rendesebb borért ennyit hajlandó üzletben adni az ember. (Mindemellett és is szeretek belefutni 1500-as tételekbe:)). Az 0,75l 13% alkohol, vagyis éppen egy deci alkohol van benne. Tudom, hogy nem ez a lényeg, de ez egyrészt mérhető, másrészt felső határt szab a fogyasztásnak, mert bizonyos mennyiség felett még én is összeesem. Tehát ott vagyunk, hogy egy deci alkohol 2500, de jobb szeretjük 1500-ért.

Egy korsó Hammurapi 0,5l, 8,4% alkohollal, bő 4cl, vagyis 4000 forint. Ajjaj, ez bőven 2500 felett van, de a 2500 a bolti ár, fesztiválon egy 60%-os emelés még elfogadható. Meg ha visszaszámoljuk deci borra, akkor 533, olyat is sokat látunk.

De nézzük meg pálinka irányból: 4cl az 1dl pálinka. Feles pálinka 800-ért nem annyira ritka...

rowi 2012.09.19. 12:20:11

az árak egészen addig nem zavartak amíg el nem értem a hopfanatic sátorig (vagy vasárnap a buszig). mert ha ott a zseniális búzamalátás grabanc megáll 700nál, ami parádé, ár/ érték arányban meg pláne, meg a buszban a többi cucc is, a cingulus, a kapucinus meg a keserű méz, akkor igazából máshova már annyira nincs is kedvem menni. egyébként az angolok nyáron még 650ről indultak, most 800 volt, bár meg kell jegyeznem, hogy évente 2x ilyen dolgokért 800at szó nélkül kifizetek. meg hiába van az angry beast, ami kóstolás után tán még a grabancnál is jobban izlett, illetve nem is tán, és belátom, hogy annyi anyag meg annyi idő+munka az bizony ennyibe kerül, de ha azt látom, hogy egy grabanc és egy cingulus árban az egy angry beast, akkor még a magamfajta minden főzdefeszten ott lévő fanatikus is elgondolkodik, mérlegel.

egyébként maga a rendezvény már nagyon jól van rendezve. nekem tetszik, hogy használtátok idén a reviczky utcát is. talán csak annyi, de ez sem szervezési, hanem időzítési kérdés, hogy talán érdemes lenne nem rászervezni más várhatóan tömeget vonzó italos rendezvényre (júniusban belgák, most a classic borfesztivál). értem én, hogy nem feltétlen kell tekintettel lenni másra és még tán a közönség is más, de hátha mégse

szanisz 2012.09.19. 12:24:53

@lilakutyak: Hát igen, sokféleképpen lehet kiszámolni a lélektani határt :) Mindenesetre szerintem fesztiválos (vagy akárcsak éttermi, kocsmai) vendéglátásra jellemző, hogy nagyobb a margin, a haszonkulcs az olcsóbb tételekre (mondjuk a bolti árhoz képest), és ahogy haladunk magasabb bekerülési költségű termékek irányába, ez csökken.

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2012.09.19. 14:50:53

@szanisz: Igen. És ezt (mármint a nagyobb árrés az olcsóbbra) lehet úgy is értelmezni, hogy kicsapolni egy Borsodit is pont annyi meló, mint az Angry Beastet. Emiatt akár fix és nem százalékos árréssel is dolgozhatnának. Esetleg a kettő kombinációjával, mert az árrésben nyilván benne van az is, ami kiborul, lecsöpög stb.

Én az alkoholra visszavetített elmélettel csak arra akartam kilyukadni, hogy ugyanolyan árszint volt, mint egy pálinka- vagy borfesztiválon. A kóstolási mennyiségben vannak talán különbségek, de szerintem a 2cl pálinka, 1dl bor és a 2dl sör arányban vannak (kivéve a 12%-os sörök:)). Vagyis aki kóstolni ment ki, az nagyjából ugyanannyi pénzért ugyanannyi tételt kóstolhatott, mint bármely más fesztiválon.

Ogreface 2012.09.19. 16:10:13

@lilakutyak: "Vagyis aki kóstolni ment ki, az nagyjából ugyanannyi pénzért ugyanannyi tételt kóstolhatott, mint bármely más fesztiválon."

Azért egy Budavárin ott van az 1990.- belépő, 600.- korsó, 500.- kártya. 3000.- és még nem kaptál semmit. Igaz, a korsót és a kártyát visszaválthatod, de szerintem egy olyan ember, aki végigkóstolgat egy ilyen fesztivált, az már nem nagyon áll végig még két sort azért, hogy ezeket visszaváltsa. Ha meg visszaváltja, akkor meg az is költség, Time is Money, ahogy a művelt német mondja... :)

Ogreface 2012.09.19. 16:16:22

@rowi: "mert ha ott a zseniális búzamalátás grabanc"
Egy kis helyesbítés. Ebben a Grabancban egy deka búzamaláta sem volt csak a Weihenstephan búzasör élesztője 1/3 arányban, ami így megbolondította.

hobbisörf 2012.09.19. 20:10:35

Szerintem ez a magyar sörforradalom is magyarosra sikerült.
Nem azoktól kell várni akik évtizedekig főzték a licensz "házi" söreiket (Osterbrau/Jager).
A Főzdefeszt meg kezd unszimpatikus lenni, például az árképzésével.
Egy licensz "házisörnek" nagyon más lehet az önköltsége mint egy speciális sörnek...

Kortyondiak 2012.09.19. 21:15:29

@Sörapu: Köszönöm a korrekt tájékoztatást!
Amúgy pont úgy kortyolgattam el záró mozzanat gyanánt, ahogy írtad ! Ízlett !

Sörapu 2012.09.19. 21:36:29

@hobbisörf: Nem értelek. Elmagyarázhatnád! Mi a baj a magyarral? Milyen licenszről beszélsz?
Az árakról: 1 sör (mondjuk a Keserű Méz) 700 ft, ez nagyjából 2,3 euro. Bárhol Európában vendéglátó helyen egy vacak tucatsör 4-4,5 euro.
Magyarozol, pedig mi magyar sörfőzők akkor tudunk fejlődni, fejleszteni, megfizetni a kollégáinkat, minőségi alapanyagokat venni, tanulmányutakra járni ha európai színvonalon tudjuk értékesíteni a termékeinket. Nekünk a maláta, a komló, az adó, az energia ugyanannyiba, ha nem többe kerül mint tőlünk nyugatabbra, mégis kevesebbet kérünk a végtermékért.
Egyet tudomásul kell venni: akkor tudunk felzárkózni az oly áhított nyugathoz, ha az ottani színvonalat próbáljuk követni. Mi a minőséget hozzuk, de megkérjük az árát.

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2012.09.20. 09:20:54

@Ogreface: khm, én Szegeden élek, a szegedi bor és pálinka alapú rendezvényeken nincs belépő, pohárból meg az évek alatt gyűlt annyi, hogy mindig sajátot viszek, és amióta gyerekeim vannak, haza is viszem épségben. De igazad van, ehhez képest a Főzdefeszt még olcsó is :)

hobbisörf 2012.09.20. 09:39:57

Nekem nem a magyar sörfőzőkkel van bajom, és főleg nem azokkal akik új recepteket/söröket próbálnak kreálni,
magasabb minőséget elérni.
Az ár egy más dolog, mindenki eldöntheti, hogy megengedheti magának vagy sem. És szerintem itt van a kutya elásva.
Az látni való, hogy ez a sörfesztivál nem az átlag magyar sörfogyasztónak szól, sajnos (és a budai sem) mert az ennyit nem fog fizetni érte.
És nem is azoknak akik fogékonyak az újra és hajlandók erre egy kicsivel többet áldozni.
Pedig azok is megérdemelnék, hogy ne azt igyák amit most.
Ne felejtsük, hogy az áraink inkább közelítik a nyugatot, mint a béreink.
Én hiszem, hogy sörfesztiválon ennél olcsóbban is lehetne minőséget adni, kulturált körülmények között, átlag magyar fogyasztóknak is.
Lehet, hogy más helyszínen, más formában...
A licensz sörfőzésen azt értem, akik főznek egy világos meg egy barna lágert x évtized óta.
Gondolom ehhez a "bajor" receptet adja a technika/technológia eladója.
Érdeklődve várom az új hazai főzeteket.
Üdv.

gregibroki 2012.09.20. 09:51:34

@Sörapu: köszönöm szépen a magyarázatot és a korrekt tájékoztatást!
úgy érzem amíg ilyen inteligens emberek az élharcosai a minőségi magyar sörök főzésének, nincs semmi gond (amúgy ezt írtam 1-2 napja: "mondjuk az nagyon jó lenne ha a haszon nagy részét visszaforgatnák a technológiába
remélem ez így van, nagyon remélem")

A kedvenc magyar világosom pedig a fóti pils. Kitűnő ár/érték aránnyal rendelkezik és kapható hál' Istennek Bp belvárosában is több helyen.

Gérard Duchemin 2012.09.20. 11:29:02

@lilakutyak: Ez azért van, mert a jó sör (fajlagosan, alkoholra számolva) drágább, mint a jó bor. (amúgy a szar sör is drágább, mint a szar bor, ezért van az, hogy az alkoholistáknak a kannásbor éri meg legjobban).
No de ettől én még veled ellentétben nem fogok a bor mellett dönteni, mert csak a sört szeretem, a bort cseppet sem. Marad a több pénz költése, mint lehetőség, de ilyen az élet.

gregibroki 2012.09.20. 12:21:35

@Gérard Duchemin: oké, de ez még nem magyarázza, hogy miért nőttek meg 1-2 év alatt olyan irgalmatlan módon az egyszerű világos sörök árai (2 éve nem volta annyi figyelem és minőség?)

TonyCaviar 2012.09.20. 14:03:38

Az a helyzet, hogy a Főzdefeszt árait nagyobbrészt a kitelepülők/árusítók határozzák meg. A Főzdefeszt mindösszesen egy minimálárat határozott meg, 600Ft/korsóban. Erre azért volt szükség, mert egyes kitelepülőket más eszközzel nem lehet visszatartani attól, hogy árban versenyezzenek. Márpedig mi nem akartunk árversenyt. Sok visszajelzés jött, hogy az alapsör ára túl drága 600 ftban, ezért ezt átgondoljuk, és legközelebb érzékenyebben határozzuk meg a minimálárat. Köszönjük a sok véleményt!

gilgalad 2012.09.20. 16:03:41

TonyCaviar reakciója előremozdíthatja a frontvonalakat és miután lenyugodott mindenki, talán elindulhat a közös diskurzus mely mindenki megelégedését szolgálhatja a jövőben.

Azért még annyit hozzátennék, hogy 4-4,5 euróért nem vacak tucatsört kapok Ausztriában és Németországban mondjuk, hanem prémiumot. Az alapkérdés továbbra is nyitott, hogy lehet egy Skóciából behozott komplex sör olcsóbb, vagy ugyanannyi, mint az itthon előállított szintén csúcssör? A gyártás költségeiről halhattuk Söraput nyilatkozni, ugyanakkor azt kell mondjam kint sem olcsóbb az energia, bérekről meg ne is beszéljünk. A szállítás pedig még hozzájön az importnál, ami gondolom nagyságrendileg több mint Magyarországon belül szállítani a hordókat.

Én azt szeretném csupán megélni, hogy a közös ellenségképek agresszív kommunikálásán kívül, lehessen arról is diskurzust folytatni, hogy a magyar igényes fogyasztó nem hülye és nem vak. Tehát, adott esetben nem kell megsértődni azon, ha mondjuk szóvá teszi miért is kell néhány sörnél hiperinflációval szembesülnie. Á tudatos fogyasztó az én fejemben nem úgy áll össze, hogy megveszem a csúcsminőséget bármi áron. Nem, a tudatos vásárló sokszor mérlegel és igyekszik egy egyenest húzni a teljesítmény és az ár közé.

Hát húzzuk azt az egyenes közösen! A fogyasztó letette a garast, nem egyszer, nem kétszer (négyszer minimum :-)

Bud Taste 2012.09.20. 18:42:19

@gilgalad: A Brewdog és a Grabanc sörök fesztiválos árréséről Armandó lehet hogy érdekes dolgokat tudna megosztani Veled, gondolom nem azonos árréssel dolgozott...
A Brewdog Hammurapihoz hasonló kvalitású söreinek árát kellene alapul venni, mert a Trashy Blond, a 5 a.m. és a Punk Ipa a legolcsóbb sörei a Brewdognak. A Tokyo Stout biztos lett volna 5000 Ft/korsó és nekem nem nyújt többet mint a Hammurapi.
Én tudatos fogyasztónak tartom magam, ennek ellenére fél évente egyszer úgy kóstolom a kedvenc italaimat, hogy nem érdekel az ár amit egy fesztiválon ki kell fizetnem értük, mert egyszerre csapoltan tudom összekóstolni azokat. A mindennapokban pedig Ogre véleményét osztom az ivósörökről...

Sörapu 2012.09.20. 19:37:06

@gilgalad: Almát az almával....
Minden elismerésem a skót sörfőzde termékeiért, de itt más kategóriákról van szó. Egy könnyű felsőerjesztésű sört, ami hetek alatt kész van nem ildomos összehasonlítani egy nagy testű, brutális extraktot tartalmazó csúcssörrel.

szanisz 2012.09.20. 23:07:47

@Sörapu: Jogos -amúgy mennyi ideig erjed egy Hamu+? Lezárva egy közgázos okossággal: ha jól fogyott, jó áron adtátok...

@Gérard Duchemin: Miért gondolod ezt? Én is inkább sörös vagyok, de pont a bor alapanyaga százszorta érzékenyebb pl a szállításra.

@TonyCaviar:
sztem egy sörfeszten a többség nem fog visszajárni a 400 ft-os sörhöz, ha a többi jobb...+ kívülről nem tűnt keménynek az árverseny eddig, sőt. De te többet látsz persze.

Sörapu 2012.09.21. 07:49:48

@Humulus Lupulus:
Sajnálom, hogy csalódott vagy a standunknál tett látogatásod miatt!
Bizony ez a másfeles pet palack tényleg ront a sörön, ezért próbálom is a jövőben hanyagolni. Ott van a baj, hogy komoly igény jelentkezik rá, mivel a helyszínen nem lehet ennyi sört meginni. A helyszínen pedig nem lehet szakszerűen tölteni. Vittünk ki délelőttönként néhány palackkal, amit üzemi körülmények között fejtettünk, de amit a csapról lett csurgatva az bizony valószínű hogy jól megtört.
Vettem a kritikát a lányok "kedvességével" kapcsolatban is, ígérem pozitív változás következik be ezen a téren is. Reméljük úgy holnaptól Etyeken, mint a jövő heti Corvin sétány sörfesztiválján mosolygós Keserű Mézes lányokkal fogsz találkozni.
Végezetül, kárpótlásként meghívlak a sörfőzdénkbe egy üzemlátogatásra, ahol megtekintheted a gyártási folyamatot, betekinthetsz a kulisszák mögé és olyan készülőben söröket kóstolhatsz, mint a Keserű Méz limitált karácsonyi kiadása.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2012.09.21. 08:47:22

@Sörapu: @lilakutyak: @szanisz: Sztem egy fesztiválon azt is meg kell fizetni - persze a tisztes kereskedői haszon mellett - hogy ott van egy helyen rengeteg szuper dolog, amit egyébként csak hosszas utazgatással és mazsolázgatással lehetne összeszedni. Ha mindegyik sör mellé még egy BKV jegyet is számolsz, már nem is annyira rossz az ár, ráadásul az áru is jó. A Ny-Európa viszonylatban meg ne felejtsük el, hogy a németeknél pl 10% a Mwst, míg nálunk 27% az ÁFA, olcsóbb az energia stb. Ebbe már sok minden belefér, még a kinti dógozók magasabb bére is.

@TonyCaviar: Sztem is el kell gondolkodni egy alapsör áron, mert valami tényleg sok(nak tűnik). A póló mellé sztem is be lehetne vállalni 500-1000 db emblémázott poharat, nem feltétlen visszaváltós rendszerben, hanem szuvenír jelleggel, valószínű menne.

Összevetve a boros viszonylattal, a sörárban még mindig sokkal inkább a beletett anyagot kell megfizetni, mint egy nagy nevet.

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2012.09.21. 09:27:43

@Gérard Duchemin: szerintem félreértettél. Én épp arra akartam kilyukadni, hogy egy tisztességes ital ára az 2500 körüli boroknál van valahol, és tökmindegy, hogy sör, pálinka, abszint. Szerintem minőségben nem olcsóbb bort inni, kannásat meg igen, de nem vagyok róla meggyőződve, hogy az mennyire nevezhető bornak.

Gérard Duchemin 2012.09.21. 09:30:12

@szanisz: "Miért gondolod ezt?" Mert így van. Fajlagos árban a sör a drágább. Nem tudom, miért, tán több energia kell a gyártásához, vagy ilyesmi. Vagy passz.

Gérard Duchemin 2012.09.21. 09:31:25

@lilakutyak: Igen, kannásat olcsóbb fajlagosan inni, mint "kannás" sört. És szerintem a germánsör sörben épp oly szar, mint a kannásbor borban.

Gérard Duchemin 2012.09.21. 09:32:38

@Gérard Duchemin: Csak van egy fontos különbség. A társadalmi ítélet a kannásbort megveti, de a germánsört nem, éspedig azért, mert bornál nagyobb a tudatosság, az ismeret, mint sörfronton.

gilgalad 2012.09.21. 09:33:30

Kedves Sörapu,

Amennyiben nem gyalogoltam bele jóvátehetetlen módon a jogos szakmai büszkeségedbe én a magam részéről szívesen részt vennék egy főzde látogatáson. Kóstolással egybekötve a személyes találkozón nyilván én is jobban szembesülnék a jelenlegi helyzet komplexitásával.

Természetesen mindezt szigorúan térítés ellenében, nem az "ingyenebéd" érdekel, hanem a sörfőzés, de erről bővebben szóban, ha összejön!

pif említette az ÁFÁt, ez a mérték valóban über gáz nálunk, és ezennel hanyagolom is az árazás témáját.

Gérard Duchemin 2012.09.21. 09:33:54

@Bud Taste: "A Tokyo Stout biztos lett volna 5000 Ft/korsó és nekem nem nyújt többet mint a Hammurapi."

Neked. De nekem kb. 8-szor többet nyújt.

pluto111 2012.09.21. 11:56:01

@Gérard Duchemin:
Olcsó kannásbor azért van jó is, ha elmész egy normális pincészetbe és közvetlenül ott vásárolsz (az ugyanaz lesz mint amit a palackba is töltenek, csak arra még rájön a csomagolás, értékesítés költsége).

Ogreface 2012.09.21. 12:46:03

@pluto111: A kannásbor jelző itt teljesen pejoratív, ne arra tessék gondolni, hogy egy műanyagba töltött minőségi bor is kannás. Különbséget kell tenni, mint a paraszt / keményen dolgozó mezőgazdasági munkás / és paraszt / bárdolatlan viselkedésű bunkó ember / között is.

Ogreface 2012.09.21. 12:49:53

Az árvita meg már lassan elmegy abba az irányba, hogy mi például éri meg jobban, egy üveg Szicsek pálinka vagy egy kartonnyi Tipli... :)

Ogreface 2012.09.21. 12:56:31

@Sörapu: Egyébként nem szoktatok főzdelátogatásokat szervezni? Engem is nagyon érdekelne egy ilyen lehetőség, persze én sem ingyen gondoltam.

gregibroki 2012.09.21. 13:26:55

@Ogreface: "egy üveg Szicsek pálinka vagy egy kartonnyi Tipli... :)"
... :) behaltam!

Sörapu 2012.09.21. 20:46:11

@Ogreface:
Ritkán, pedig nagy igény van rá. A helyzet az, hogy az érdeklődők inkább a hétvégéket preferálják, nekem pedig az szinte mindig foglalt. Én inkább a hétköznap délutánokat tudom javasolni. Ha találunk egy mindenkinek kedvező időpontot akkor szervezek egy kellemes, sörözéssel egybekötött üzemlátogatást. Fogok javasolni pár időpontot, ami közül lehet válogatni.

Kortyondiak 2012.09.21. 22:47:15

@Sörapu: Ha beférek a csapatba ez engem is érdekel !?

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2012.09.21. 22:51:11

@Kortyondiak: már csak egy sofőr kell, vagy egy mártír...

Hamilcar 2012.09.23. 07:51:08

@Sörapu: Szerintem nagyon jó ötlet, hogy ezekre a fesztiválokra visztek ki lecsapolt söröket, mert tényleg lehetetlen mindent végigkóstolni, de nem lehetne egy kicsit kisebb kiszerelésben. Elég komoly árat kellene kiadni egy másfél literes adagért, főleg ha csak kóstolni akar az ember. Keserű mézet lehet ugyan kapni fél literesben is, de szerintem a többinél is lenne rá igény!
Én már ugyan voltam nálatok kinn főzdelátogatáson, de természetesen mindig érdekelnek az ilyen lehetőségek, bár a hétközben nekem sem a legalkalmasabb.

Sörapu 2012.09.23. 08:14:42

@Hamilcar: Valahogy erre volt mindig igény, de ha legközelebb rendelünk palackot veszünk kisebbet is.

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2012.09.24. 10:55:10

amíg jó az idő, kitekerhetnénk a sörbike-kal is :)

axolotl77 2012.09.25. 11:12:11

@Kortyondiak:
Mi a párommal ketten kb. 5ezret költöttünk úgy, hogy 10félét kóstoltunk végig. (Na jó, lehet, hogy többet költöttünk valamivel.) De egy ilyen helyen a sokféleség a lényeg és a kóstolás. Nem berúgni mentünk oda ;-)
A hammurappis hölgy tényleg érdekes stílusú volt. Talán kezdett elpilledni az első nap után, és ettől ingerültté vált.

Kortyondiak 2012.09.25. 18:00:19

@axolotl77: Ha szigorúan veszem én is így valahogy költöttem.
Én sem berúgni mentem, már részegen érkeztem :))

Harald hardrode 2012.09.25. 23:26:48

Hát a pohár az tényleg nagyon jól jönne, meg mosócsap is. Mert már kezdem unni, hogy negyedik alkalommal hurcolom a kis három decis poharamat és még azt is nekem kell vízzel kimosnom és hát ugye nem kell ecsetelnem a különbséget egy műanyag és egy üveg pohárba csapolt sör esetében.
A másik meg, hogy megint elvertem egy rendesebb 5 számjegyű összeget, de sima lagert alig ittam, pontosabban próbáltam végig kostólni őket, de néha majd a guta ütött meg, hogy 400 forintért milyen 3 decit kaptam. @Sörapu: tisztelettel jegyezném meg, hogy Münchenben még sehol nem szaladtam bele 3,5 eurónál drágább csapolt sörbe a fesztet kivéve. Persze ez az előállítási költségekről semmit nem mond el.
@lilakutyak: szerintem pont azoknak, akik ezt a blogot olvassák nem kell mosdatni a szerecsent. Drága volt a feszt. Jól éreztük magunkat, de akkor is drága volt. Az hogy bedrágultak a lagerek eltolta a közép és felsőkategóriás sörök árait is. Főleg a kocurnál néztem egy-két termék esetében, mondjuk anno a B27 1000 forintos deci ára is mellbe vágott.
@pif:a haszon mellett minek fizessek azért, hogy egy helyen vannak? Igazából ez kölcsönösen jó. Egy fesztiválra több ember megy ki, mint célirányosan az adott vendéglátóhelybe. Csak magamat tudom ismételni. Legalább itt ne menjen a szemfényvesztés, hogy nem volt drága.
És szeretném hangsúlyozni, hogy a drágát itt a leginkább a lagerekre értem. Egy-két esetben nonszensz volt az elkért 600 forint. Megértem a Rizmajert is, hogy nem vitte ki a Csepelen 200 forintért kapható alap sörét, mert a pofám leszakadt volna, ha meglátom 600-as árral.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2012.09.29. 11:09:17

@Harald hardrode: Az 1516 BC-ben, Bécsben a komolyabb sörök ált. 4,20-ért vannak. A müncheni 3,50-es ár sem a RI Stoutra, hanem általában Lager-re, Dunkelre vonatkozik.
Az alap lagerek viszont sztem is drágák ennyiért, ebben viszont absz. igazad van, én mondjuk a feszten egy ilyet sem ittam, nem ezért mentem ki.

Harald hardrode 2012.10.01. 09:17:42

@pif: igen ez így igaz, nem ris-re vonatkozik. Viszont mint írtam ez semmi sem mond el az előállítási költségekről. Meg most nagyon azt érzem, hogy mindenki "a ki tud elborúltabb sört főzni" versenybe szállt be. Nekem egy csapolt Salvator és egy csapolt Augustiner lager is ugyanazt az élményt hozza, még ha nem is ugyanannyiba kerül előállítani és nem is annyira fency most mint egy házi ipa vagy ris. Márpedig sörapu azt írta, hogy vacak tucatsör 4-4,5 euro. Ami véleményem szerint erős csúsztatás. Mert ha a Müncheni nagy hatos csapolt lagere vacak tucat sör, akkor egyrészről minek nevezzem a fóti pilset, másrészről be lehet fejezni a sörfőzést. Lagernek lagerek, ezért meg van a maguk határa-korlátja, de se nem tucat, se nem vacak.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2012.10.02. 22:00:44

@Harald hardrode: Részben igazat adok. De azért azt kimondhatjuk, h. a Spaten vagy a Löwenbräu (még a kinti is nem a Borsodi kukoricás szennye) egy nagyon átlag tucatsör. Akkor már sokkal inkább valami cseh 12-es lager...

Harald hardrode 2012.10.03. 16:35:32

@pif: kinek a pap, kinek a papné, nekem a 12-es cseh lagerek tartoznak a tucatsör kategóriájába (mindegyikben érzem a komlót aztán ennyi), de ennek ellenére ne mondom rájuk azt, hogy vacak (ízlések és pofonok...). És lehet tucat-átlagsörnek nevezni, csak éppenséggel ne felejtsük el, hogy ezt a tucat-átlag szintet igen nehezen üti meg más országok tucat átlagsöre pl.: Carlsberg, Birra Moretti, Cardinal, Kronenburg (akár az 1664), Zywiecz, Zlaty, Stiegel. Igazából akármelyik európai ország lagereit nézem (de ide sorolhatnám az "aranyérmes" Primator lagert is) nem nagyon tudsz olyat mondani, ami jobb ezeknél. A németeknél is vannak gyengébb darabok pl.: Tegenersee, Weininger, Neuöttinger, Hasseröder, HB, sima Eku, stb... Az, hogy valaki a cseh pilzeni világot, vagy a német lager világot kedveli egy dolog. Azonban tucatsörnek beállítani őket...kb a világon sehol nem készítenek jobb lagereket mint Németországban (lehet, hogy vannak Amerikai házi és kisüzemi sörfőzdék amik jobbat csinálnak, de azokat nem ismerem). Ezért kicsit inkorrektnek tartom a tucatsör megnevezést, mert csak magamat tudom ismételni, ha ez átlag és tucat, akkor tényleg hagyjuk abba a sörfőzést mert nincs értelme. Majd ha akárhol bemegyek egy kocsmába bemondom, hogy egy lagert kérek és mindenhol ilyet, vagy jobbat raknam elém, akkor lesz tucat, addig azonban szerintem a mérce.

gilgalad 2012.10.03. 17:44:35

@Harald hardrode:
Szia,
Most jártam Bambergben, a legfrekventáltabb utcán lévő Schlenkerla söröző és étterem nevű műintézményben 2,5 € volt fél liter frissen csapolt füstölt maerzen. Hát, ugye nem kell mondanom mennyire nehezen ment le a torkomon ez a roppant átlagos, tucatzíz :-)
Almát az almával jeligére az igazi gyökér tucatsör 2 € maximum maradjunk ennyiben, pont. Mondjuk ezt nem neked kellett volna írnom, na mindegy, így sikerült .-)

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2012.10.03. 19:53:17

@Harald hardrode: én kizárólag a Spatenre és a Löwenbräu-ra gondoltam. Meg a Staropramenre és a Gambrinusra is. Vagyis a nagyon nagyüzemi darabokra. Így már helyesebb. nem vetem meg a német "tucat"söröket. Sőt most kaptam Darmstadtból kiváló helyi "tucat"pilst

Harald hardrode 2012.10.04. 09:23:34

@pif: szerintem a Paulanernek gyengébb a lagere, mint a Löwennek. És talán az egyik legjobb lagert a Bitburger és Augustiner csinálják, de a Stuttgarter Hofbräu-é is jó. Ezek pedig egyáltalán nem nevezhetőek kisüzeminek.
De még ha el is fogadjuk, hogy ezek tucatsörök, akkor is Münchenben 3-3,5 mindenre a standard ár, az Augustinerre és a Hacker-Pschorra is. Dunkelre, Kellerbierre, Lagerre. És egy Hacker Anno vagy egy HB sommerfest azért Németországban sem terem minden sarkon. Összességében tehát erős túlzásnak tartom 3-3,5 eurós tucatsör árat. Meg azzal sincs bajom, ha magas polcra pakoljuk a hamurrapit, de ugye egy valamit vegyünk figyelembe: a sas nem fog legyet. Tehát, ha überbrutál játékosnak tartom, akkor a Delirium éppen csapon lévő megfelelő vetélytársaival, a Cantionnal, a Müll Kölschhel, az IJ-jel és hasonlókkal mérjük össze árban. Aztán majd ott eldől, hogy drága-e vagy sem.
@gilgalad: elmorzsolok mindjárt könnycseppet érted :-D

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2012.10.04. 20:53:58

@Harald hardrode: maradjunk annyiban, hogy a fesztiváloknak van egy felára. A szarvaskolbász is 4000 Ft / kg--ról hirtelen 4-5 szelet + kenyér / 1000 Ft-ra ment föl. Az egyes sörök ára az én tapasztalatom szerint 2,5 - 4,5 EUR között van Ausztria-Németo. ban. Márka, hely, és időpont függő is. A többiben pedig a "kinek a pap..."-hoz visszatérhetünk. Bár a Stuttgarter Hofbräu Pilsét én is kifejezetten kedvelem, a Bitburger - nálunk az étteremben az van csapon - sztem nem egy nagy szám.

Harald hardrode 2012.10.05. 06:54:04

@pif: szerintem ez egy parttalan vita. Én nekem az a véleményem, hogy kostóltam már elég elborult és elég különleges sört, éppen ezért megtanultam értékelni a jó lagereket. Meg ha leülünk egy péntek este a barátaimmal sörözni akkor nem Quadrapeleket fogunk inni, van olyan is, de akkor egy-két üveg. Sokszor sörözéshez egy sima jól csuszó lager/pils kell. Ebbe pedig szerintem még mindig nem veri senki a németeket (másoknál a cseheket). Nem véletlen, hogy a belgák nem tudnak összerakni egy tisztességes lagert (akik ott tudnának azok meg mást főznek). Ez jól is van így. Lehet, hogy nem, olyan különlegesek mint egy-egy fesztiválsör, de attól még jó sörök, még ha tucatnak is tartjuk őket.
A 800-1000 forintos korsót még kifizetem, attól függ, hogy mi van benne, de a szarvaskolbászos kenyér már tényleg pofátlanság. Egyébként meg már többször kifejtettem, hogy nem a hamurappi árával volt bajom, hanem az alapárral, ami egy-két nem annyira különleges sört is igencsak megdrágított.

Bud Taste 2012.10.05. 11:05:44

@Harald hardrode:
"Sokszor sörözéshez egy sima jól csuszó lager/pils kell. Ebbe pedig szerintem még mindig nem veri senki a németeket (másoknál a cseheket). Nem véletlen, hogy a belgák nem tudnak összerakni egy tisztességes lagert (akik ott tudnának azok meg mást főznek)."
Szerintem sörözéshez a legjobb a Mild (3,6% körüli alkohol) és a Bitter(5% alatt) meg a brit IPA-k. A belgáknál is vannak korrekt lagerek (Dupont, Proef, Slaghmuylder,Strubbe) de inkább Saisont vagy Blondot iszom mint lagert (6,5% alkohol körül Dupont, St. Feuillien, Van Eecke, Vapeur)vagy sima Rodenbachot 5%.
Fentiek sokkal komplexebbek mint a német vagy cseh lágerek nagy többsége.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2012.10.05. 15:38:02

@Harald hardrode: Sztem akkor nagyjából közös nevezőn vagyunk, bár én is simán el tudom képzelni a sörözést bitter-ekkel, ahogy az előttem szóló. Még az ízviláguk sem különbözik sokban, bár az angol komlók inkább keserűek és gyümölcsösek, a nemes komlók meg keserű + zöldségesek.

Sörapu 2012.10.05. 21:59:44

Csak kapkodom a fejem a hozzáértők kommentjeit olvasva. A kétévente megrendezett sörversenyen meg nincs elég zsűritag. Remélem, hogy a következő alkalommal minél többen részt fogtok venni a szakértésben!
Addig is mit szólnátok egy vakteszthez, ahol az itt felsorolt sörök és a kommentelők vennének részt?
A sörök beszerzésének költségeit - amennyiben ez könnyen megoldható - magamra vállalom....

Harald hardrode 2012.10.07. 11:36:26

@Sörapu: Én benne vagyok és ha úgy alakul, akkor a költségekbe is beszállok.
süti beállítások módosítása