Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

BAMATO! sörpremier

2014.02.25. 17:19 - TonyCaviar

bamato.jpg

A Hopfanatic és a Hara'Punk a kezdetektől ismeri egymást, hisz gerillaként már találkoztunk az első Főzdefeszteken. Mi a Bitterfly-jal ők a Papap O'Hara-val kezdték a nyilvánosság előtt. Azóta is kapcsolatban állunk. Egy nap felvetődött a közös főzés lehetősége. Kellene valamit főzni ami mindkettőnk gondolatát viszi tovább, valami elmeháborodott módon. Így lett a Papap O'Hara az Angry Beast és egy csipetnyi NoHopLimit kombinációja egy adag (50%) búzamalátával fűszerezve. Az erjedésben segítségünkre volt több milliárd belga élesztő. Így született meg a BAMATO. 7%-os típusát tekintve Belgian Style India Wheat Stout. Ilyen nincs is....
Ezen a napon ti is részesei lehettek az agymenésnek, ott leszünk mindnyájan és várjuk a kérdéshalmazokat tőletek. Mellé teljesen Afrikai hangulatot teremtünk, zenével, és ételekkel. Jó buli lesz ez így a tél végére.

https://www.facebook.com/events/277532119070860/?ref_dashboard_filter=upcoming

BAMATO sörpremier a Hopfanatic Pubban péntek este!

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr245832592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2014.02.25. 17:44:25

Már vártam ,mikor gyűrűzik be a trend, mert én úgy érzékeltem, hogy itt kint Skóciában tavaly nyár eleje óta a legdinamikusabb sörevoluciós lépések a kollaborálás kapcsán történtek . Keresztbe-kasul főznek egymással a főzdék, hol szakmai alapon, hol személy okok miatt, hol csak a trend miatt ,hol meg felkérésre . Születtek elég jó sörök , jó látni , hogy együttműködnek már otthon is a kézműves sörök vezető erői . Belgian style wheat stout ? Ez tényleg fura, ilyet nem hallottam még ,pedig az itteni tavalyi kollaborációk gyöngyszeme egy uborkás,mentás,2.9 % pale ale lett , ami a szokatlan nyári melegben egy felesnyi gin beletöltése után kimondottan vicces kis sör volt :)

kcksnrkcksnr 2014.02.25. 18:32:19

NoHopLimitet nem kéne bántaniuk, elég lenne ha megszabadítanák a stresszelt élesztő észtereitől (több sejt, rendes levegőztetés, kontrollált erjesztési hőmérséklet kéne) meg az enyhén csipkelődően keserű földes utóizétől. (ennek több okai is lehetnek ami nem fér be egy komment keretei közé)

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.02.25. 18:49:49

@kcksnrkcksnr: Sztem nem elegáns ilyen pökhendi mód valakinek a főzetét kritizálni. Én sokkal célravezetőbbnek látnám észosztás helyett a konstruktív beszélgetést, itt vagy privát üzenetben, de csak a magam nevében beszélhetek. Peace!

kcksnrkcksnr 2014.02.25. 18:58:00

@pif: Amikor úgy kezdtem, hogy "nem kéne bántaniuk" az dicséret volt. Pár kis technológiai lépésre van tőle, hogy a legjobb magyar IPA legyen.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.02.25. 19:16:57

@kcksnrkcksnr: és ezt mondtad már a iss Tominak is, vagy inkább így a "Kossuth Rádióba". Sztem az utóbbi sokkal előrébb vinne, én meg csak örülnék, ha az - amúgy sztem igen jó, pont múlt héten ittam palackosat - Nohoplimit még jobb lenne. Amúgy az "Angry Beast-Papap O'hara-Nohoplimit kombinációja" sztem nem Cuvée-t jelent, csak hangulati megközelítést és ízvilágot, de lehet, hogy tévedek.

kcksnrkcksnr 2014.02.25. 19:48:15

@pif: Szerintem nem lenne sok értelme, az is lehet, hogy pénzügyi okai vannak, hogy bent maradtak ezek a sörben. (bizonyos esetekben elég jó kis beruházás lehet ezeket kiküszöbölni) Én is csak azért szúrom ki őket mert én is reprodukáltam ezeket az ízhibákat pár főzésig, amig nem ismertem meg őket simán arra gondoltam, hogy ez csak a komló gyümölcsössége meg földes keserűsége volt.
Egyébként a Rizmájerrel közösen főzött sörében (Popcorn) nem éreztem ezt a kettőt, lehet teszt jelleggel főzhethetne ott egy adag NoHopLimitet.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.02.25. 20:02:41

@kcksnrkcksnr: Ezek után felmerül a kézenfekvő kérdés, hol lehet a sörödet megkóstolni?

kcksnrkcksnr 2014.02.25. 20:45:02

@pif:
A konyhámban, illetve miután pár szulfát/klorid arányt kipróbáltam a házi sörfőzők versenyén is bár az idő szűkössége miatt az ideibe ezeket már nem tudnám nevezni, gyengébbet (pl. amiket csapvizből főztem) amik vannak még elfekvőbe meg nem érdemes.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.02.25. 21:03:53

@kcksnrkcksnr: Azért ezután mindenki azt mondaná (írná) a helyemben, hogy ha ennyire tudod, miért nem főzöl jobbat és mutatod is be, legalább a házi főzők versenyén, mert így kicsit az aesopusi "savanyú szőlő"-hasonlat jut az ember eszébe...

kcksnrkcksnr 2014.02.25. 21:25:53

@pif: Bemutatnám én már idén is ha nem márciusban lenne a verseny, másmódon meg azt hiszem jogilag balhés bár ha tudtok jobbat annál mint valakinél bérfőzetni (amit én még itthon kockázatosnak tartok) arra kíváncsi vagyok.

Egyébként nincs bajom Kiss Tomi söreivel, abban az országrészen ahol lakom valószinűleg egy az eladóval való beszélgetésem miatt kaphatóak egyáltalán a sörei akinek minden dícséretem ezúttal is, sok pesti utat megspórolt a boltja.
Másrésztről amivel pár éve meg tarolni lehetett az itthoni mezőnyben az idén már lehet, hogy kis frissítésre szorul, elég sok olyan koncepciót értenek és használnak ma a házi sörfőzőink innovatívabb tagjai amivel kapcsolatban pár éve még a kérdést sem sokan értették volna. Remélem lesz is pár remek darab idén a versenyen, szerintem idén vagy jövőre leszünk páran akik a teljes folyamatot modern újhullámos főzde szinten kontrollálni tudják. Már csak a helyi komlótermelők fognak hiányozni a frissesség miatt.

kcksnrkcksnr 2014.02.25. 21:53:16

@kcksnrkcksnr:
Egyébként annélkül, hogy mélyebben belemennék, a decemberben tartott sörföző konferencia úttörő módon tartalmazott előadásokat ezekről a témákról, illetve kézzelfoghatóvá vált, hogy attól, hogy van egy jó recepted még technológiától függően ezer féle sört tudsz főzni belőle. (itt a November Rain Pale Ale változatosságára utalok, ahány főző annyi eredménye lett ugyanannak a receptnek) Az előtt gyakoraltilag egyeduralkodó volt az a nézet, hogy főzzed csak csapvizből.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.02.26. 09:26:05

@kcksnrkcksnr: továbbra sem értem ezt a titokzatoskodást, továbbra sem tartom elegánsnak. Ha van véleményed, mondd meg az érintetteknek, vállald föl, eddig senki sem volt megbántva, ha egy kritika jogos volt. (Ludas urat kivéve...)

kcksnrkcksnr 2014.02.26. 10:31:42

@pif: Nem gondolom, hogy ez nagyobb titokzatoskodás mint sör revieweket írni vagy blogbejegyzésekben lehúzni egész főzdéket, szerintem az a bajod, hogy nem féloldal pozitívum felsorolásával kezdtem pedig szerinem ha valami árt a magyar sörszcénának az pont az, hogy a blogok nagyrészében csak dicsérgetik az ajándékba kapott söröket bármi komolyabb kritika nélkül pedig szerintem már elmúlt pár év, én megértem persze ennek az okait és támogatom is de lassan azért elkezdődhetne a letisztulás/konszolidáció korszaka amit valamelyik posztban boncolgattak is a kommentelők.

rambo13 2014.02.26. 10:53:21

@kcksnrkcksnr: tudod nem azzal van a baj amit mondasz, hanem azzal ahogy!

kcksnrkcksnr 2014.02.26. 11:09:26

@rambo13: Nem erősségem az írás meg a humán dolgok, Zsombor például szerintem nagyon szép illat meg íz hasonlatokat tud írni amikre én akkor is képtelen lennék ha fegyvert tartanának a fejemhez de így is az lett a vége, hogy még majdnem neki kell bocsánatot kérnie amiért le merte írni a véleményét. Pedig pont az ilyen cikkeket hiányolom amiben a pozitívumok mellett le merik írni ha egy sör mondjuk kénes. Vagy mondjuk furcsán kesernyés, stb. Abból egy főző se fog okulni semmit ha leírják 10 blogban, hogy mennyire baromi jó a söre azok meg kussolnak akik mondjuk meg bírják különböztetni a ként az élesztő illattol.

www.gaultmillau.hu/mese-habbal/mi-lett-veled-bors

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.02.26. 11:37:59

@rambo13: Magam sem mondhattam volna szebben :)
@kcksnrkcksnr: Egyet értek Rambo13 - úrral. Kicsit kibővítve: Azt hiszem, hogy ezt vagy nem olvastad, vagy nem akarsz róla tudomást venni. sorbuvar.blog.hu/2014/01/07/_kerjuk_fokozottan_figyeljenek_ertekeikre_a_sormegmaradas_torvenye
Ezt veheted a Sörbúvár ars poetica-jának 2014-re. Azt gondolom erről amúgy, ha hibás egy sör, akkor - ha nem tisztán látszik a nyerészkedő, vagy rossz szándék, lásd Matild Kft - nem kell feltétlen amolyan indexes módon a földig ócsmázni, hanem első kanyarban megbeszélni a sörfőzővel. Lásd még erről a BJCP-s bíráskodási elveket. Azért mert valami nem jelenik meg blogon vagy máshol, még nem jelenti azt, hogy nincs szó róla. De mindenki másképp szocializálódott. Attól, hogy valaki meg tudja különböztetni a ként az élesztőtől még nem kötelező jelleggel ír bántó kommenteket...

kcksnrkcksnr 2014.02.26. 12:00:51

@pif: Nem csak, hogy olvastam, még kommenteltem is alá anno.

Ezt a kommentet írtam előbb ide:

"NoHopLimitet nem kéne bántaniuk, elég lenne ha megszabadítanák a stresszelt élesztő észtereitől (több sejt, rendes levegőztetés, kontrollált erjesztési hőmérséklet kéne) meg az enyhén csipkelődően keserű földes utóizétől. (ennek több okai is lehetnek ami nem fér be egy komment keretei közé)"

Ez szerintem csak akkor bántó, ha valaki képtelen feldolgozni a kritikát. Én ugyanilyen kommenteket várnék a sörömre egy bírától, kössön bele bármibe amibe bele lehet mert így fog fejlődni a söröm. Különben be sem nevezném. Ha azt akarnám hallgatni, hogy mennyire jó akkor itatnám a barátaimmal meg a családdal tovább és lehet, hogy még mindig sűrítményből főznék.

(zárójelben megjegyezném szerintem ha nem tiltanák ezt a szabályok lehet érdemes lenne pár kisüzemi sört átpalackozva anonim módon benevezni a házisörf. versenyre csak a bírói vélemények kedvéért)

Ezzel meg gondolom érted, hogy miért nem tudok mit kezdeni: "Azért mert valami nem jelenik meg blogon vagy máshol, még nem jelenti azt, hogy nincs szó róla."
"hanem első kanyarban megbeszélni a sörfőzővel"

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.02.26. 12:31:14

@kcksnrkcksnr: A felvetés költői volt, tudom, hogy kommentelted. Talán nem véletlen, hogy ezzel sem tudsz mit kezdeni. Akkor még egyszer, a stílus - ami a franciák szerint maga az ember - bántó volt, úgy tűnt, nem csak szerintem. A továbbiakat szívesen megbeszélem privát - márc 15-én a Sörfőző versenyen pl. - ezen a fórumon sztem eljutottunk a végéhez.

alehunter 2014.02.26. 22:00:47

@kcksnrkcksnr: @pif: nem gondolom, hogy túl bántó lett volna a kritika, ami megfogalmazásra került, meg azt sem gondolom, hogy kizárólag az fogalmazhat meg kritikát egy sörrel kapcsolatban, aki főzött már annál jobbat. vannak a sört alkotók és vannak a sör fogyasztói. és egyáltalán nem látom be, miért kéne összemosni a két csoportot. ez kb olyan mintha nem fogalmazhatnék meg kritikát egy szar autóval, laptoppal, mobiltelefonnal, bármivel kapcsolatban, mert még sose készítettem magam jobb autót, laptopot, mobilt, vagy bármi mást.
aztán meg azt se gondolom, hogy a fogyasztó dolga lenne, hogy a kritikájával a készítőt keresgélje. én úgy gondolom, hogy az adott termék (jelen esetben sör) készítőjének a kötelessége szondázni a fogyasztói véleményét, mert nem a fogyasztó akar megélni a termékből, hanem annak készítője és nem a sörfőző fizet, csak vigyék a jobb/rosszabb sörét, hanem a fogyasztó.
kicsit az az érzésem, hogy az önérzet miatt kezdenek a dolgok nagyon nem jó irányba csúszni egyeseknél és nem biztos, hogy Ludas úr lesz itt az egyelten, akinek alacsony az ingerküszöbe a kritika iránt. Pozitív példaként említeném meg a Távoli Galaxis főzőjét ugyanakkor, aki a múltkori csalódottságom után külön megkeresett és nem számonkért, hanem a véleményem, a kritikám okai érdekelték, meg hogy hol futottam bele a kevésbé jól sikerült főzetbe, illetve, hogy hogyan orvosolják/orvosolták a problémát.én ezt vélem helyes hozzáállásnak és ezzel Ő személyemben nyert egy teljesen elkötelezett fogyasztót (bár az elkötelezettségem előtte sem volt kérdés, csupán kifejtettem, hogy egy hibás széria kissé csalódottá tett).
és ott van negatív példának a Bors, meg az ő szánalmas erőlködése...
www.gaultmillau.hu/mese-habbal/mi-lett-veled-bors
azt kell mondjam, velük már nekem is volt problémám, mert a kritikát egyáltalán nem tűri az önérzetes tulaj/sörfőző/igazából lesz_rom ki és ha csak fele annyi energiát ölne a sörei javításába, mint a támadásokba, akkor némelyik harmatgyenge főzete talán jobb is lehetne...

zsombibacsi · http://www.gaultmillau.hu/mese-habbal 2014.03.03. 18:21:42

@alehunter: Egyetértek veled. Az én véleményem is az, hogy mindenkinek legyen véleménye. Nem a stílus a lényeg. A világon nem lesz olyan téma, amibe ne feszülnének egymásnak érdek- és véleményellentétek. És ez így is van jól. Helye kell lennie a bárdolatlan tuskónak és a szofisztikált úriembernek is. Attól, hogy valaki szépen tud fogalmazni, még nem előrébb való semmilyen véleménye. Az pedig egy másik téma, hogy ki hol meri elmondani. Akit érdekel az eladott terméke, az nem számonkér, hanem számba vesz. Vagy valami ilyesmi:). Ebben az egész blogolásban és kommentelésben pont ez a szép, hogy több ember sokkal több ember mondd véleményt, és sokan az anonimitás miatt, sokkal őszintébben is mondják el. Túl sok kezd lenni már a rosszabb minőségű főzet, törvényszerű, hogy lesznek olyanok, akik nyomdafestéket nem tűrően fognak nyiltakozni.

@kcksnrkcksnr: Szerintem sem volt bántó a kritika. Ideális világban az lenne a szép, ha mindenki odaállhatna a sörfőzővel szembe, az egyik elmondaná neki a hosszú és körmönfont elemzéseket, a másik az egyszerű tőmondatosat is (szar vagy fasza). Ha egyszer majd az én sörömet iszod, nyugodtan mondd bele a pofámba az őszintét :)

p.s.: Amúgy a Bamatot én is kóstoltam és annyira nem vett le a lábamról. (hibák persze egyáltalán nem voltak benne)

www.gaultmillau.hu/mese-habbal/harom-az-egyben-brainstorming-bamato

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.03.04. 07:41:49

@alehunter:@zsombibacsi: @kieső: A jelenlegi polémia tárgyához: Elmagyarázná ez esetben nekem valaki, mit jelent a "stresszes" élesztő? A főzet miatt aggódó sörfőzőnek az élesztője is stresszes? - én - remélem - értem, hogy kcksnrkcksnr mit szeretne mondani, de ahogy rambo megjegyezte, a hogyan az nekem bántónak tűnt. Már csak azért is, mert nem egy hibás sörre mondott kritikát, mint ahogy az említett Jégtörő Mátyás-ról beszélünk. Az nekem sem jött be, meg is beszéltem az egyik készítővel miért, találtam egy két erényt benne, de én sem találom jó sörnek. És ebből következően
2. A Borsot azért ne keverjük a Ludas-féle cuccal. Én is tapasztaltam már hibát náluk (pl. Tuck - bár ott nem rossz volt, hanem egyenetlen a minőség) , de mind stílus, mind az érvrendszer (a helyesírásról nem is beszélve) más szint. Bud Taste - a másik főző reakciója, meg teljesen korrekt hozzáállás.

zsombibacsi · http://www.gaultmillau.hu/mese-habbal 2014.03.04. 10:32:15

@pif: en csak azert irtam, mert ugy ereztem, hogy indokolatlanul nagy volt az elso kommentre adott reakcio. Plusz szerintem a stilussal sem volt kofejezett gond. Azt meg nem erzem valasznak egy kritikara, hogy "felmerul a kerdes, hogy a te sorodet, hol lehet kostolni". Az is irhat kritikat,aki nem foz sort. Sot egy remek sorrol is irhat. Nekem a Nohoplimit az egyik kedvencem, amit a kommentelo irt, az engem eddig meg nem is zavart, az egyik legjobb magyar IPA megis ugy erzem, hogy errol is lehessen rosszat mondani. Ki ilyen,ki olyan stilusban.

Azt meg vegkepp nem ertem, mi az hogy keresse meg Kiss Tomit. Nehogy mar a fozo utan kellen kutakodni es ot szemelyesen megkeresni. Majd szepen nezelodjon o a neten, hogy raakadjon a velemenyekre.

De ez is csak egy velemeny :)

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.03.04. 11:18:24

@zsombibacsi: Kicsit túlfújtuk valóban ezt a történetet, és én sem a kritika tényével vitatkozom. Ha beszélünk róla az jó, de a kritika - a BJCP-s elvek szerint is - inkább építő kéne legyen, ez meg - szintén nekem - úgy jött át, hogy jó-jó a sör, de én sokkal jobban meg tudnám csinálni, mert már odafigyelek olyan dolgokra, amire a főző nem. Mindezt azután, hogy egy másik kommentben alig egy hónapja még azzal fordul sörfőzőkhöz (Róth Zoli, Armando), hogy javítsák, ha butaságot írt, mert nem dolgozott még főzdében... Egyedül és kizárólag evvel volt a problémám, a kritika tényével nem. És tényleg túltárgyaltuk, de majd a Házifőzők versenyén még beszélünk róla. :)

kcksnrkcksnr 2014.03.04. 17:43:28

A nem ideális körülmények közt osztódó és ezáltal ilyen-olyan ízeket, illatokat generáló élesztősejtet szokták "stressed"-nek hívni angol nyelvterületeken amit én netes kommenteléshez nem elegendő szókincsem okán "stresszes"-nek fordítottam, biztos van erre szebb magyar szavunk is. Vannak stílusok ahol ez kötelező a sör reprodukálásához (persze eltérő élesztőtörzsekkel) de a "west coast stílus" (a sör cimkéjén ez áll) az teljesen tiszta ilyen szempontbol.

zsombibacsi · http://www.gaultmillau.hu/mese-habbal 2014.03.04. 20:08:21

@pif: Az előzményeket nem nagyon ismertem. A versenyen meg remélem lesz idő (veszedelem mennyiségű nevezés jött :). A másik részre a válasz: Bud Taste tényleg teljesen korrektül válaszolt és hasznos infókat is adott, nagyon örültem, hogy megjelent.

alehunter 2014.03.04. 23:16:21

@pif: én fentebb 'stresszelt' élesztőt láttam, nem 'sztesszest'és bár a sörfőzéshez cseppet sem értek, azonban ha egyéb fermentációs ismereteimből eredő feltevéseim helyesek, én is a kcksnrkcksnr által leírt magyarázatra tippelnék, vagy vmi hasonlóra.
a kritikát illetően szerintem akár a legkiválóbb főzetről is lehet kritikát mondani (és akár szubjektívet is, bár gondolom ez kicsit szentségtörésként hangzik a BJCP-s elvek szerint) és az akár hasznos is lehet, mégha távol áll a BJCP-s elvektől akkor is.
A Borssal kapcsolatban annyit, hogy az én véleményem szerint van egy iható IPA-juk, meg egy közepes stoutjuk, a többi sörükről meg nehéz jót mondani és mindezt olyan áron, amiért akár egész kiváló söröket is kapni. Az meg, hogy a tulajdonos szofisztikáltabban, meg nyelvtanilag tökéletesebben tudja megfogalmazni a sértődöttségét, mint Ludas úr, mit sem változtat a tényen, hogy a kritikát igen rosszul viseli.
És az, hogy mindez nem kerül felszínre gyakrabban, pusztán annak köszönhető, hogy jóval kevesebb kritikát kap, mint amennyit érdemelne...

alehunter 2014.03.04. 23:22:55

@zsombibacsi:
"felmerul a kerdes, hogy a te sorodet, hol lehet kostolni"
félig provokatív módon(mindenképpen jó értelemben azonban!)felmerül a kérdés, vajon lehetne, hogy a komolyabb blogoknál a bejegyzés végén, amolyan conflict of interest jelleggel megjelenjen néhány információ a sörfőző-aktuális bíráló kapcsolatáról, a sör beszerzési forrásáról (a főzde ajándéka vs. megvásárolt áru), stb? :-)

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.03.05. 06:50:39

@kcksnrkcksnr: Erre konkrétan rákérdeztem Kiss tomitól és nem így van. Ezért is mondtam, hogy inkább személyesen folytassuk, mert akkor elkerülhetőek ezek a buta félreértések, és végső soron mindenki jó sört szeretne inni, és főzni is, mert nem gondolom, hogy egy normális főző - és itt reflektálnék @alehunter: -re, - mert atz ER-PÉ-Matild, szórja ki a félérett ócska alapanyagból összetákolt söröket - ez azért Győrzámolyra nem jellemző - és itt van a különbség. Hogy a végeredmény milyen, az már egy másik kérdés, és itt nagyon fontos valóban a főzde és a sörfőző hozzáállása. És hogy a fogyasztói bizalom hány csalódást bír ki, az egy másik történet. Azt gondolom, pasztőrözetlen söröknél lehet, hogy felül kellene bírálni a szavatossági időt pár főzetnél, főzdénél.
@zsombibacsi: Akkor munkás március 15-ünk lesz :)

szanisz 2014.03.05. 11:34:11

@pif: rendszeresen olvasom az irományaidat (csak úgy, mint KK-t, Vagy Tonyt), és általában egyetértek, de ez az egész most nagyon félrement, és elsősorban a Te hibádból.

Nem vagyok sörfőző, de én szakmailag & emberileg is rendben találtam a kritikát.

Nem ellenérv, hogy elmondhatná személyesen, és az sem lenne az, hogy ő nem főzött még sört...

Ennyi erővel minek van kritika, minek vnnak blogok?

Mindenki megsúghatná a mester fülébe, és csakis ódákat lehetne írni... Abba egyetértek, ha mindkettő szálon megy a kommunikáció, az még jobb.

(Én nagyon szeretem a NoHoplimitet)

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.03.05. 12:02:56

@szanisz: részben másként látom, de tényleg nem akarom már túlragozni. Részben a hogyan-on és nem a mit kritizálokon lovagoltunk főleg idáig is. Avval teljesen egyetértek, hogy jöjjenek a kritikák, bár magam részéről továbbra is előtérben tartom a jót. A hallgatás vmiről részemről már egyfajta vélemény. Igazán negatív kritikát csak arról írtam eddig, amit kifejezetten káros folyamatnak tartok. A sörhibákról viszont, ahogy itt - sorbuvar.blog.hu/2014/01/07/_kerjuk_fokozottan_figyeljenek_ertekeikre_a_sormegmaradas_torvenye#c21804489 - írtam beszélni kell, és felelősséget is kell a főzőnek boltnak vállalni, a hurráoptimizmusnak vége. különben a magyar kisüzemi sörök helyett mindenki német-cseh-belga-angolszász vonalat választja majd.
Más kérdés, hogy a pasztőrözés-e az út (Fót), mert úgy stabil a sör. Sztem nem.

szanisz 2014.03.05. 12:10:56

@pif: OK. én ugyanúgy szempontnak tartom a 'nép', laikusok oktatását (a keresleti oldal) , s ebben része van a nyilvános építő kritikának.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.03.05. 12:16:12

@szanisz: Erre mondjuk valóban egy ilyen blog remek fórum.

Bud Taste 2014.03.05. 16:13:27

@szanisz: "én ugyanúgy szempontnak tartom a 'nép', laikusok oktatását (a keresleti oldal) , s ebben része van a nyilvános építő kritikának."

A nyilvános építő jellegű kritika sok stílusban megnyilvánulhat, Rád bízom, hogy az alábbi példák alapján sérül-e a mondanivaló a stílus miatt:

1. verzió (explicit): Fogd már fel bazzz+, hogy itt alapvetően a stílussal van a gond, nem a mondanivalóval!!!
2. verzió (szarkasztikus): Szerinted csak az fontos, hogy Ki mondja, az nem hogy hogyan?
3. verzió (tanárbácsis): Szövegértésből 1-es, ülj le fiam!
4. verzió (okostojás): Bár mindenkinek szíve-joga, hogy egy blogon úgy fejezze ki a véleményét ahogy az neki jól esik, de nem gondolod, hogy ez hosszú távon rossz irányba viszi a blog színvonalát a kommentek minősége miatt?

szanisz 2014.03.05. 16:54:45

@Bud Taste:

Ha jól sejtem, a stílustól függetlenül néhány pontot azért nekem szántál.

Amikor azt írtam, hogy emberileg szerintem okés volt a kritika, úgy értettem, hogy nem volt az én olvasatamban olyan (szarkasztikus, tanárbácsis) stílusa, ami miatt sérült volna a mondanivaló.

Nem láttam "pökhendinek", "lekezelőnek", ellenben nyilván szubjektív, hiszen ízekről beszélünk, és ezen a helyiértéken kell kezelni.

Ha te másképp látod, akkor mésképp látod :)

Nincs egy igazság.

Bud Taste 2014.03.05. 18:35:09

@szanisz: Mivel "nincs egy igazság", szerintem azért fontos a tolerancia, amit írásban a stílusoddal tudsz nyomatékosítani.
Minden pontot Neked szántam, mivel mind uazt jelenti csak más stílusban.

A kinyilatkoztatás-szerű kritikáról pedig a szókratészi gondolat jut eszembe, miszerint a tudás a "nem-tudással" kezdődik ami azt jelenti, hogy az első szintje a tudásnak az, amikor felismered, hogy mennyi mindent nem tudsz még. Ha valaki autolízisnek tulajdonít bizonyos ízjegyeket, akkor minimum figyelembe kellene venni más eshetőségeket is, mint pld. a hibás élesztő, ami pld. lehet gyárilag hibás is, vagy esetleg a kinyilatkoztató által nem ismert élesztőtörzs, esetleg a vízművek által véletlenül túlvegyszerezett ivóvíz, elromlott termosztát stb. Az igazságot ilyenkor csak egy forrásból lehetne megtudni, magától a sörfőzőtől, vagy az élesztő gyártójától, vagy a figyelmetlen vízkezelőtől a vízműveknél, esetleg a termosztát gyártójától Kínában...

kcksnrkcksnr 2014.03.05. 20:25:45

@Bud Taste: Nem az autolízisnek tulajdonítom hanem már leírtam minek, másrészt az első söreimnél én is produkáltam ezt az illatot több féle west coast stílusú élesztővel amíg ezt-azt nem pofozgattam a folyamaton (nagyjából ezeket is leírtam) harmadrészt ittam már olyan üveget tőle amiből már kvázi teljesen elbomlott ez az észter de ez azért van mert hónapokkal palackozás után ittam ami ennél a sörtípusnál nem szerencsés. (ilyenkorra már a komló illatok is csillapodnak)
Egyébként meg tegyük fel, hogy piacra dobok egy sört amiben leállt féluton az erjedés mert elment a fűtés a helyiségben. (mondjuk télen főztem)
Ekkor senki nem azon fog sóhajtozni, hogy szegény főző, hogy ráfaragott ezzel a termosztáttal hanem, hogy, hogy volt merszem kiengedni a főzdéből. Én az elcseszett főzeteimet a saját családommal nem kostoltatom meg nemhogy el merném adni pénzért. (és itt elcseszett alatt már nem a konkrét sörre célzok amiről eddig dumáltunk hanem a példámra)

Bud Taste 2014.03.05. 21:34:30

@kcksnrkcksnr: "Pedig pont az ilyen cikkeket hiányolom amiben a pozitívumok mellett le merik írni ha egy sör mondjuk kénes. Vagy mondjuk furcsán kesernyés, stb. Abból egy főző se fog okulni semmit ha leírják 10 blogban, hogy mennyire baromi jó a söre azok meg kussolnak akik mondjuk meg bírják különböztetni a ként az élesztő illattol."

A fenti szövegkörnyezetből én az autolízisre asszociáltam, de nem erről szólt a hozzászólásom és nem is Neked címeztem.

alehunter 2014.03.05. 22:18:23

@pif: továbbra is úgy vélem, hogy attól, hogy Bors-ék szofisztikáltabban tudnak fogalmazni, még nem mondhatjuk, hogy jobban tűrnék a kritikát, mint Ludas úr. És ennek semmi köze a söreik minőségéhez, az készséggel elismerem, jobbára jóval az Er-Pé sörök fölött van (bár akadnak kivételek...).
az élesztővel kapcsolatos nem megfelelő körülményekről meg:
" Erre konkrétan rákérdeztem Kiss tomitól és nem így van." írod és ismét hangsúlyozva, hogy nem értek a sörfőzéshez és sosem főztem sört, valószínűleg nem is fogok soha, azért megjegyezném: bár nem sörök esetén, de általában ha az ember eukarióta sejtekkel csináltat bármit, azért egészen minimális különbségek (hőmérséklet, CO2, O2, egyes aminosavak fermentlébeli koncentrációja, ásványi anyagoké és a sor igen sokáig folytatható) is okozhatnak jelentős eltéréseket a végtermékben; szóval azt mondanám, hogy még igen precíz laboratóriumi körülmények közt sem merném határozottan állítani a fentebbit...de mondom még egyszer: a sörfőzéshez nem értek.

alehunter 2014.03.05. 22:21:32

@szanisz: én pedig szintén pont ekképp látom, de úgy tűnik, nagyon magas a léc a kritikák megfogalmazhatóságát illetően :-)

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.03.05. 22:36:04

@alehunter: Akkor még egyszer: Sztem jött egy ilyen-olya stílusban érkezett kritika, aminek számomra az volt az értelme, hogy én sokkal jobban csinálnám, ez nekem nem tetszett, erre jött egy olyan válasz, aminek az volt a zárása, hogy aki nem ismeri fel a ként, csak blogban tud söröket adorálni, miért kussol. Ezt vagy magamra vettem vagy nem. A tények - Kiss Tomi maga mondta - a kommentelőt cáfolták, miszerint nem volt "stresszes" az élesztő, mert beindult és dolgozott, mint állat. Ezek után mindenki a kritika tényét és lehetőségét védi, amikor senki nem mondta-írta, hogy a kritika tényével van baj, csak a hogyannal. Ezért írtam, hogy beszéljünk inkább személyesen, mert így csak elbeszélünk egymás mellett, azóta ezt a galcsint hajtjuk és már jó nagy. Úgyhogy most már tényleg kiszálltam. :)

alehunter 2014.03.05. 23:13:59

@pif: a kritikáról utoljára: nekem a magam részéről biztosan, de nekem úgy tűnik másoknak sincs baja a stílusával sem :-)
bár ilyen lenne a legdurvább kritika stílusát tekintve,amit el kell viselnem :-))))
az élesztővel kapcsolatban meg: az, hogy beindult és dolgozott, nem kell feltétlen azt jelentse, hogy ugyanazt csinálta, mint máskor. de mondom még egyszer: én a sörhöz nem értek, viszont fermentációban valamennyire tényleg otthon vagyok ,azt mondhatom simán el tudom képzelni, hogy egy sejtvonal ne ugyanazt tegye kétszer egymás után egészen minimális körülményekbeni eltérés esetén akár a sörkészítés során is.

szanisz 2014.03.06. 00:49:24

@Bud Taste:

"Minden pontot Neked szántam, mivel mind uazt jelenti csak más stílusban."

Nem akarok egy sörblogban szemantikai elemzést végezni, de egyáltalán nem egyértelmű, hogy minden pontod ugyanazt hivatott jelenteni, még akkor is ha te úgy értetted. És megint ott járunk;az értelmezésnél, ami szubjektív. Ugyanúgy mint az ízlelés... És ez akkor is igaz, ha valaki főz is, és akkor is ha kinyilatkoztatva kritizál.

"A kinyilatkoztatás-szerű kritikáról pedig a szókratészi gondolat jut eszembe, miszerint a tudás a "nem-tudással" kezdődik ami azt jelenti, hogy az első szintje a tudásnak az, amikor felismered, hogy mennyi mindent nem tudsz még. "

Szókratész ide, vagy oda - mit árthat egy építő kritika, ami ugyancsak építő kritikában részesül ??

szanisz 2014.03.06. 00:51:13

@alehunter: Tényleg meglepő számomra ez a túlreagálás....főleg, hogy a NoHoplimit egy remek sör..

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.03.06. 07:15:41

@alehunter: Akkor "kussolj" ha nem tetszik a véleményem. Evvel sincs baj?!

De tényleg eleget pofoztuk a szart már. Ahogy az ízérzékelés úgy a szövegértelmezés is - úgy tűnik - elég szubjektív.
@szanisz: A Nohoplimittel kapcsolatban én is meglepődtem ezen a "túlreagáláson", azért is kezdtem bele. Amúgy nem csak én nem értettem egyet a stílussal, hanem pl Rambo, Bud Taste vagy a másik érintett, a sörfőző, aki itt ugyan nem szólalt meg...

alehunter 2014.03.06. 08:13:29

@pif: lehet, valamiről lemaradtam, segíts már megtalálnom ezt a "kussolj" dolgot. mert amit én látok az az, hogy egy alapvetően objektívnek tűnő kritikával kapcsolatban az első hozzászólástól kezdve a stíluson ügetsz, miközben ugyebár az is egy stílus, ha nem az érdemi részével foglalkozunk egy hozzászólásnak, hanem a hozzászóló személyével és ez sem a leginkább úriemberhez méltó dolog.
nekem egyre inkább kezd a dolog úgy tűnni, mintha azok, akiknek személyes kapcsolata van a főzővel minden áron védeni akarnák, bár egyáltalán nem vagyok meggyőződve róla, hogy a magyarországi sörfőzők hosszútávú érdeke az, hogy a személyes ismerőseik és barátaik óvják őket még a széltől is.
a nohoplimit egy kiváló sör, amikor külföldinek magyar sört ajánlok, akkor az elsők közt van mindíg. ettől függetlenül viszont nem gondolom, hogy ne lenne bárkinek joga kritizálni, egyébként akár vitatható stílusban is - bár még egyszer: én ezt itt egyáltalán nem éreztem; az meg lehet, hogy árulkodó, hogy csupán egy zárt közösség érezte annak, ezt gondoljátok végig Ti :-)

szanisz 2014.03.06. 08:56:02

@pif: Tényleg eleget pofoztuk és kb minden elhangzott.

Annyit még felvetnék, hogy Te is furcsálltad volna, ha Ludas Úr vagy bárki más megkérdezi KK-t egy-egy erősebb ( cinikusabb? ha már stilisztikáztunk ) mondat után, hogy Ő ugyan hol főz sört és miyen jogon véli tudni, hogy az általa ízhibának vélt jelenségek mögött tényleg a költségleszorítás vagy az igénytelenség a valós ok.

És itt nem számít, hogy össze sem lehet hasonlítani a két sört.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.03.06. 09:30:06

@szanisz: Nagyon rossz példa - "Kezdjük hát: kitöltve fröccsöntött rubinvörös színű; mérsékelt, üdítősen pezsgő rózsaszín habbal (összetevők a szokásosakon kívül: gyümölcssűrítmény és természetes aroma). Illatában olcsó műanyag keveredik ázott, nyers malátával, tetején gondolatnyi golyórágóval. A kortyból leginkább csak a gyümölcs érződik ki, ami a savanykás-fruktózos vonal felől egyaránt lehetne meggy vagy akár málna is, és csak a végére beérő meggyszáras-meggymagos keserűség veti el az utóbbi eshetőséget. Kortyérzetét meghatározzák az apró, oldottan rejtőzködő szénsavbuborékok, amik ivás közben úgy verik fel habbá sörünket, mint ahogy az a szódásszifonban készített gyümölcsszörpből lehet ismerős. Utóíze kellemetlen, a kesernyés magíz után furcsa, kicsit oldószerre, de még inkább gázolajra emlékeztető karakter válik dominánssá. Fogalmunk sincs, az alapsör volt-e rossz, a sűrítménnyel lépett-e valamilyen megengedhetetlen nászra, vagy a PET-palack törte-e kerékbe a végeredményt, (de a verdikt egyértelmű: kerüljük el messzire - ez áthúzásra került) de minket egyáltalán nem vett le a lábunkról. Főként, hogy - szemben a márkatárs Vörös Rózsával -, nem valamiféle behatárolható technológiai hiba, hanem a Pancsolás Arctalan Réme teszi élvezhetetlenné, ami sokkal deprimálóbb élmény." - Erre fenyegetett be ügyvédekkel Ludas. Csak szubjektív vélemény, és itt a nagy különbség.

Nem egy kinyilatkoztatás, mint jelen esetünkben, amire még egyszer ismétlem, az alábbiakat írtam:

"Sztem (!!!) nem elegáns ilyen pökhendi mód valakinek a főzetét kritizálni. Én sokkal célravezetőbbnek látnám észosztás helyett a konstruktív beszélgetést, itt (vagyis ezen a blogfelületen) vagy privát üzenetben, de csak a magam nevében beszélhetek. (!!!!) Peace! " De most már tényleg olyan vagyok, mint Szörényi Levente a 23. búcsúkoncertje után - visszatértem, úgyhogy elég belőlem. :)

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.03.06. 09:36:19

@alehunter: lásd az előző végét, elemzem a mondandóm + olvass vissza :)

alehunter 2014.03.06. 12:05:56

@pif: olvasnék én, meg olvasok is, csak nem tudom hova még és meddig :-)
mert ami itt van ez alatt a poszt alatt, azt hiába rágom át, sehol se bántót, se sértőt, se "kussolj"-t nem látok :-)
tényleg lehet, hogy mi vagyunk túl érzéketlenek, de nem lehet, hogy az is elképzelhető egy kicsit, hogy mégis inkább egy zárt(abb) közösség a hiperérzékeny eme egyedi esetben?

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.03.06. 12:43:29

@alehunter: "Abból egy főző se fog okulni semmit ha leírják 10 blogban, hogy mennyire baromi jó a söre azok meg kussolnak akik mondjuk meg bírják különböztetni a ként az élesztő illattol.
" - Ezt - lehet, hogy hiperszenzitív vagyok - én úgy vettem, hogy 1. vagy ostoba blogger vagyok, aki csak adorál, de nem ért hozzá, 2. Vagy kussoló blogger, aki hallgat, mint kutyaszar a fűben. gyik sem túl bizalomkeltő, de megbeszéltük már azóta, hogy mindenkinek más a stílus és egyéb érzéke. Nincs zárt közösség, nincs összeesküvés, titkos háttérinfok, maximum árnyaltság. Persze, sok sört megkapok kóstolásra, de majdnem ugyanennyit a saját keresetemből vásárolok, és nem venném meg kétszer, főleg nem vinném sörkóstolóra, ha azt gondolnám, hogy nem jó. Lásd gomijón a kommentet. Pl. Somersby - sorbuvar.blog.hu/2011/12/27/cidri_somersby_apple_cider_es_pear_cider ,de hogy nehogy a multi miatt gondoljuk így: Fekete Betyár - sorbuvar.blog.hu/2012/09/05/_rozsa_sandor_a_kocsmaba_kesereg_bekesszentandrasi_betyar_kiraly vagy pl.: a palóc Vidróczkyja ha már Betyár - sorbuvar.blog.hu/2013/07/19/szur_es_balta_vidroczki_paloc_voros

alehunter 2014.03.06. 14:20:43

@pif: ez az én értelmezésemben, ami ezek szerint távolabb áll a szenzitívtől, pusztán egy általános kijelentés, ami egy sajnálatos dologra mutatna rá, és az én olvasatomban egyáltalán nem konkrétan Neked szólt.
a második résszel kapcsolatban csak annyit jegyeznék meg, hogy a személyes kapcsolat lényegesen befolyásolja az objektivitást, különösen ha baráti, vagy szorosabb.

és hidd el, még annak a látszata is sokat tud ártani, ha egy egyébként általam objektívnek és szaktekintélynek tartott nagyra értékelt blogger (ezt viszont konkrétan Neked írom, nem általában, úgyhogy tessék magadra venni :-) ) szubjektívnek tűnik és véd egy sörfőzőt, vagy egy sört a kritikától. különösen ha nem szakmai alapon támadja azt, hanem a stílusára hivatkozva. mindez azt a benyomást kelti, hogy az adott blogger az adott főzővel kapcsolatban nem tud teljesen tárgyilagos lenni. mégha ez nincs is így, akkor is így tűnhet, ez pedig sokkal többet árt a sörfőzőnek, mint az eredeti kritika, mert sok sörét sokan éppen mondjuk miattad és a hozzád hasonló bloggerek véleménye miatt kóstolják, így viszont lehetnek, akik elbizonytalanodnak.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2014.03.06. 15:03:38

@alehunter: :) Hízelgő. és akkor tényleg még egyszer megerősíteném és nyomatékosítanám: "Sztem nem elegáns ilyen pökhendi mód valakinek a főzetét kritizálni. Én sokkal célravezetőbbnek látnám észosztás helyett a konstruktív beszélgetést, itt (azaz ezen a fórumon) vagy privát üzenetben. - Tehát NEM A KRITIKA TÉNYÉN a módon volt a hangsúly. És azt írom, hogy ITT (azaz, dehogy akarom háttérbeszélgetések irányába vinni a blogkommentelést, sőt) - Azaz én vhogy így írtam volna. - Nagyon szeretem a Nohoplimitet, de az eddigi főzési tapasztalataim alapján, több levegőztetéssel, megfelelő mennyiségű jobban megválasztott élesztővel sztem még jobb lehetne. - Egész máshogy hangzik nem, de így a végletekig kivesézve nem gondolok rossz szándékot, csak szerencsétlen megfogalmazást, a többiektől meg nem volt elvárható, hogy az én vagy más fejével gondolkozzanak. The rest is silence. :)

alehunter 2014.03.06. 21:51:47

@pif: ezért jó a megbeszélése a dolgoknak, hogy tudjunk egymás fejével gondolkozni és végül kijelenthessük: lényegileg ugyanúgy gondolkodunk; a cél közös és az út is majdnem ugyanaz oda :-)

KissHopfanaticTamás 2014.03.07. 10:46:35

Na! Itt vagyok!
Olvastam mindent, és abszolút nem sértő a felvetés számomra, sőt érdekel is a dolog, mert én nem elégszem meg azzal, hogy sört főzök, én tényleg jó sört akarok főzni.
A hangsúly az tényleg félreérthető, hát mit tegyünk itt csak betűket látunk, hangsúlyt meg nem hallunk! :-)

Ogreface 2014.03.07. 21:18:05

Ezért írtam, pofáztam, kértem, javasoltam már annyiszor, egy nagy kerekasztal beszélgetést! Én még azt is javaslom, hogy különböző helyekről szerezzünk be magyar kézműves / hogy utálom már ezt a kifejezést! / söröket. De nem úgy, hogy a maguk a főzőmesterek hozzák őket, hanem egyéb boltokból. Közösen kóstoljuk meg, tárgyaljuk ki. Arra is közösen kéne valami megoldást találni, hogy milyen módon lehet rávenni , szabályozni a kereskedőket és a kocsmárosokat is, hogy megfelelő módon tárolják, kezeljék a rájuk bízott söröket. Természetesen őket is be kell vonni ebbe a dologba.
/ Na, majd felkelek és rájövök, hogy bilibe lóg a kezem! /

alehunter 2014.03.09. 21:32:33

@KissHopfanaticTamás: :-) becsülendő hozzáállás, hogy itt vagy és érdekel a fogyasztók véleménye. Részemről azt mondanám csak, hogy a 'jó sör főzése' már most is kiválóan megy, szóval tartsd meg ezt a jó szokásod sokáig!

szanisz 2014.03.11. 11:42:10

@Ogreface: Szerintem a kisüzemi a legjobb kifejezés. Persze az igazi házi szösszeneteknél alkalmazható a házi kifejezés is. A kézműves nagyon elcsépelt.

TonyCaviar 2014.03.11. 13:02:26

na én is megkóstoltam (vagy 8szor:) és szerintem zseniális. Rég ittam ennyire összetett, izgalmas, hatásában is tökéletes sört. Elsőre persze ez egy blackIPA, de ha megforgatod a szádban, úgy omlik elő a belga búzás habzás, hogy közben feketecsoki íze marad, és azt hiszem ez az élmény páratlan! Én legalábbis még soha nem éreztem effélét. Ráadásul nem bódít el, nem fáraszt, hanem felspannolt, egyre fókuszáltabb leszel tőle (egy darabig). szóval nekem ez duplacsillagos ötös!
süti beállítások módosítása