Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.



"Ben tudvalévőleg elcsapott zsoké, aki általában fel akarja kötni magát, az úrnő gyenge, tehetetlen, szenvedő és érzékeny asszony, legalábbis ő ezt állítja, a sör schwechati sör, a szöveg pedig, amelyben mindezt olvassuk, természetesen Krúdy, közelebbről az Őszi versenyek.

Már túl vagyunk a levesen, a fogolypástétomon és a főtt marhán, ekkor kerül elő a sör, és ettől olyasfajta kényelmetlen, zavaró érzés lesz rajtunk úrrá, mint amikor kigombolt sliccű esperest látunk az operabálon, valami nincs rendben, valami nincsen itt a helyén, valami abszurd dolog történik, és ennek rossz vége lesz. Ami pedig nincs a helyén, az épp a sör maga. A finom úriasszonyok, akik időnként elcsapott, éhező zsokékat visznek haza Andrássy úti palotájukba, hogy ínyencségekkel traktálják őket, sört az étkezés mellé sohasem kínálnak. Az elcsapott zsoké ez esetben a csábítás tárgya, tehát bort fogyaszt.

Nem ihat sört, az ugyanis kocsmai ital, és ekként a szabadon kóborló, független és autonóm férfiúi létformához tartozik, a sörivó folyton böfög, és gyakorta indul magányos utakra a mellékhelyiség felé, ami megintcsak a szabadságvágyát izmosítja, ki tudja, a végén még meg is szökik. Normális körülmények között Rizili nem kínálhatná sörrel Bent, ha tehát most mégis ezt teszi, ettől még valószínűtlenebbé válik a szituáció, s valahogy fölsejlik belőle a dolgok mulandó, esetleges, tünékeny, csalfa mivolta, az üresség örvénye, ami holnap majd mindent lenyel. Rókabarna szoknyás, érzéki bokájú úrinőktől sört ne fogadjunk el soha. Másfelől viszont ne vegyük komolyan azokat a férfiakat, akik a világot sörivókra és borivókra osztják, sőt önmagukat is besorolják valahová, a sörösök vagy a borosok közé. Az univerzum egyik legvonzóbb tulajdonsága épp az, hogy van benne sör is, meg bor is, a teremtő végiggondolta ezen italok funkcióját, kijelölte helyüket a világegyetemben, a bor a társasági léthez, a sör a magányos kontemplációhoz tartozik.

Bort általában étkezés mellé iszunk, a borfogyasztás jellemző helye az ebédlőasztal, ahol a férfiú családfőként van jelen, legjobb férj és atya, dugót húz, nyájasan beszélget szeretteivel, iránymutató jellegű megállapításokat tesz, komisz kölkeit homlokráncolással fegyelmezi. Vacsoránál dettó. Közben persze a férfiúnak töltődnie kell, csöndre, nyugalomra, elmélyedésre van szüksége, bár az is lehet, hogy egyszerűen csak meginna valamit. Ezzel a problémával már a sumérek is találkoztak, és erre találták fel a kocsmát, a legősibb közintézményt, amely arra szolgál, hogy nyugodalmas körülmények között, zavartalanul tűnődhessünk a világ dolgai felől, és közben még sört is kapunk. A kocsma, szögezzük le egyértelműen, söröző. Ugyan bort is adnak benne, továbbá whiskyt, rumot és bármi mást, de az ember a kocsmába azért megy, hogy sört igyék. Persze léteznek borozók is, viszont a világegyetem általunk ismert részében rendkívül kevés van belőlük, ez következik részint a fizikai valóság aszimmetrikus természetéből, részint pedig abból a körülményből, hogy a fejlett kocsmakultúrájú északi országokban nemigen van bor, a bortermelő délen viszont kocsma nincs. A borozó éppen ezért jellemzően magyar kultúrintézmény, Magyarország ugyanis valahol félúton van a sör és a bor világa között, mindkettő, vagy inkább egyik se, azaz nincs valódi kocsmakultúrája, de ennek fejében igazi borkultúrája sincs. Viszont még lehet, borsznobok például már vannak. A borsznob az az ember, aki nem issza a bort, hanem beszél róla, különféle tanninokról, extraktédességről, animalitásról, terroirjellegről és még a jó ég tudja, miről hablatyol.

Vegyük viszont észre, hogy sörsznobok nincsenek, ilyen emberfajta egyszerűen nem létezik. Noha nemcsak nagy borok vannak ezen a földön, hanem nagy sörök is, utóbbiak éppoly gazdagok, komplexek és kifinomultak lehetnek, mint akármelyik bor, ergo éppoly sokat lehetne beszélni róluk, mint a borokról, de nem szokás.

A sör egyszerű, nyílt, őszinte vágyak célobjektuma. Semmi presztízsfogyasztás, semmi flanc, semmi verbális ködgomoly, csak a párálló üvegedény, nyugodt, hosszú kortyok, jövőbe vetett bizalom.

A jövő méhében pedig egy újabb sör ígérete."
 

A fenti idézet Kovács Gábor (aki szintén ott lesz a Feszten) Magyar Sörlexikonjának bevezetője, amit Váncsa István írt. Váncsa Istvánnal a fenti állításokról el lehet majd vitatkozni a Főzdefeszten, ahol a 15.30-tól 16.30-ig tartó sör-gasztro beszélgetés után este 7ig a könyvesstandnál dedikál. További FF-programok itt >>>

A bejegyzés trackback címe:

https://folyekonykenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr22879259

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Döglött béka (2011/05/06) 2011.05.07. 18:36:57

Mottó: Ha semmi sem lehetetlen és minden lehetséges, akkor mégiscsak lehetséges, hogy van, ami lehetetlen. Az Elvarázsolt Kastély most megnyitott éttermében paradoxonokat szolgálok fel, melyeket a legfrissebb és szigorúan ellenőrzött alapanyagokbó...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2011.05.05. 14:10:24

Már épp fogalmazgattam a kérdést, hogy honnan ismerős ez a szöveg, de a végére kiderült.

Egyébként jobban örülnék, ha sörsznobok is lennének. Alapítsunk klub-ot? A kocsmai core lagerről le tudok mondani, majd szódával kísérem ezentúl a rövidet.

Artie 2011.05.05. 15:24:23

@lilakutyak: Azért annál kevesebb nagyobb élmény van, amikor Prága belvárosában a Pilsner Urquellt megkíséred egy kis jeges Becherovkával. Ez má sznobizmus?

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2011.05.05. 15:32:30

@Artie: nem, arra céloztam, hogy én, ha már sört iszom, általában jót. Kivéve ha vegytisztán lerészegedési céllal megyek el a haverokkal inni, mert akkor szar sört meg közepesen szar töményet. De a sör csak azért kell, hogy kapaszkodjak valamibe. Így megszabadulnék a szar sörtől, és sznoboskodhatnék, hogy csak jót iszom, ha nincs, akkor inkább szódát.

Mellesleg ezzel a Pilsner is kiesne. Nem azért, mert szar, de nem elég puccos. Sőt, vélhetően minden láger kiesne.

Artie 2011.05.05. 15:41:02

@lilakutyak: Ach so, értelek. Valóban, a Pilsner tényleg nem sznob sör, az, hogy a világ legjobb söre, nem elég, hiszen mégsem egy Coronita/Corona.

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2011.05.05. 15:51:21

@Artie: szerintem az sem sznob sör, bár lehet, hogy üresfejű újgazdagok isszák - az islehet, hogy nem, tényleg nem akartam a fogyasztóit fikázni -, az nekem nem is sör igazán.

Az a sörsznobság, amikor az ismertebb Delirium Tremensre azt válaszolod, hogy inkább Deugniet, mert mégis jobban tetszik az az egyensúly:).

Vagy az Edelweiss búzára fanyalogni, és azt mondani a pincérnek, hogy ha nincs Schöfferhofer, akkor inkább egy szénsavmentes vizet meg 4cl Finlandiát, legyen szíves.

Rókabilly 2011.05.05. 16:40:21

Tavaly ősszel egy 3 hetes vakáción Mexicóban volt alkalmam Coronitát kóstolni, folytatólagosan, előre megfontolt szándékkal (sérelmére). Hát nem tudom... (Jiri Mencel). Azért a PU sokkal jobb sör, nekem jobban ízlik. Talán ezt is megbeszéljük a Főzde Feszt-en. :)

Rbilly

sovesztomesz 2011.05.05. 17:02:43

Nos, azt fénykép nélkül is sejtettem, hogy valaki más írta fenti szöveget :-).

Amúgy meg szerény személyem szerint a 3 alkohol-féleség mellett (mint sör, bor, tömény; a többi "-féleség" nem számít :-)) a 4. /kakukktojás/ talán még a Kínai tea, ami eszembe jut. Ezek oly italok, amelyek teljes feltérképezésére (internacionális végigkóstolására) nem elegendő egy földi élet!!!

Arról nem is beszélve, hogy ez vmi olyasmi, mint ahogy a világ összes hölgye sem lehet a mienk; de ennek ellenére az ember fia törekedni kíván a tökéletességre és vállalkozni a lehetetlenre :-).

Tehát, nekem aztán mondhatják, hogy bort, sört, pálinkát ekkor és ehol szabad csak kóstolni; ha szerét tehetem én bekebelezek mindent, ahogy az tőlem telik.

No, persze van amitől elcsábulunk, van amitől undorodunk!!!

De egy próbát majdnem mind megér...

...No, nekem ezért nincs kocsmakultúrám; erre a kis időre nem érdemes hogy legyen!

Igyunk:-)!!!

TonyCaviar 2011.05.05. 17:22:41

@lilakutyak: Én ilyesmit rendszeresen csinálok.

pop38 2011.05.05. 23:23:40

Rókabilly: Mexikóban csak Coronát ihattál. Mert ott nincs Coronita.

lüke 2011.05.06. 07:20:52

hát igen , igy eszik-iszik az átlag magyar, átlag zsurnalisztája

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2011.05.06. 08:52:52

@sovesztomesz: igen, én igyekszem mindhárom fronton teljesíteni. Végülis egy alapfokú mixer papírral meg egy alapfokú sommelier papírral már ráléptem az útra. Kellene szervezni valami sörkostóló tanfolyamot. Mondjuk egy hét, Anglia, Belgium, Németország: Utazó Sörcirkusz.

@TonyCaviar: már csak kellően lekezelőnek, önhittnek és arrogánsnak kell lenned, és kiteheted a sörsznob taget a Facebook profilképedre:)

Bigiboy_ 2011.05.06. 09:37:18

Szeretem Váncsa írásait, de itt picit kilóg a lóláb.

"Sörsznobok nincsenek...", és ez pont a folyékonykenyéren:DD

Megaszonnya "Persze léteznek borozók is, viszont .... rendkívül kevés van belőlük" - ez tőlünk délebbre nézve szimpla hülyeség, olaszoknál nagyon hangulatos kis borozók vannak, ahol a helyi bácsikák osztják az észt:)

Itthon nem azért nincs, mert nem lenne rá igény, hanem mert bénák a cégek, és képtelenek az olcsó vacak fölötti, de megfizethető fröccsbort termelni és erre marketinget építve újra behozni a köztudatba és a mindennapokba.

I.R.S. 2011.05.06. 09:49:30

Sosem voltam nagy sörfogyasztó, ennél fogva sörsznobnak sem nevezném magam, de egy hét Belgium és jónéhány ott elfogyasztott minőségi sör után már igen nehezen csúszik le az itthoni.

Gérard Duchemin 2011.05.06. 10:03:37

@I.R.S.: Á, ez nem sörsznobizmus, ez minőség. Az lenne a sörsznob, aki ugyan nem szeretné a sört, de villogásból rendelne. De úgy nem lehet. Mert ha bárkinek azt mondom, hogy akár egy 2000 Ft-ba kerülő jó Brewdog sört ittam, csak azt mondaná: Ja, sört? Jó. Na és? A sör az csak sör. Tehát igaza van Váncsának.

Artie 2011.05.06. 10:53:42

@lilakutyak: És pont ezért sznob sör, menő dolog villogni vele. És igen, az minden, csak nem sör.

@I.R.S.: Nos, én pont ezért nem tudok magyar sört inni, mert Csehországban szerettem meg. Ezt lehet sznobizmusnak nevezni, de egész egyszerűen képtelen vagyok rá, hogy megigyam őket.

És igen, vakon kóstolva is kiszúrnám. Egyszer egy céges szállodai ivászaton ezerrel nyomtuk a PU-t, nem voltunk józanok. Nos, a pincér már csak hozta, hozta, hozta, mindig érkeztek az újabb és újabb teli korsók a bowlingpálya mellé.

Már úgy elég jól voltunk, amikor az aktuális korsóm kiürült, odakocogtam egy friss, telihez, jó nagy svunggal beleittam, a korsó PU-s volt. Nos, ott sikerült konkrétan rosszul lennem és majdnem elhánynom magam. Mondom a cincérnek, mi ez, tesó? Ja, elfelejtette szólni, hogy elfogyott a PU, ez most már Dreher.

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2011.05.06. 11:15:01

@Artie: Ja, hogy így sörsznob. Én a műveltebbre gondoltam, amelyik ért is hozzá.

Artie 2011.05.06. 11:18:04

@lilakutyak: Az én fogalmaim szerint a sznob nem ért hozzá, csak úgy tesz, mintha, és mindenki más barom, aki nem azt gondolja, amit ő.

Bár persze tekinthetjük sznobnak azt is, aki ért hozzá valamelyest, és mindenki mást hülyének néz, aki mást gondol, de nekem az előbbi értelmezés szimpatikusabb.

Vagy az inkább nem sznob, hanem egyszerűen arrogáns köcsög?

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2011.05.06. 11:22:03

@Artie: vélhetően igazad van, csak hozzánemértő, trendkövető sznobot én divatmajomnak hívtam eddig, a sznob nálam eggyel magasabb kategória volt.

Rókabilly 2011.05.06. 12:11:13

@pop38: Igen, igazad van...
Pedig ezt a hibát nagyon el akartam kerülni!!

Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2011.05.06. 14:07:49

háát, sztem kívülről vannak. belülről nincsenek
süti beállítások módosítása