Sokaknak nem kell magyarázni, miért iszunk sört télen, a magyar sörivók túlnyomó része mégis csak a „nagy szomjúságot” oltja sörrel. A „nagy hideg” ellen mást használ.
A téli sör a nagy sörkultúrákban külön műfaj. Fontos jellemzője, hogy több benne az alkohol, így több meleget csihol a sörivóban. A téli sörök sötétebbek, több bennük a karamellmaláta, és édesebbek is, miközben komlósabbak is. Némelyik testesebb is – a böjti söröknek az étkezéseket is ki kellett váltaniuk. A téli sörök általában drágábbak is, így nemcsak ízében, de fogyasztási jellegzetességeiben is van némi ünnepélyesség.
A téli sörök egyik alesete a Karácsonyi sör. A Christmas Ale az angolszász világban nem ritka jelenség, nálunk szinte ismeretlen.
Zalán Györgyöt és Balázs Ferencet, a Heineken Hungária két sörmesterét, a Fekete Démon és a Gösser Bock kifejlesztőit kérdeztem meg, miért nem csinálnak itthon karácsonyi söröket.
Elmondásuk szerint a sört Magyarországon két dolog adja el: az időjárás és a marketing. Az időjárás csak a könnyű nyári söröket viszi, az eladási számok azt mutatják, hogy a barna sörök forgalma egész évben változatlan. A barna sörök nem kapnak saját marketing-támogatást – őket az anyamárka marketingje tartja mozgásban.
A múltban mindazonáltal történtek kísérletek arra, hogy téli sörkülönlegességeket bevezessenek a karácsonyi szezonban. Egy időben Jeti néven próbáltak forralt sört bevezetni – nem sok sikerrel. A Pécsi Sörfőzde 3 Királyok néven főzött mélysárga színű karácsonyi sört. Az Arany Ászok Téli Selymes nevű szezonális félbarna söre most is ott van a polcokon – más kérdés, hogy kiben van annyi lelkesedés, hogy megkóstoljon bármit, amire az van írva, hogy Arany Ászok.
De, ha a téli sörök tradíciójának csírái már nálunk is kibújtak a földből, akkor az innovációról méltán híres Heineken Hungária, miért nem vonul piacra Soproni Jézuskával, vagy a híres osztrák világos Gösser Bock-kal – ami nem tévesztendő össze a magyar – barna – Gösser Bock-kal.
Mint mindenre, erre is megvan a prózai válasz.
Eleve van a sörgyáraknak egy üzemi mennyisége, ami alatt nemigen éri meg sört főzni. Ez egy igen magas szám, és nem biztos, hogy egy szezonális különlegességgel ezt át lehet ugrani – akkor, amikor a Heineken más, nem szezonális barna sörei sem képesek átugorni a jövedelmezőségi határt.
Egy szezonális sörkülönlegességnek egy általános sörnél erősebb marketingtámogatásra van szüksége, hogy a lefőzött mennyiség a kijelölt forgalmazási időtartam alatt mindenképp elfogyjon. Nagyon pontosan kell számolni, és nemcsak a sört, hanem a cimkét is – kellemetlen, ha ilyesmi megmarad.
További nehézsség, hogy a nagyobb áruházakban minden új termékért helypénzt kell fizetni. Ezt meg lehet úgy kerülni, hogy valamelyik működő termékünk helyére helyezzük a sörkülönlegességünket, ám ekkor leginkább magunkkal szúrunk ki - egy mozgó árút cserélünk le egy bizonytalan árúra. Még, ha fogy is a sörkülönlegesség - a miatta eltűnő termék nyilvánvalóan forgalomcsökkenést fog mutatni. Egyszóval nem könnyű dolog a söriínyenc kedvében járni úgy, hogy a sörgyár is jól járjon.
Felnőtt tartalom!
Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.
A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.