Régi lemaradásomat pótolva, tegnap végre elzarándokoltam a legújabb magyar sörínyencellátóba, a Kacsa utcai Sörspecialistához, és míg megcsodáltam veretes német söreit, azt is megtudhattam, hogyan noha az EU lebontja a nemzeti határokat, az erre hivatott állami szervek titokban újra felépítik azokat.
Észre kell vennünk, hogy újfajta boltműfaj van születőben. Ezek a sörínyecellátók tipikusan egy ember lelkesedése és ambíciója által fűtött csináld-magad boltok, ahol nem sokat adnak a külsőségekre: a szakavatott vevőközönséget nem helyben kell vásárlásra csábítani – hisz eleve azért ment oda, hogy sört vegyen. Ha pedig egy sörértő meglátja azt, hogy a kis helyiségben van vagy 100-féle számára tök ismeretlen izgalmas sör, akkor úgyis mohón bevásárol.
Folyékony Kenyér nagyobb térképen való megjelenítése
Ezek a boltok – Csak a jó sör, Sörspecialista, Különleges Sörök Boltja – általában nem egy nagykertől vásárolnak, hanem innen-onnan szedegetik össze az ízlésüknek megfelelő söröket, ami hihetetlen sok kutatást, macerát jelent eleve, és ha nem zsebben akarják mindezt importálni, akkor még egy raklapnyi adminisztrációt is kapnak a fejükre. Természetesen a Heineken szortimentjében helyet kapó import Edelweiss is ugyanennyi papírral jár, de abból sok kamionnyit importálnak, ráadásul egész alosztályuk van az ügyintézésre. Ezek a boltok viszont pár rekeszeket vásárolnak – de nem egy, hanem százféléből.
Ákos, a sörspecialista egy nagy gumilabdán ül a boltjában és nem panaszkodik, jól megy a bolt, de negyedéves működés után nincs oka elbíznia magát. És azért az is kiderül, hogy nemrég rosszra fordult a sörimportőrök sora.
Mert az oké, hogy a sör után egyszer adózni kell, és ezt az adót – amit jövedéki adónak hívnak - a VPOP hajtja be. Az is ok, hogy a jövedéki adót az eredeti extrakttartalom alapján vetik ki – illetve sztem ez nem egészen ok, mert ha a sörbe rakott vizet is megadóztatnák, akkor nem érné meg annyira vizes löttyöket gyártani – de ezt most hagyjuk.
A sörbehozatal mindig is egy bonyolult ügy volt, mert nagyon oda kellett figyelni, hogy a sör hol adózik. Az ún „közösségi forgalomba került” sörök behozatalakor az importőr másodszor is adózik a sör után. Ezt elkerülendő, a behozni tervezett söröket adóteher lerovása előtt (adófelfüggesztés mellett) adóraktárba helyezheti az importőr (sőt a sörgyárak eleve adóraktárnak számítanak, de hogy az adóraktár milyen egy horrorbürokratikus virtuális tér, arról most inkább ne), majd nyilatkozik arról, hogy mennyi az extrakttartalma, és az alapján szépen leadózik, amikor piacra dobja. Mind a két fajta import mellé szigorúan vezetett adminisztratív kísérő okmányt kell biztosítani. Az adóraktárban tárolt sör mellé bonyolultat, a közösségi forgalomba kerülő mellé (ez az, amit nem a gyártól vesz az importőr, hanem nagykertől vagy kiskertől) úgynevezett egyszerűsített kísérő okmányt kell csatolni. Mindez annak jegyében, hogy általános EU-s alapelv az árúk szabad mozgása, de azért a pénzt valahogy be kell szedni.
Ez volt mostanáig. Most a VPOP húzott egyet a nadrágszíjon, persze nem a sajátján, hanem a sörkereskedőkén. 2010-től mindenki legnagyobb meglepetésére bevezették az „analízis bizonyítvány” nevű plusz papírt, ami nélkül nem érvényes a kísérő okmány. Pontosabban „analízis bizonyítvány” eddig is volt, de csak az EU-n kívüli országokból származó importhoz kellett: idéntől némileg indokolhatatlan és megokolatlan módon az EU-n belüli importhoz is kell. Ezt az analízis bizonyítványt pedig csak és kizárólag a sör gyártója adhatja ki. Tehát az, aki eddig nagykertől vagy kiskertől vásárolt, annak ezentúl át kell nyúlnia az eladó feje felett és el kell érnie az eredeti sörgyárat, hogy állítsák ki ezt a bizonyítványt.
Ezzel komoly problémák vannak. A magyar törvény nem ad támpontot a tartalmi/formai elemekkel kapcsolatban, ezért azt VPOP saját hatáskörben írja elő. Nem ritka eset, hogy a sörgyár kiállítja a papírt, de e VPOP formai kifogásokra hivatkozva visszautasítja azt. Sörspecialista elmondta, hogy pl. a pár évtized híján 1000 éve működő Weihenstephan sörfőzdétől származó analízis bizonyítványt visszadobták – ezek szerint nem a tapasztalat számít a legtöbbet. Ákos minden igyekezete ellenére sem jut hozzá a megfelelő információkhoz, melyek birtokában helyesen tudná kitölteni a papírokat. Tehát csak azt lehet tudni, hogy így nem jó, de hogy, hogy jó, azt a VPOP ingyenesen hívható 40-es számán sem tudják elmondani. Ott azt tanácsolják a telefonálónak, hogy kérjen hivatalos állásfoglalást, ami 22 napos átfutási idővel érkezik meg. Ráadásul hiába hivatalos, nem kötelezi semmire a hivatalt, egy perben nem bizonyító erejű, tehát ha végül mégis máshogy lesz, és az állásfoglalásban tévedés volt, akkor bocs.
Szintén nem repesnek az újonnan követelt analízis bizonyítványért a nyugat-európai sörgyárak. Nyilván minél kevesebb sörről beszélünk, annál kínosabb az aránytalanság az adminisztráció és a várható haszon közt, ha pedig még problémás, javítandó esetek csúsznak be, annak végképp senki sem örül. Ráadásul, ha minden igaz, a sörgyár olyan sörre tölti ki az analízis-bizonyítványt, amit egyszer már eladott a nagykernek.
A törvény idevonatkozó passzusa így szól:
63. § (1) A jövedéki adó alapjául a Jöt. 76. § (2) bekezdése alkalmazásában az adóraktárban gyártott sörválaszték - jogszabály szerinti - gyártmánylapján lefektetett - eredeti névleges (erjedés előtti) szárazanyagtartalmát kell figyelembe venni, ha a kész sörben a szokásos analitikai módszerekkel meghatározott tényleges Balling (Plató) fok a sörszabványban (MSZ 8761) elfogadott +0,5 (-0,3) szóráson belül van. Ha a hatósági ellenőrzés során talált, a szabvány határértékein kívül eső sör után magasabb Balling fok esetén a mért érték, alacsonyabb Balling fok esetén a gyártmánylap szerinti (névleges) érték után kell az adót megfizetni.
(2) Import, illetve tagállamból behozott sör esetében az eredeti gyártó által tanúsított Balling (Plató) fok értéket kell az adó alapjában figyelembe venni.
És, hogy mindebből mi a tanulság?
A vámhivatal ránézett a sörimportra – persze csak arra, ami messziről is látszik, hisz egy szakmai kérdésben való alapos tájékozódás nem képezheti egy pénzbeszedő hivatal kompetenciáját – és azt látta, hogy a három nagy sörgyár hatalmas tételben importál söröket adófelfüggesztés mellett, illetve van egy pár magyar nagyker, akik a közösségi forgalomba került sörből is importálnak. A közösségi forgalomba került sörök esetében a német szabályozás az egyszerűség kedvéért csak egész Ballin-fokokat ismer, tizedeseket nem használnak. Ez az import is igen tetemes mennyiséget jelent – pontos adóalap (Ballin-fok-érték) nélkül. Elképzelhető, hogy a VPOP az ő nadrágszíjukat akarta meghúzni, akkor, amikor a sörgyártótól származó bizonyítványt kér a közösségi forgalomba került sörök után is.
Azt szerintem nemigen vették észre a sör minőségére nyilvánvalóan teljesen érzéketlen törvényhozók, hogy az importőrök jó része soha nem találkozik a gyárral, valamint azt sem, hogy lehet kicsiben is importálni. Mint amikor az anyakoca fordul egyet álmában és agyonnyomja a legkisebb malackáját.
Sörspecialista minderről a következőket mondja: "A saját nevemben kijelenthetem, hogy nem a néhány forint adócsalással megtakarítható jövedelem a motivációm, hanem, hogy felnyissam az emberek szemét: van más is. Ahogy borban és pálinkában eljutottunk oda, hogy a kommersz és pancsolt italokon kívül másra is van igény, úgy sörben is nagyon jó lenne elérni azt, hogy egyéb minőségi termékeket is keressenek, ne csak a szokásos kínálatot. Én azt érzem, hogy egyoldalúan és számomra, talán mondhatom számunkra, hátrányosan módosítanak jogszabályokon, vagy pedig egyáltalán nincsenek ránk tekintettel, úgy értem erre a működési formára. Tulajdonképpen ez ellehetetleníti, hogy igazi kínálatom legyen. 2 rekeszért senki nem fog nekem papírokat gyártani, ha pedig nem gyártja le, nem tudom behozni, ha nem tudom behozni, nincs választék és kész. Gondoljon bele mindenki, mire kényszeríti ezzel a vállalkozásokat. Aztán persze jönnek a statisztikák, hogy a magyaroknál nemzeti sport a kiskapuk megkeresése és használata. Vajon miért?! Pedig végső soron, nem is túl erőltetett gondolat, hogy a tisztelt vámosokat abból a pénzből is fizetik, amit mi a nagy kasszába beteszünk. Ha nem teszünk be, nekik sem lesz mit kifizetni. Én azt gondolom, hogy ennek egy szolgáltatásnak kéne lennie részükről a XXI. század Uniójában. Úgy információ szintjén, mint együttműködési hajlandóság részéről. Tudom, hogy szubjektív vélemény, és csak egy a sok közül, de én nem kifejezetten ezt érzem. Persze hallgattassék meg a másik oldal is. Úgy sejtem mindenre lesz magyarázat, ezért nem kárhoztatom az egyes tisztviselőket, ők csak betartatják a törvényt."
És ez még egy viszonylag jóindulatú olvasat. Az is elképzelhető, hogy tudatosabb dologról van szó, és a törvényhozás valamilyen okból kifolyólag egy bizonyos üzleti modellt támogat, és az imént beharangozott újfajta bolt modelljét, a miniben importáló ínyencboltokat meg diszkriminálja, és életképtelenné teszi. Sörspecialista azt is sejteni engedte, hogy ha erről a törvényről tavaly is lehetett volna tudni, nem biztos, hogy megnyitja a boltját. Isten hozta az új boltműfajt, kár, hogy rögtön életveszélyben van!
Sorozatunk következő részében egy másik importőrt kérdezünk meg ugyanerről, majd végül a VPOP-t.